Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 mei 2013, 18:41
klaasje klaasje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2013
Berichten: 10
Standaard Geldigheid VAR

Hallo,

Even een korte vraag. Als je een VAR aanvraagt voor 2013 dan is hij in principe van 1-1-2013 tot 31-12-2013 van toepassing. Stel dat je de VAR in maart opvraagt maar een opdracht een opdracht in februari heb gedaan. Mag je dan alsnog de VAR achteraf daarvoor hanteren, dus na de opdracht de VAR aan je opdrachtgever geven?
  #2  
Oud 14 mei 2013, 00:29
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

De VAR wordt afgegeven per kalenderjaar dus ziet ook op de opdracht die je in februari hebt gedaan. Je hoeft de VAR overigens alleen aan je opdrachtgever te verstrekken als deze erom vraagt.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
  #3  
Oud 14 mei 2013, 09:34
klaasje klaasje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2013
Berichten: 10
Standaard

Ok. Maar als hij er niet om vraagt, is het dan voor of nadelig voor mij om die te overhandigen? Ben ik wel gedekt als ondernemer als de VAR niet overhandig?
  #4  
Oud 14 mei 2013, 10:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

De VAR dekt jou nergens tegen en heeft geen voor- of nadelen.

De functie van de VAR is dat hij opdrachtgevers duidelijkheid geeft of ze al dan niet loonheffingen moeten inhouden op betalingen aan jou.
__________________
René
  #5  
Oud 14 mei 2013, 10:57
klaasje klaasje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2013
Berichten: 10
Standaard

Als ik het goed begrepen heb kunnen opdrachtgevers geen kosten op jou verhalen als ze niet in het bezit zijn van een var mocht er fictief dienstverband achteraf geconstateerd zijn. Klopt dit? In dat geval is het toch altijd voordelig voor de opdrachtnemer als er niet om een VAR gevraagd wordt?

Maar dekt de VAR jou niet in zoverre af dat een geen sprake is van verkapt dienstverband zolang je feitelijke situatie overeenkomt met wat je in de VAR in gevuld heb, dus dat in het ergste geval jou inkomsten als ROW worden gezien ipv WUO? Of is dat alleen van toepassing wanneer je de VAR aan de opdrachtgever overhandigt?
  #6  
Oud 14 mei 2013, 11:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Beide kwesties:
  1. of kosten op jou kunnen worden verhaald (aansprakelijkheid)
  2. hoe jouw inkomsten fiscaal worden gezien (ondernemerschap voor de IB)
zijn zeer complex en je zou er een boek over kunnen schrijven. Ze worden bepaald door tientallen factoren en de VAR is er hooguit een klein beoordelingselementje van.

Je maakt het onnodig ingewikkeld. Vraag de VAR met eerlijke antwoorden aan, verstrek op verzoek een kopie van je VAR aan een opdrachtgever en that's it. Meer hoef je niet te doen en meer zorgen hoef je je niet te maken (zolang de feiten structureel blijven overeenkomen met jouw antwoorden op het VAR-aanvraagformulier).
__________________
René
  #7  
Oud 14 mei 2013, 14:53
klaasje klaasje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2013
Berichten: 10
Standaard

Ok, duidelijk. Maar dan heb ik nog 2 vragen:

1) Is het voor mij als opdrachtnemer voor of nadelig om geen var te verstrekken aan een opdrachtgever (uitgaand dat die niet gevaagd wordt)?
2) Wat is het voordeel van de VAR voor mij als opdrachtnemer als ik hem aanvraag maar nooit aan een opdrachtgever verstrek? Of maakt het in dat geval helemaal niet uit of je wel/niet een var aanvraagt?
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Var ROW of WUO? Opt!mcare Freelancen iets voor mij? 1 15 januari 2013 17:03
VAR voor 2010 aanvragen René Nieuws - Voor en door freelancers 6 16 februari 2010 22:55
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon