Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2012, 12:14
Mixx Mixx is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2012
Berichten: 2
Standaard Omschrijving werkzaamheden

Binnenkort wil ik een VAR-WUO aanvragen voor het geven van musical-, muziek- en danslessen en mijn werkzaamheden als uitvoerend artiest (zangeres, danseres, actrice). Het liefst zou ik ook Zumba lessen kunnen geven met mijn VAR, maar ik weet niet of dat onder "dansles" valt aangezien het hier om groepsfitness gaat. Welke omschrijving zou ik kunnen gebruiken, zodat ik mijn uitvoerende en docerende werkzaamheden onder 1 VAR kan uitvoeren?

Verder vroeg ik me af het mogelijk is om mijn vaste Zumbalessen in loondienst (0-urencontract) te blijven verrichten, maar mijn invallessen bij losse werkgevers, te facturen.
  #2  
Oud 9 maart 2012, 00:29
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

En waarom zou je alles in 1 VAR willen proppen met het risico dat ofwel de fiscus ofwel je opdrachtgevers hier bezwaar tegen zullen hebben.

Vooral de koppeling tussen uitvoerend artiest en het geven van dans, muziek en musicallessen lijkt me erg lastig.

Zumba kan ik me op zich nog iets bij voorstellen als je dat onder danslessen verstaat. maar toch zou ik als sportschoolhouder geen VAR accepteren waarop het geven van dans muziek en musical lessen staat omschreven.
Alleen als er een var zou zijn met alleen danslessen zou ik er wat minder moeite mee hebben. (let op dit staat dus los van de fiscale beoordeling, ook de opdrachtgever moet zichzelf overtuigen dat de overhandigde var de werkzaamheden voldoende dekt qua omschrijving)

Als je veel bij musical en theatergezelschappen lijkt mij een gecombineerde var met dans, muziek en musicallessen wel een acceptabele combinatie.

Kortom het is erg afhankelijk van je opdrachtgevers welke VAR's je nodig hebt, maar het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat je alle door jou genoemde activiteiten onder 1 var kwijt kan, te meer daar voor uitvoerend artiest vaak de artiesten regeling van toepassing kan zijn die tot verplichte verloning leidt.

Met betrekking tot je laatste vraag over het 0 uren contract voor zumba lessen.. Het is geen enkel probleem om dezelfde activiteit zowel in loondienst als als zelfstandige uit te voeren bij verschillende opdrachtgevers. Het enige wat niet kan is bij een werkgever ook als zelfstandige uren maken, dus bij die werkgever moet alles als loon worden uitbetaald.
  #3  
Oud 9 maart 2012, 11:51
Mixx Mixx is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Dank voor de reactie! Ik weet dat veel collega's die (ongeveer) hetzelfde doen hun werkzaamheden ook allemaal onder één VAR hebben gevat, en dat leek me voor mijzelf de meest overzichtelijke manier, vandaar.
  #4  
Oud 9 maart 2012, 16:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Al je werkzaamheden op één VAR verdient wel de voorkeur, als dat in redelijkheid kan.

Maar als je je ervoor in rare bochten moet wringen, dan kun je beter 2 VAR'en aanvragen. Let daarbij op de tips in Hoe krijg ik VAR-WUO’s met twee verschillende soorten werkzaamheden?
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Omschrijving werkzaamheden VAR Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 4 mei 2009 21:26
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 14:23
Omschrijving? Milou Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 3 augustus 2008 04:30
Zoek omschrijving werkzaamheden VAR: culturele en creatieve activiteiten Veervrouw Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 25 februari 2008 13:54
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 19:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon