Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2007, 16:08
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard BTW tussen België en Nederland

Hallo allemaal,

Ik wou dit bericht ter informatie plaatsen ivm BTW tussen Nederland en België.

Ik als Belg hoef geen BTW aan te rekenen aan opdrachtgevers in Nederland. Dit staat vermeld onder artikel 21 van het Belgisch BTW-wetboek.

Werkzaamheden inzake reclame, dienst buiten België, dienstverrichting niet onderworpen aan de Belgische BTW.

Enige voorwaarden is dat het artikel vermeld wordt op de factuur en dat het een dienst betreft aan een BTW-plichtige.

Weten jullie of dit omgekeerd ook zo is? Dus dat ik geen BTW hoef te betalen van een Nederlandse factuur?

Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2007, 18:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik kwam deze brochure tegen die je misschien interessant vindt: Omzetbelasting in Nederland - Voor ondernemers die niet gevestigd zijn in Nederland.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juni 2007, 16:30
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Ik ben een in NL gevestigde onderneming.
Belgische debiteuren krijgen een factuur waarbij geen BTW opgeteld wordt. Administratief vul ik bij deze debiteuren in '0% verlegd door mij' en op de BTW opgave vul ik de omzet van de Belgen in bij 1e.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 augustus 2007, 21:48
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Is al een wat oudere discussie, maar nu word ik er mogelijk ook mee geconfronteerd door levering aan een Belgische onderneming. Als ik het goed heb begrepen moet ik op de factuur zowel mijn eigen btw-nummer vermelden (staat er natuurlijk gewoon standaard op), maar ook het btw-nummer van de afnemer in Belgie. Sterker, ik zou moeten controleren bij de Belgische belastingdienst of de betreffende klant daar als onderneming bekend is. Bovendien moet op de factuur worden vermeld "0% btw verlegd". Het gaat in dit geval om (voorlopig) een betrekkelijk kleine opdracht, dus het gaat om een beperkt bedrag aan btw. Maar ik doe het graag ineens goed. Heeft iemand nog relevante ervaringen? Op de website van de (Nederlandse) Belastingdienst word ik ook niet veel wijzer, omdat daar voornamelijk wordt gesproken over uitvoer van goederen. Dienstverlening is volgens mij iets anders.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 augustus 2007, 22:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Op de website van de (Nederlandse) Belastingdienst word ik ook niet veel wijzer, omdat daar voornamelijk wordt gesproken over uitvoer van goederen. Dienstverlening is volgens mij iets anders.
Dat klopt, maar de belastingdienst heeft ook een verhaal over dienstverlening.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 augustus 2007, 22:38
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Dank je Rene,
Even over het hoofd gezien, maar het is een duidelijk antwoord, ik ben er hiermee wel uit. Blijkt dus dat er voor electronische diensten weer een aparte regel bestaat (http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P109_16506)

Alles wat je levert via internet of e-mail (teksten, ontwerpen, etc) worden binnen de EU met btw belast in het land van de afnemer (btw verlegd), voor buitenlandse particulieren (EU) moet je btw wel in Nederland doorberekenen en afdragen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 augustus 2007, 22:39
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Op de facturen naar mijn Belgische afnemers staat niet hun BTW nummer, alleen het mijne. Tevens heb ik er niet letterlijk opstaan 0% verlegd, maar zo boek ik het in mijn administratie wel. Mijn boekhoudpakket verplicht mij overigens een BTW nummer in te voeren als het adres buiten Nederland is.

De omzet die ik boek bij mijn Belgische ondernemers geef ik bij BTW aangifte op bij 1e (0% belast of niet bij mij belast)

Bij controle zul je inderdaad aan moeten tonen dat het een valide onderneming is met een correct BTW nummer. Je kunt het BTW nummer controleren door de belastingdienst te bellen, maar ook op onderstaande sites:

http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm
http://ec.europa.eu/taxation_customs...tedLanguage=EN
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 augustus 2007, 00:02
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Heeft iemand ook een antwoord op deze vraag:

Ik heb binnen kort een coaching, per mail, met een particulier die met een Belgische rekening betaald. Reken ik in dit geval ook BTW en zo ja, kan ik dan gewoon 19% BTW op de factuur zetten?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 augustus 2007, 00:29
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Hetty,
Wat ik lees in de regeltjes is dat coaching per mail een electronische dienst is. Dat betekent dat bij een niet-particulier de btw verlegd wordt naar het land van de ontvanger van de dienst (Belgie). Bij een particulier (zoals bij jou) wordt de btw door de Nederlandse fiscus geincasseerd. Dus breng jij de btw in rekening en draag die normaal af. Het verschil met een Nederlandse particulier is dus dat je die gewoon een rekening kunt sturen inclusief btw, een Belgische particulier (en iedereen binnen de EU) exclusief btw. Volgens mij (en nu ga ik veronderstellen) moet die klant dan wel voor de fiscus in Belgie wonen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 augustus 2007, 00:36
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: BTW tussen België en Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karian Bekijk bericht

Bij controle zul je inderdaad aan moeten tonen dat het een valide onderneming is met een correct BTW nummer. Je kunt het BTW nummer controleren door de belastingdienst te bellen, maar ook op onderstaande sites:

http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm
http://ec.europa.eu/taxation_customs...tedLanguage=EN
Bedankt Karian, werkt geweldig!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21
BTW aftrek, voorbelasting Helga Belasting 3 30 maart 2007 22:15
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 23:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 22:43
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 20:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon