Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 september 2010, 09:58
Piet Piet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 3
Standaard Geen opdrachten meer, wat nu?

Met een boel werkervaring en goede opleiding in de ICT heb ik begin dit jaar mijn baan (20 jaar gewerkt) opgezegd om fulltime te gaan freelancen.

Inmiddels heb ik bijna 2 maanden geen opdrachten meer en ben door al mijn financiele middelen heen.

Wat nu? Ik reageer nog steeds geregeld op opdrachten, ben via uitzendbureaus aan het solliciteren maar dat schiet niet op. Recht op een uitkering (BBZ en WW) heb ik niet omdat ik zelf mijn baan heb opgezegd.

Graag advies...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2010, 10:15
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Beste Piet,

Probeer er tijdelijk iets bij te zoeken dat desnoods niets met je vakgebied te maken heeft, maar wel zorgt voor brood op de plank. Ga ondertussen heel veel netwerken. Bijeenkomsten, social media, op verjaardagen; de hele rataplan. Meestal levert dit niet direct iets op, vandaar het advies om in ieder geval eerst voor inkomsten te zorgen, maar het brengt je wel meer in beeld. Heb je ook een website en daar goed naar gekeken? Soms kunnen mensen je diensten wel gebruiken, maar weten ze niet hoe, omdat je niet duidelijk vertelt wat je kunt.

Succes ermee!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 september 2010, 14:43
Maasstad Maasstad is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 9
Standaard

Erg rot, dit heb ik vorig jaar ook meegemaakt. Ik ben precies begonnen met freelancen toen de crisis begon.

Aanvankelijk had ik geen enkel probleem om aan opdrachten te komen. Maar na de zomervakantie van vorig jaar hield ineens alles op. Opdrachten die bijna rond waren, werden van het een op andere moment geannuleerd.

Wat toen.. Omdat ik nog een reserve had kon het wel volhouden, maar na 3 maanden begon het problematisch te worden. De tips die ik je kan geven:
  • Overal je gegevens achterlaten (freelance.nl, corso.nl etc etc)
  • Neem om de financiële problemen te voorkomen desnoods een uitzendbaantje erbij. Het zijn toch weer een paar rekeningen die je kan betalen
  • Netwerken, netwerken. Verwacht niet direct resultaat, het zijn zaadjes die je plant en als je het goed onderhoud bloeit er vanzelf wel iets uit.
  • Gebruik deze tijd ook om even wat vakliteratuur te pakken waar je anders nooit aan toe komt.
  • Houd goede moed
__________________
===

Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2010, 20:22
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

Zorg dat je de mensen die je kent er weer even aan herinnert wat je doet en voor hen zou kunnen betekenen. Als je een mailinglist hebt opgebouwd kun je dat via mail doen. Anders kun je natuurlijk even bellen om even een babbeltje te maken: hoe het met hen is, etc.
Ga inderdaad ook netwerken: als je in regio R'dam zit kan ik je eventueel wat netwerkmogelijkheden geven.

Daarnaast zou je kunnen kijken wie jou misschien nodig kan hebben en dan gaan bellen. Maar koude acquisitie schijnt nog altijd het lastigst te zijn.

Wat je ook kunt doen is je hier op het marktplaats gedeelte even voorstellen
Je weet maar nooit...

Succes!
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 september 2010, 10:27
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hallo Piet,
heel herkenbaar!

Misschien kun je eens kijken of je je website kunt opwaarderen? Beter vindbaar maken, beter toegankelijk, uitnodigender. (Potentiële) Klanten vinden mij o.a. via Google.

Via Marktplaats-diensten krijg ik af en toe aanvragen voor een offerte en soms zelfs klanten :-). Plaatsing op Marktplaats kost ongeveer €60,00 per jaar, dus dat zal je de kop niet kosten.

Visitekaartjes/folders ophangen bij AH of andere supermarkten?

Koude acquisitie is niets voor mij, dus ik doe het o.a. via bovenstaande manieren.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 september 2010, 16:50
Piet Piet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 3
Standaard

Dank voor alle reacties, tips en suggesties!

Inmiddels ben ik weer terug in vaste dienst.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 september 2010, 17:19
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hej Piet,
scheelt een hoop stress, lijkt me. Gefeliciteerd!

Mijn levensmotto is: onderzoekt alles en behoudt het goede. Dat heb jij duidelijk ook gedaan!

Succes!

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 september 2010, 19:31
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Dat was maar een korte periode dat je voor jezelf gewerkt hebt dan...

Hele herkenbare situatie overigens. Vorig jaar na de zomervakantie zat ik met exact hetzelfde probleem. Ruim een half jaar vrijwel geen opdrachten gehad. Toen begon het erg nijpend te worden. Gelukkig werkt mijn vrouw ook, en kwam er toch nog iets binnen. Was op den duur ook niet meer voldoende. Toen hebben mij ouders financieel bijgesprongen. Dit jaar is het (gelukkig) precies het tegenovergestelde en puil ik uit van het werk.
Ben financieel gelukkig weer boven Jan. Dit geeft wel aan dat het vaak hollen of stilstaan is als zelfstandige.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 september 2010, 20:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Fijn dat je snel werk hebt gevonden, dat lost een boel ellende op voor nu, waar ik wel benieuwd naar ben is of je nu denkt pfehww dit was eens maar nooit weer..

of ga je nu kijken of je met de baan een financiele buffer kan opbouwen van een paar maanden om dan een nieuwe poging te wagen als freelancer en dat je dan die buffer kan gebruiken in mindere tijden?

of ga je misschien naast je baan nog wat (proberen) te freelancen..
als gezegd gewoon nieuwsgierigheid...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 september 2010, 21:31
Piet Piet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 3
Standaard

vaste baan is voor 3 dagen p/w.....dus de andere dagen kan ik gewoon nog diensten verlenen....

"pfff....nooit meer...." is idd een gedachte die in mij opkomt...

gevoelsmatig niet de beste tijd om in de ICT zelfstandige te worden...maar we zullen zien wat de toekomst brengt...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bijklussen; KVK-nr of niet? En meer... thermostond Freelancen iets voor mij? 11 15 mei 2010 09:10
Meer creativiteit/grotere opdrachten gezocht! Hester Marketing en acquisitie 4 8 september 2009 14:45
Geen VAR meer nodig voor veel freelance auteurs/redactiemedewerkers René Nieuws - Voor en door freelancers 0 15 februari 2008 14:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon