Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #41  
Oud 9 september 2008, 13:22
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Hoi Adine,

Ik vraag me af: is er een speciale reden dat je voor een accountant hebt gekozen en niet voor een boekhouder?
Met citaat reageren
  #42  
Oud 9 september 2008, 13:31
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Voor mij waren drie dingen wel heel belangrijk:
1) De accountant kan en mag alles doen, denk bv aan verklarignen van financiele betrouwbaarheid uitreiken. Ik wil niet het risico lopen dat mijn bedrijf op een gegeven moment mijn boekhouder 'ontgroeit', waardoor ik weer helemaal opnieuw moet beginnen met iemand anders.
2) Iedereen mag zich boekhouder noemen, terwijl je er bij een accountant op kunt vertrouwen dat hij/zij in ieder geval goed is opgeleid. Mijn kennis van dat vak strekt niet zover uit dat ik een boekhouder kan onderwerpen aan een grondige screening oid.
3) En dit is even puur mijn gevoel, misschien niet waar, maar voor een gerust gevoel betaal ik ook graag: een accountant hoeft een taak minder snel door te schuiven vanwege een gebrek aan kennis, waardoor je minder kans loopt op verkeerde of halve informatie.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #43  
Oud 9 september 2008, 13:39
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Duidelijk (en zijn denk ik ook legitieme redenen, dat is ook de reden dat ik een administratiekantoor heb waar ook accountants en fiscalisten werken; zodat ik -om de redenen die jij noemt- altijd terecht kan met mijn vragen)
Met citaat reageren
  #44  
Oud 9 september 2008, 22:25
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

blijkbaar wil je een leuke discussie aangaan want iedereen heeft zo zijn redenen. Ik zou het ook niet willen zien als 'een accountant' inschakelen maar het is meer 'een adviseur/coach inschakelen'. En hoe je die adviseur noemt...maakt niet uit de een is boekhouder de ander directeur en sommigen zijn controller bij een groot bedrijf en doen het erbij in de avond uren.

Een boekhouding voeren vind ik peanuts maar het is dan ook mijn vak, je kan en mag er niet vanuit gaan dat het voor iedereen lageschool werk is. Als je dat stelt praat je nogal laagdunkend over 80 % van de NL ondernemers bevolking....of je maakt de fout die velen maken en dat is het onderschatten van kennis van belastingregels want dat is in feite waar het bij een kleine ondernemer om gaat in de boekhouding.

Ik krijg bijna altijd te horen 'mijn administtatie is niks' maar dat is onzin. Soms kun je bij iemand met 10.000 winst per jaar 2.000 aan belastingbesparing realiseren en dat heeft te maken met kennis van zaken. Soms heeft iemand 100.000 winst en is alles optimaal geregeld.

Het is een feit dat 40-50% van de ondernemers na 5 jaar stopt of failliet gaat. Feiten liegen niet.
De helft heeft dit aan zichzelf te wijten de andere helft wordt slecht geadviseerd. Lijkt me genoeg reden om een goeie adviseur/coach in te schakelen. Dat hoeft niet per se een accountant te zijn en al helemaal geen 2000 per jaar te kosten, maar wat vindt jij dan een redelijke prijs?
Met citaat reageren
  #45  
Oud 9 oktober 2008, 15:45
b11 b11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2008
Berichten: 40
Standaard Re: Accountant of Boekhouder op de hoek

Even een oude quote:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht

Laatst kreeg ik de jaarrekening van een collega kantoor over 2004 te zien. Ze hadden zelfstandigen aftrek toegepast. De freelancer had een winst van €3.000 dat jaar. En de zelfstandigenaftrek was zeg maar €8.000.
Door het boekhoudkantoor was de winst vervolgens op €0 gezet. Geen belasting te betalen HOERA ! dacht de ondernemer. . . . . . maar ja dat is helemaal niet goed. In dit geval zou je €3.000 -/- €8.000 mogen opgeven zodat je een verlies hebt van €5.000. En dat verlies dat kun je bijvoorbeeld weer aftrekken van de winst in 2005. Kortom in dit geval betaalde deze freelancer ongeveer €2.000 TEVEEL belasting! in 2005
Ik begrijp niet dat er ongeveer 2000 teveel belasting is betaald in 2005. Immers, in 2004 is er geen belasting betaald, en in 2005 heb je 5000 wat je van je winst af mag halen...
Met citaat reageren
  #46  
Oud 9 oktober 2008, 19:01
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Dat mag inderdaad maar dan moet je dat verlies over 2004 wel opgeven en niet de winst op 0 zetten, dan valt er namelijk in 2005 niets meer te verrekenen.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 10 oktober 2008, 10:30
b11 b11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2008
Berichten: 40
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Maar hoe kom je dan op 2000 teveel belasting betalen uit volgens de berekenin van die boekhouder?
Met citaat reageren
  #48  
Oud 10 oktober 2008, 12:03
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Kan zijn dat ik er finaal naast zit, maar volgens mij komt dat bij die 5.000 euro verlies weg.

Eigenlijk had de ondernemer 5.000 euro verlies, maar dit is niet opgegeven, er is een winst van 0 euro opgegeven. In dat geval is er dus wel belasting betaald over het eigenlijke verlies (en ik vermoed dat het over die belasting gaat).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #49  
Oud 10 oktober 2008, 12:05
b11 b11 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 september 2008
Berichten: 40
Standaard Re: Wat kost een boekhouder/accountant?

Ok, thnks...
Ik dacht dat er wel een verlies van 5000 was opgegeven.
Met citaat reageren
  #50  
Oud 10 oktober 2008, 12:12
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Accountant of Boekhouder op de hoek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Laatst kreeg ik de jaarrekening van een collega kantoor over 2004 te zien. Ze hadden zelfstandigen aftrek toegepast. De freelancer had een winst van €3.000 dat jaar. En de zelfstandigenaftrek was zeg maar €8.000.
Door het boekhoudkantoor was de winst vervolgens op €0 gezet. Geen belasting te betalen HOERA ! dacht de ondernemer. . . . . . maar ja dat is helemaal niet goed. In dit geval zou je €3.000 -/- €8.000 mogen opgeven zodat je een verlies hebt van €5.000. En dat verlies dat kun je bijvoorbeeld weer aftrekken van de winst in 2005. Kortom in dit geval betaalde deze freelancer ongeveer €2.000 TEVEEL belasting! in 2005
Stond dus ook in dat stukje dat er een winst van 0 euro was opgegeven
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountant

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon