Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 april 2012, 15:05
danielle.vriesema danielle.vriesema is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 april 2012
Berichten: 1
Standaard Kan ik meer btw terugvragen dan dat ik nu doe? En is jaarlijkse aangifte wel oke?

Goedendag,
Ik heb een hoop onduidelijkheden omtrent mijn inschrijving als ZZP-er en het aangeven van mijn belasting. Ik hoop dat iemand mij kan helpen?!

Ik werk als ZZP-er als sportinstructrice, dit is echt mijn "bijbaantje" ik val binnen de kleine ondernemingsregeling (betaal minder dan €1345 BTW per jaar). Ik doe sinds ik ZZP-er ben mijn aangifte jaarlijks.
Kan dit wel? Van een andere ZZP-er in mijn omgeving kreeg ik te horen dat dit vreemd is.

Daarnaast vraag ik me af wat ik nu precies kan terugvorderen? Wat ik doe, is elk jaar de BTW terugvragen van de aankopen die ik in verband met mijn werk heb gedaan. (Sportkleding etc).
Diezelfde persoon als hierboven vertelt mij dat ik het volledige bedag als investering kan terugvragen als aftrek van de winst.

Ik snap er helemaal niks van. Ik hoef nooit iets terug te betalen dus heb geen idee waar ik het dan vanaf kan trekken.

Kan iemand het mij verduidelijken?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 april 2012, 16:45
intGod intGod is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 april 2012
Berichten: 4
Standaard

Stel, je verdient 100 euro per maand.
Stel, je koop elke 2 maanden sportkleding voor 10 euro, exclusief BTW.

Jaarlijks verdien je 1200 euro.
Je geeft 60 euro uit, exclusief BTW.

Dan vraag je de BTW op die artikelen terug (6x19)
En op je aangifte geef je aan dat je 1200 - 60 euro = 1140 verdiend hebt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 april 2012, 21:43
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielle.vriesema Bekijk bericht
Goedendag,
Ik heb een hoop onduidelijkheden omtrent mijn inschrijving als ZZP-er en het aangeven van mijn belasting. Ik hoop dat iemand mij kan helpen?!

Ik werk als ZZP-er als sportinstructrice, dit is echt mijn "bijbaantje" ik val binnen de kleine ondernemingsregeling (betaal minder dan €1345 BTW per jaar). Ik doe sinds ik ZZP-er ben mijn aangifte jaarlijks.
Kan dit wel? Van een andere ZZP-er in mijn omgeving kreeg ik te horen dat dit vreemd is.
Het aantal zzp-er dat verstand heeft van BTW is zeer beperkt, de meeste zijn al blij de ze de regels voor hun eigen onderneming snappen, laat staan dat ze de uitzonderingen of minder gebruikelijke regels kennen...
Jaaraangifte is een redelijk normale aangiftefrequentie voor kleine ondernemers.. zie deze pagina van de belastingdienst over het aangiftetijdvak

Citaat:
Daarnaast vraag ik me af wat ik nu precies kan terugvorderen? Wat ik doe, is elk jaar de BTW terugvragen van de aankopen die ik in verband met mijn werk heb gedaan. (Sportkleding etc).
Diezelfde persoon als hierboven vertelt mij dat ik het volledige bedag als investering kan terugvragen als aftrek van de winst.
In het algemeen, voor alle zakelijke kosten waarover jij btw betaald kun je de btw terugvragen als je een factuur op naam met btw specificatie hebt, als daardoor het saldo te betalen btw negatief word (je ontvangt dus btw terug ipv dat je betaald) kun je niet de kleine ondernemersregeling toepassen, die voorkomt namelijk dat je btw moet afdragen aan de belastingdienst. Als jij per saldo btw ontvangt dan krijg je dat gewoon terug.

Bij de inkomstenbelasting kun je de zakelijke kosten van je omzet af trekken zodat je winst lager word. Sportkleding is een beetje lastige post.. als het onder de fiscale kwalificatie van werkkleding valt dan kun je die kosten van je winst aftrekken. Als het niet als werkkleding gezien kan worden dan kun je het helemaal niet aftrekken. LET OP de fiscale kwalificatie stelt bepaalde eisen, het gaat er dus niet alleen om of de kleding ook voor werk word gebruikt maar ook of het aan de eisen van werkkleding voldoet.

Kortom als jij op dit moment niet of nauwelijks belasting betaald dan zal het aftrekken van je sportkleding (als het al kan) weinig nut hebben, aangezien je alleen bij inkomstenbelasting in principe niet meer belasting terugkrijgt als je hebt betaald tbv je onderneming.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt voor je...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte? Liz Freelancepraktijk starten 4 19 mei 2008 14:54
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 16:58
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon