Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 april 2007, 20:23
arjan's schermafbeelding
arjan arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2007
Berichten: 27
Standaard Tarieven op je website: do or don't?

Ik heb mijn tarieven als tekstschrijver 'gewoon' op m'n website staan. Maar hoe gewoon is dat eigenlijk, en is het slim of niet?

Ik heb tot nu toe verhalen van 2 kanten gehoord:

- doen omdat opdrachtgevers die zoeken het liefst zo snel mogelijk willen weten waar ze aan toe zijn. Zonder prijsindicatie zoeken ze verder...

- niet doen omdat er dan geen onderhandeling meer mogelijk is. Bovendien kan het opdrachtgevers afschrikken, of ze denken juist misbruik van je te kunnen maken.

Zo zijn er vast nog meer argumenten voor en tegen. Wie heeft de nodige ervaring om me verder te helpen met dit vraagstuk?

Gr., Arjan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 april 2007, 21:11
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Het is niet zo gebruikelijk en ik zou het ook niet doen. En waarom niet? Tja, dat is eigenlijk nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Misschien omdat het tarief waar je op uitkomt, toch wel afhangt van het soort opdracht en de opdrachtgever. Stel de ABN-bank belt plotseling.. vraag je dan hetzelfde als wanneer een liefdadigheidsinstelling belt? Zo werkt het toch, of niet

Zou je geen tariefindicatie kunnen geven? Dus geen harde cijfers, maar in de trant van: marktconform. Of: marktconform, maar scherp geprijsd? Ik noem maar wat.
__________________
Erik Weijers
www.erikweijers.nl
www.radix-tekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 april 2007, 01:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scribent Bekijk bericht
Stel de ABN-bank belt plotseling.. vraag je dan hetzelfde als wanneer een liefdadigheidsinstelling belt? Zo werkt het toch, of niet
Que? ABN-AMRO is tenminste fatsoenlijk. Die heeft de tarieven op zijn site staan en die gelden voor álle klanten, freelancers én liefdadigheidsinstellingen
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 april 2007, 10:33
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scribent Bekijk bericht
Het is niet zo gebruikelijk en ik zou het ook niet doen. En waarom niet? Tja, dat is eigenlijk nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Misschien omdat het tarief waar je op uitkomt, toch wel afhangt van het soort opdracht en de opdrachtgever. Stel de ABN-bank belt plotseling.. vraag je dan hetzelfde als wanneer een liefdadigheidsinstelling belt? Zo werkt het toch, of niet

Zou je geen tariefindicatie kunnen geven? Dus geen harde cijfers, maar in de trant van: marktconform. Of: marktconform, maar scherp geprijsd? Ik noem maar wat.
Tja, ik doe het wel op mijn website. Ik geef geen 'harde cijfers' maar wel ongeveer een indicatie van de tarieven. Gewoon omdat ik het zelf ook prettig vind om websites te bezoeken waar de prijzen opstaan. Niet dat je eerst belt om te vragen hoeveel iets kost om er daarna achter te komen dat zij drie keer zoveel vragen als je budget toelaat...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 april 2007, 11:30
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Ik doe het op dit moment zelf niet, maar mijn website is ook nog *zacht uitgedrukt* in bewerking. Aan de ene kant vind ik het wel goed, het zorgt voor transparantie en je trekt klanten aan die qua budget passen bij jouw tarieven.
De reden waarom veel mensen het niet doen is, denk ik, het feit dat al je speelruimte weg is. Je kunt er altijd wel bij aangeven dat je rekening kunt houden met een budget, maar veel ondernemers zullen ook best wat extra vragen bij een groot bedrijf. Dit kun je natuurlijk niet meer doen als je je prijzen al op je site aangeeft!

Wat ik zelf ga doen: ik zorg voor tarieven waar ik volledig achter sta en plaats die (waarschijnlijk) wel op mijn site. Op die manier hoef ik nooit te twijfelen of ik niet te goedkoop werk en mensen kunnen me altijd benaderen voor een voorstel dat beter past in hun budget. Lijkt me wel zo transparant en eerlijk, want in principe moeten (maximum-)tarieven gewoon voor iedereen gelden, groot of klein!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 april 2007, 17:25
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Ik zou niet een tarievenlijst op je site plaatsen. Soms kan het handig zijn voor sommige opdrachten een iets hoger of lager tarief te kunnen vragen. Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde klus liever niet doet, extra reistijd hebt of denkt dat een bepaalde klant wel wat meer kan betalen etc. Met een tarievenlijst is dat lastiger uit te leggen


Je kunt natuurlijk wel voorbeelden geven (ter indicatie) van bepaalde opdrachten met een richtprijs. Zo krijgt je potentiele klant wel een idee of jouw bedrijf bij zijn budget past....
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 april 2007, 19:34
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
Ik zou niet een tarievenlijst op je site plaatsen. Soms kan het handig zijn voor sommige opdrachten een iets hoger of lager tarief te kunnen vragen. Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde klus liever niet doet, extra reistijd hebt of denkt dat een bepaalde klant wel wat meer kan betalen etc. Met een tarievenlijst is dat lastiger uit te leggen


Je kunt natuurlijk wel voorbeelden geven (ter indicatie) van bepaalde opdrachten met een richtprijs. Zo krijgt je potentiele klant wel een idee of jouw bedrijf bij zijn budget past....
Ja, dat kan, maar is dat eerlijk? Sommige klanten voor hetzelfde werk meer laten betalen? Of je iets graag of minder graag doet kun je sowieso mee laten tellen in je tarief, maar dat kun je ook van tevoren bepalen lijkt me..
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 april 2007, 20:20
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Ja, dat kan, maar is dat eerlijk? Sommige klanten voor hetzelfde werk meer laten betalen? Of je iets graag of minder graag doet kun je sowieso mee laten tellen in je tarief, maar dat kun je ook van tevoren bepalen lijkt me..
Ik zie er niets verkeerds in, het is vrij aan de ondernemer om zijn tariefstelling te bepalen. Ik kan me voorstellen dat ik bij een nieuwe klant met een wat lager tarief reken in de hoop als ik 'binnen ben' vervolgopdrachten te krijgen. Of een wat hoger tarief als ik iedere dag 2 uur moet reizen, of voor een complexer project met een grotere verantwoordelijkheid.
Verder zijn in de praktijk -in mijn tak van sport- de opdrachten zelden volledig met elkaar te vergelijken, wat het opstellen van tarieflijsten ook bemoeilijkt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 mei 2007, 20:08
laMark laMark is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Tarieven op je website: do or don't?

lekker segmenteren.. Ik zou VANAF prijzen vermelden of prijsopties/mogelijkheden:

- per woord
- per artikel
- per uur
- per project
- per maand
- per klus binnen project
etc

Zelf heb ik een site alleen maar voor starters! Die betalen minder, en terecht!

Succes
laMark
__________________

Met vriendelijke groet,
laMark

www.lamark.nu & www.MarketingVoorStarters.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tarieven Dtp groentje Omgaan met opdrachtgevers 0 9 februari 2007 22:24
Tarieven intermediairs Celletje1974 Al die andere praktische dingen 4 21 september 2006 11:34
nieuwe huisstijl en website robertbelt Al die andere praktische dingen 14 3 september 2006 23:06
Geld verdienen via je website: Google ads? Stefan Jager Al die andere praktische dingen 8 11 augustus 2006 15:02
Tarieven zelfstandigen alfred Al die andere praktische dingen 1 8 april 2006 16:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon