Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juli 2015, 15:31
verbroek verbroek is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 juni 2014
Berichten: 3
Standaard Autokosten onbelast vergoeden na declareren

Ik denk erover medewerkers ipv een leaseauto een mobiliteitsbudget te geven. Omdat ik daarbij de nodige weerstand verwacht wil ik het wel aantrekkelijk maken, dus een ruime vergoeding geven.

In het kader van zo'n mobiliteitsbudget wil ik medewerkers een bedrag per jaar beschikbaar stellen voor reiskosten (bijvoorbeeld €6000,=), met een vaste en flexibele component. Bijvoorbeeld vooraf inschatten dat 10.000 zakelijk gereden zal worden (€1900) als flexibele component.

Zij mogen dit besteden aan alles dat met reizen te maken heeft, bijvoorbeeld OV, fiets etc, mits het gaat om zakelijke kosten.

Is het mogelijk dat de werkgever de volgende zaken (onbelast) op declaratiebasis vergoedt aan medewerkers bij gebruik van eigen auto:
  1. Wegenbelasting
  2. Autoverzekering
  3. € 0,19 per kilometer zakelijk gereden
  4. Onderhoudskosten
  5. Rente voor lening voor aanschaf auto

Dus de medewerker kan bovengenoemde kosten declareren, tot een met de werkgever afgesproken maximum op jaarbasis. Als aan het einde van het jaar budget over blijft kan dat belast worden uitbetaald aan medewerker.

Als aan het einde van jaar het budget niet toereikend blijkt te zijn doordat meer dan vooraf ingeschat aantal kilometers zakelijk is gereden, kan dat tegen €0.19 per kilometer onbelast worden uitbetaald.

De belastingdienst zegt erover dat als "nagenoeg alle" kosten voor de auto voor een medewerker worden vergoed, dit dan gaat gelden als een auto van de zaak, met alle gevolgen van die (bijtelling etc). Dat is nadrukkelijk niet mijn bedoeling.

Maar wat kan wel, en wat kan niet?

Bedankt voor het meedenken of delen van ervaringen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juli 2015, 17:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Dat antwoord is vrij simpel.. alle posten die je noemt bij 1 tm 5 moeten door de werknemer gedekt worden uit de 19ct per kilometer.
Als je meer dan 19ct per kilometer vergoed moet dat worden aangemerkt als loon.


Er is dus erg weinig ruimte voor het extra aantrekkelijk maken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
autolease, reiskostenvergoeding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening. ronaldvermeij Omgaan met opdrachtgevers 7 12 januari 2009 00:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon