Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 oktober 2007, 13:28
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Tussenpartij wil 40% factuur inhouden i.v.m. inlenersaansprakelijkheid

Ik ben bezig met een contract met partij A die mij "doorverhuurt" aan partij B. Helaas heb ik partij A nodig omdat partij B alleen met preferred supplyers werkt... Ik heb een eenmanszaak en een VAR WUO.

1 van de zaken die partij A in de overeenkomst wil is:
"Partij A heeft het recht om 40% van het factuurbedrag op de facturen van opdrachtnemer in te houden tot zekerheid van de inlenersaansprakelijkheid"

Is dit redelijk? Zijn er andere manieren om partij A zekerheid te geven?

Een ander punt is:
"In het licht van de inlenersaansprakelijkheidsregelgeving verstrekt opdrachtnemer jaarlijks aan partij A uiterlijk op 1 april van het volgende jaar een verklaring van een externe consultant (RA of AA) op basis van de persoonlijke IB aangifte dat aan alle verplichtingen is voldaan" Met verplichtingen bedoelt men hier afdracht van belastingen en premies.

Is dit redelijk? Ik heb niet zo'n zin in de kosten voor de RA of AA.

Hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Groeten, Robin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 oktober 2007, 14:37
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 36
Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB
Standaard Re: inlenersaansprakelijkheid

Het lijkt wel alsof partij A wil dat je werkt via organisaties als Uniforce of ZZP-oke. Je krijgt dan de "economische" eigendom van een BV.
Opdrachtgevers krijgen dan een accountantsverklaring dat belastingen en premies zijn afgedragen. Als opdrachtgevers dat wensen (er zijn bedrijven die dat eisen) kan er een zgn. G-rekening worden geopend waar dan 40% van de factuurbedragen op wordt gestort tot zekerheid van premieafdracht.
Misschien kun je het beste even vragen of ze ook willen werken met freelancers met een eenmanszaak en VAR.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 oktober 2007, 20:07
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: inlenersaansprakelijkheid

Waar het denk ik om gaat is dat er tussen A en B een (mogelijke) gezagsverhouding kan ontstaan in de ogen van de Belastingdienst. Als dat het geval is ontstaat er een situatie dat er loonheffing en premies dienen worden afgedragen. Via een G-rekening is dat risico te verkleinen, maar niet op nul te zetten. In de bouw is de G-rekening al vanaf 1981 een begrip. Maar er wordt geen 40% op gestort. Het houdt met 33% ongeveer op. Dat gebeurt bij 'echte' werknemers. Een G -rekening aanvragen kost even tijd (misschien wel 6 weken). Het is een driepartijenovereenkomst tussen bank, ondernemer en belastingdienst.

Verder vragen bouwbedrijven ook vaak een bewijs van goed betalingsgedrag. Deze werd in het verleden door het UWV (als premie inner) verstrelt. Of de Belastingdienst dat doet weet ik niet. Uiteindelijk gaat het daar om: Betaal jij de belastingen en premies. Dus misschien is dit uit te zoeken als alternatief.

Verder wordt in de bouw bij voorkeur niet via deze tussenpersoon- constructies gewerkt. Terwijl het wel een bedrijfstak is die waar men wat risico wil lopen. De reden is dat men geen invloed kan uitoefenen op de mogelijke gezagsverhouding tussen de tussenpersoon en de feitelijke ZZP'er.

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 oktober 2007, 21:41
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: inlenersaansprakelijkheid

Op zich vind ik het ook niet gek dat ze een bepaalde zekerheid willen. Echter, hun constructie vind ik vreemd. Stel dat ik over 2008 maandelijks 10.000 euro faktureer. Zij houden daar maandelijks 40% van in. Dat betekent dat ze over heel 2008 48.000 euro achterhouden. Die krijg ik pas terug in april 2009 (!) nadat ik aangifte heb gedaan en een accountantsverklaring heb ingeleverd. Ondertussen moet ik gedurende 2008 wel gewoon daadwerkelijk IB en premies afgedragen aan de belastingdienst. Stel dat dat ook zo'n 48.000 euro is. Dan krijg ik in 2008 van de 120.000 euro omzet slechts 20% (= 24.000 euro) daadwerkelijk op mijn rekening. Dan heb ik een serieus cashflow probleem...

Met een G-rekening zou ik gewoon zo'n 60% op mijn rekening krijgen.

PS: het gaat overigens niet om werk in de bouw, maar om ICT consultancy
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inlenersaansprakelijkheid


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussenpartij betaalt factuur niet 4t&it Omgaan met opdrachtgevers 7 11 november 2011 16:01
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 07:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon