Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 maart 2014, 20:44
Yvonne Yvonne is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2013
Berichten: 3
Standaard Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Graag zou ik jullie mening horen over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Zo af en toe werk ik tijdelijk als freelancer (met VAR) bij bedrijven op locatie om achterstanden in de administratie weg te werken. Het gaat dan meestal om zaken als inkoop- en verkoopfacturen inboeken/verwerken en bankafschriften inboeken, archivering dat soort dingen. Nu vroeg ik mij af (aangezien ik dan geen eindverantwoording heb en ook geen adviezen geef) of het toch verstandig is om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? Wanneer ik namelijk bij de diverse verzekeringsmaatschappijen kijk, zie ik dit soort functies er niet echt tussen staan. Graag hoor ik hoe jullie daar over denken. Alvast bedankt. (Ik heb wel een AVB)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 april 2014, 20:50
mele mele is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juli 2013
Berichten: 6
Standaard

Als je geen adviezen geeft en ook geen rapportages schrijft of ingewikkelde vertalingen doet, zou ik goed over na denken voordat ik in een complete BAV investeer. Nota bene men onderscheidt bij BAV's tussen schade die jij als freelance //zzp-er fysiek op het terrein van een opdrachtgever kunt veroorzaken - die is namelijk niet gedekt van een privé aansprakelijkheid - en schade die jij als professional, zo te zeggen: Met bijvoorbeeld jouw advies/ rapporten/teksten/management interventies (inhoudelijk) veroorzaakt.

Veel beroepen, veel speciale gevallen! Hier is opnieuw een beslissing die iedere freelance voor zich zelf af moet wegen. De soorten werk - en daarmee verbonden risico's -variëren ten slotte sterk.

Stichting ZZP biedt een goede overzicht over het thema verzekeringen en werkt met sommige maatschappijen samen.
Het blijkt dat men, om zo een BAV af te sluiten, het totale jaarbedrag in een keer moet af laten schrijven - iets wat menig startende zelfstandige kan vergeten. Toch lukt dat, zo is een goede verzekering al vanaf 40 Euro per maand te verkrijgen.
Onafhankelijk hiervan wordt geadviseerd om altijd eigen algemene voorwaarden te hanteren. En die ook te publiceren. En voor (!!!) begin van een opdracht, idealiter bij het versturen van een offerte, meteen een kopie van van je eigen algemene voorwaarden aan de offerte bij te voegen.
Een hoop ellende wordt zo voorkomen. Boven genoemde stichting biedt o.a. model contracten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 april 2014, 22:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mele Bekijk bericht
Stichting ZZP biedt een goede overzicht over het thema verzekeringen en werkt met sommige maatschappijen samen.
Sterker nog, die club lijkt me een verkapt verzekeringsverkoopkantoor. Ze zaten een keer in het programma van Harry Mens een AOV-product aan te bevelen. Nou, dan weet je het wel, want voor een 'interview' in dat programma moet stevig betaald worden.

En achter de stichting hangt een BV, ZZP Nederland Verzekeringen BV, met AFM-vergunning voor advies en bemiddeling van verschillende categorieën verzekeringen. De stichting mag dan geen winstoogmerk hebben, de bijna gelijknamige BV die erachter hangt en waar je voor verzekeringsadvies naartoe geduwd wordt, heeft dat wel. Je klopt feitelijk bij een commercieel bedrijf aan, niet bij een zelfstandigenorganisatie die slechts de belangen van zijn 'leden' zou dienen.

Want dat is ook zoiets. Stichting ZZP Nederland spreekt van 'ledenvoordeel', maar een stichting heeft geen leden. Vanuit de pagina over ledenvoordeel spreken ze dan ook niet over 'lid worden', maar over 'aansluiten bij'. En de algemene voorwaarden die de site van Stichting ZZP Nederland je voorschotelt, zijn van ZZP Nederland BV. Heel sluw allemaal, maar ik vind het een afgrijselijke en misleidende commerciële fuik. Waarom alles en iedereen deze club als vertegenwoordiger ziet van ZZP'ers is mij een raadsel.

Overzichten en 'adviezen' op hun site zou ik met een korreltje zout nemen. Die zijn te vergelijken met de adviezen op de site van de verzekeraars.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 april 2014, 09:59
mele mele is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juli 2013
Berichten: 6
Standaard wow goed om te weten!

Rene, bedankt, dat is heldere informatie.

En het brengt een interessante topic op tafel: Welke beoordelings-criteria hanteer je als freelance bij het zoeken naar betrouwbare informatie?

Ik kwam uiteindelijk bij deze stichting ZZP uit. En het thema BAV heb ik geparkeerd nadat ik behoorlijk wat circus had beleeft met vooraf alles moeten betalen wat echter niet op verzekeraars site was vermeld. Wat die dan ook toe heeft gegeven, waardoor ik alsnog af kon zien van deze BAV.

Toch de vraag van Yvonne is nog steeds open: Wie weet van een goede (overzicht van) BAV's? Ik zelf mag hierbij voegen: BAV's voor technische vertalers en dergelijke, waar men de bijdrages ook maandelijks kan betalen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Sterker nog, die club lijkt me een verkapt verzekeringsverkoopkantoor. Ze zaten een keer in het programma van Harry Mens een AOV-product aan te bevelen. Nou, dan weet je het wel, want voor een 'interview' in dat programma moet stevig betaald worden.

En achter de stichting hangt een BV, ZZP Nederland Verzekeringen BV, met AFM-vergunning voor advies en bemiddeling van verschillende categorieën verzekeringen. De stichting mag dan geen winstoogmerk hebben, de bijna gelijknamige BV die erachter hangt en waar je voor verzekeringsadvies naartoe geduwd wordt, heeft dat wel. Je klopt feitelijk bij een commercieel bedrijf aan, niet bij een zelfstandigenorganisatie die slechts de belangen van zijn 'leden' zou dienen.

Want dat is ook zoiets. Stichting ZZP Nederland spreekt van 'ledenvoordeel', maar een stichting heeft geen leden. Vanuit de pagina over ledenvoordeel spreken ze dan ook niet over 'lid worden', maar over 'aansluiten bij'. En de algemene voorwaarden die de site van Stichting ZZP Nederland je voorschotelt, zijn van ZZP Nederland BV. Heel sluw allemaal, maar ik vind het een afgrijselijke en misleidende commerciële fuik. Waarom alles en iedereen deze club als vertegenwoordiger ziet van ZZP'ers is mij een raadsel.

Overzichten en 'adviezen' op hun site zou ik met een korreltje zout nemen. Die zijn te vergelijken met de adviezen op de site van de verzekeraars.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het buitenland Lente Al die andere praktische dingen 1 28 oktober 2011 00:14
Als freelance vertaler een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig? ondernemer2222 Freelancepraktijk starten 6 20 september 2011 17:13
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering te duur als startend freelancer, hoe oplossen? Rogier Al die andere praktische dingen 5 11 april 2010 15:37
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig? Hoe indekken tegen hogere claims? jordy5 Al die andere praktische dingen 4 10 mei 2008 19:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon