Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2008, 22:23
jordy5 jordy5 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 april 2008
Berichten: 8
Standaard Beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig? Hoe indekken tegen hogere claims?

Hallo,
Ik ga vanaf 1 mei starten als Freelancer binnen de IT op mijn eerste klus. Deze duurt waarschijnlijk 1 jaar, dus veel verschillende werkgevers heb ik nog niet per jaar. Nu ben ik via een tussenpersoon aan deze opdracht gekomen en met deze tussenpersoon heb ik een "inhuurovereenkomst" getekend.

Deze overeenkomst is op zich netjes ingeregeld. Helaas zie ik op twee Artikelen waarbij ik volledig aansprakelijk wordt gesteld voor alle kosten en schade die mochten voortvloeien:

"Opdrachtnemer aanvaardt, in verband met de door hem ten behoeve van opdrachtgever uit te voeren opdracht, aansprakelijkheid voor alle kosten en schade geleden door opdrachtgever en/of diens klant daaronder mede begrepen de personen waarvan hij zich bij uitvoering van deze overeenkomst bedient."

"Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever van alle aanspraken in welke vorm dan ook jegens Opdrachtgever van de Opdrachtgever en/of van derden, voorvloeiende uit en/of verband houdende met de uitvoering van het project door Opdrachtnemer, geen aanspraken daarvan uitgezonderd."

Nu zijn mijn 2 vragen:

1. Ik wil wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, maar is dit echt nodig? Ik verwacht het wel.

2. Als ik een BAV afsluit ligt de max. uitkering vaak op 500.000 euro. Indien (als er dus ooit een claim komt) deze echt gebeurt, zijn de bedragen vaak niet te overzien. Ik zit in het beheer en voordat ze claimen moet er echt wel iets mis gaan en kan het dus ruimschoots boven de 500.000 euro uitkomen?

Wat moet ik nu dan om mezelf daarvoor in te dekken?

Kenissen van mij sturen bij hun offertes altijd de Algemene Voorwaarden van FENIT (ICT~OFFICE), hierin staat in iedergeval een maximum van 500.000, maar hoe moet ik dit doen als ik geen offertes verstuur, maar overeenkomsten aanga? Ik heb tenslotte nu al getekend.
Ik hoop dat u mij hierbij een beetje kan helpen! Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2008, 17:13
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Vraag mbt tot Beroeps AV

Je hebt al getekend??
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2008, 17:30
jordy5 jordy5 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 april 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Vraag mbt tot Beroeps AV

Niet getekend mbt algemene voorwaarden alleen een werkovereenkomst waarin afspraken vermeld staan en dus ook een doorschuiving van aansprakelijkheid.

We zullen alsnog nu (beide partijen) samen akkoord gaan aan de Algemene Voorwaarden. Waar in iedergeval de verdere uitwerking van aansprakelijkheid is opgenomen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 april 2008, 16:17
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Vraag mbt tot Beroeps AV

Het is in ieder geval verstandig om aansprakelijkheid voor indirecte kosten uit te sluiten.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 mei 2008, 20:48
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Vraag mbt tot Beroeps AV

Afhankelijk van de aard van je werk en o.a. de instructies vs. vrijheden die je daarbij hebt is het inderdaad belangrijk een onderscheid te maken tussen immateriële schade (een programmeerfout van jou zorgt ervoor dat het systeem een aantal uren uitvalt), gevolgschade (jouw programmeerfout zit in een programma dat verkocht is aan de luchtmacht en zorgt ervoor dat een F16 naar beneden stort) en materiële schade (je gooit een kop koffie met veel suiker door je toetsenbord).

Het risico op aansprakelijkheid voor immateriële en gevolgschade kun je al een heel eind beperken middels de algemene voorwaarden, aansprakelijkheid voor materiële schade is gedekt onder een AVB. Die laatste verzekering kost vele malen minder premie en behoort tot de "standaarduitrusting" van iedere ondernemer.

Groetjes,
Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aansprakelijkheid, aansprakelijkheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon