Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 maart 2008, 20:04
Alias Alias is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 5
Question Factuur wordt niet betaald op privérekening?

Hai, ik ben benieuwd wat jullie oplossing hiervoor zou zijn.
Vanmiddag belde boekhouder van (nieuwe) opdrachtgever mij. De betaling van mijn factuur was 'gebounced' want naam en nummer kwamen niet overeen. Het geval is dat de bankrekening op mijn prive naam staat welke anders is dan mijn bedrijfsnaam. Boekhouder had bedrijfsnaam gebruikt i.p.v. mijn achternaam. Hij vindt nu dat er een soort verklaring van mij moet komen dat dit het zakelijke bankrekeningnummer is zodat ik later niet kan piepen dat er niet betaald is.
Nu staat er in de overeenkomst dat ik een eenmanszaak heb, met naam X die ik (mijn achternaam) rechtsgeldig vertegenwoordig. Verder staat uiteraard de factuur op mijn bedrijfsnaam, met 'gelieve te betalen op rekeningnr. 12345 t.n.v. (mijn achternaam)'. Kristalhelder toch?

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

De relatie met mijn opdrachtgever is prima verder, dus we komen er vast wel uit, maar ik ben toch benieuwd naar jullie insteek.

N.B. in verband met privacy schrijf ik dit even onder een alias.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 maart 2008, 20:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Ik begrijp het probleem niet eerlijk gezegd.
Je hebt een factuur gestuurd naar je opdrachtgever (ik ga er van uit dat de factuur verder aan alle factuurvereisten voldoet).
Op deze factuur staat dat betaald moet worden op bankrekeningnummer X t.n.v. Y. De boekhouder betaalt conform hetgeen op je factuur is vermeld.
Wat heeft dit te maken met een zakelijke rekening?
Al zou het door jou opgegeven bankrekeningnummer op naam van Sinterklaas staan dan heeft hij toch zijn betalingsbewijs / bankafschrift?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 maart 2008, 20:28
Alias Alias is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Ja, niet alleen een bankafschrift, maar zelfs een factuur van mij waar expliciet op staat om het naar dat bankrekening over te maken. Hoe kan ik dan later ooit zeggen dat ik het geld niet heb gehad als hij kan bewijzen het naar dat nummer te hebben overgemaakt?
Sinterklaas of het Rode Kruis of welk goed doel dan ook. Als ik middels mijn factuur verzoek om het geld daar naartoe over te maken, dan is het toch goed?
Ik snap het ook niet - dit is helemaal niet ongebruikelijk. En yep, mijn factuur voldoet verder aan alle eisen (KvK, BTWnr etc.).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 maart 2008, 21:07
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Ik zeg 2 minuten steken in die "verklaring", opsturen (aangetekend) en wijzen op het feit dat je altijd duidelijk vermeld hoe en waar de facturen naartoe dienen te gaan.

Als er later nog problemen optreden de stekker eruit trekken. Gewoon keihard in zijn!
Ter info, heb vaak genoeg meegemaakt en gehoord dat dit soort grapjes het begin zijn
van een verslechterde relatie en/of zelfs fallissement. Nu is dat wel worst case maar je weet maar nooit ..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 maart 2008, 21:10
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

ps: wel een anon. account maar wel in een voor zoekmachines toegankelijk forum posten? vraag even aan het beheer of ze het naar het members only deel verplaatsen ..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 maart 2008, 21:14
Alias Alias is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Thanks Ramon, voor beide tips.
Mja, hier speelt denk ik iets anders, maar normaal zou ik dat ook gedacht hebben. Anyway - we gaan het zo professioneel mogelijk aanpakken, en als die verklaring er moet komen - dan hoeft dat idd niet langer dan 2 minuten te duren.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 april 2008, 21:20
L@JC's schermafbeelding
L@JC L@JC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Hi Alias,

Een van de factuur eisen is overigens: copy paste ;-)
'Als de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger; dan zijn naam en adres en btw-identificatienummer.'

Neem ons: wij hebben 1 naam voor de administratie (naam X, zie het als een soort holding), maar hebben diverse handelsnamen (naam Y).
Alle bedragen worden wel overgemaakt naar X, de 'holding' naam. We hebben dan ook op onze facturen staan naam Y (handelsnaam) is a division of naam X (holding).
Bij internetbankieren krijg je anders geen match als je ons rekeningnr intypt met de naam Y.

De gedachte achter jouw client is: hun boekhouder moet bewijzen tegenover de belastingdienst dat zij met een onderneming met btw te maken hebben...

Overigens adviseer ik je sterk om een aparte bankrekening te nemen voor zaken..

Gr, Laura
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 april 2008, 21:29
Alias Alias is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Hi Laua, uiteraard heb ik een aparte bankrekening voor zaken. Alleen wel een privé rekening omdat ik (nog) niet van plan ben om extra te betalen voor een rekening waar ik feitelijk nog minder handelingen op doe dan een privé rekening.

Het is vandaag opgelost (ik zei al we komen er wel uit). Precies wat jij zegt over BTW was dus ook wat de boekhouder vond. Hij wilde uiteindelijk zeker weten dat ik (achternaam) en BTW-nummer bij elkaar horen.
Toch vind ik het wel navelstaarderij, want a) hij weet dat ik een eenmanszaak heb, dus BTW staat ook op mijn naam b) het BTW-nummer is vrijwel identiek aan mijn sofinummer dat hij ook al heeft c) ik heb hem al eerder bewijs overlegd dat ik BTW-aangifte heb gedaan en daaruit blijkt ook al de link tussen mijn achternaam en BTW-nummer. Maar goed, ik zal hem toch een kopietje geven van de toekenning van mijn BTW-nummer bij de belastingdienst.
Ach, soms is het gewoon lekker om even te neuzelen over dit soort futiliteiten.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 april 2008, 23:12
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

Stond op de brief vd bel. dienst niet ook je achternaam ?

Ik bedoel je allereerste waarop stond dat je belastingplichtig werd verklaard en je je BTW nummer dus kreeg?
Zoja scan die dan gewoon even in
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 april 2008, 00:18
Alias Alias is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 maart 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Factuur wordt niet betaald op prive rekening?

That's the one Ramon, en hij is al gescand.
Beter nog: bedrijfsnaam én achternaam. Leuker kunnen we het niet maken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 08:43
Website wordt niet meer geüpdated door Google Michiel ICT 9 1 mei 2007 22:45
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 22:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon