Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 november 2006, 20:24
gilles gilles is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Automatische incasso en factuurregels

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met de opmaak van mijn factuur. Ik heb namelijk sinds kort de mogelijkheid om automatisch te incasseren. Het administratiegedeelte wat ik gebruik is in eigen beheer ontwikkeld en kan dus op alle mogelijke manieren worden aangepast.

Buiten de clieop3 bestanden die ik nu automatisch laat genereren wil ik ook graag aan mijn clienten duidelijk maken dat bepaalde factuurregels automatisch geincasseerd worden.

Het systeem is namelijk zo opgebouwd dat er op gezette intervals gecontroleerd wordt of er bestellingen een nieuwe periode ingaan en zo ja wordt er een factuur gegenereerd. Het kan dus zijn dat een factuur niet alleen uit incassoregels bestaat, maar ook uit "gewone" regels (te betalen via bankgiro).

Momenteel heb ik het zo gemaakt dat ik achter een "te incasseren" regel een sterretje plaats, en onderaan de tabel zal de volgende tekst komen:
1. Subtotaal (Excl. BTW) : €XX
2. BTW : €XX
3. Totaalbedrag : €XX
4. Automatische incasso : €XX
5. Te betalen via bank : €XX

1 t/m 3 zijn standaard. Regel 4 zal worden geprint indien er automatische incasso van toepassing is en regel 5 zal enkel worden geprint indien er bijv. dan nog een bedrag open blijft staan.

Vervolgens heb ik onderaan de factuur de volgende 2 regels geplaatst:

U wordt verzocht om het te betalen bedrag voor XXXXX over te maken o.v.v. het factuurnummer op rekeningnummer XXXXX t.n.v. XXXXX te XXXXX.

en:

Factuurregels met een sterretje achter de omschrijving zullen automatisch worden geincasseerd van rekeningnummer XXXXX t.n.v. XXXXX op de in de bijbehorende overeenkomst afgesproken data.

Toch ben ik van mening dat dit nog overzichtelijker kan, wat jullie?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 november 2006, 20:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Automatische incasso en factuurregels

Poeh, wat ingewikkeld. Ik heb het nooit anders gezien dan dat een factuur in zijn geheel automatisch geïncasseerd wordt dan wel in zijn geheel betaald moet worden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2006, 21:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Automatische incasso en factuurregels

Ter illustrazione:
Alhier begaf de wasdroger het, maar geen nood, mannetje gebeld. Dit mannetje (reparateur) zal - gezien zijn metier - niet heel veel klanten per dag afhandelen, maar op maandbasis is de finance & accounting voor hem toch een heel gedoe. Hij bood na reparazione van het apparaat de volgende betaalmogelijkheden aan: contant, op rekening (maar liever niet) of een eenmalige machtiging. Cash of machtigen, dat scheelt deze man toch minstens 200 facturen per maand en een hoop nazorg. Ik kan me voorstellen dat er Lancelotters zijn die een zelfde volume aan betalingsverkeer hebben.

Maar ik ben het met je eens René: facturen moeten gewoon betaald worden.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 november 2006, 19:57
gilles gilles is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Automatische incasso en factuurregels

Hoi Erix, het is niet dat ik veel betalingsverkeer heb, maar ik kies voor automatische incasso omdat dat makkelijker is bij bepaalde contracten. Zoals gezegd, krijg ik voor datgene wat ik moet incasseren automatisch een bestandje meegestuurd per email wat ik moet importeren bij internetbankieren.

Maar volgens jullie is het dus makkelijker en overzichtelijker voor de klant om het te splitsen? Dus in het geval dat er zowel factuurregels zijn die geincasseerd zullen worden en factuurregels die "gewoon" betaald moeten worden, 2 facturen generen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 november 2006, 22:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Automatische incasso en factuurregels

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilles Bekijk bericht
Maar volgens jullie is het dus makkelijker en overzichtelijker voor de klant om het te splitsen? Dus in het geval dat er zowel factuurregels zijn die geincasseerd zullen worden en factuurregels die "gewoon" betaald moeten worden, 2 facturen generen?
Yep. Ik heb maar één leverancier die zowel automatisch incasseert als verzoekt te betalen en die doet dat inderdaad altijd gesplitst.

Maar wat is de logica hierachter? Waarom niet alles incasseren of alles door de debiteur laten betalen?
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon