Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 april 2014, 21:55
Mato Mato is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2014
Berichten: 3
Standaard Schadeclaim zonder BTW boeken. Hoe doe ik dat?

Hallo,

Ik ben fotograaf en ik heb regelmatig te maken met mensen/instanties die mijn foto's kopiëren zonder hiervoor te betalen. Onder meer hier heb ik gelezen dat er geen sprake is van een prestatie en ik dus geen factuur moet sturen maar een schadeclaim, zonder BTW.

Ik neem aan dat ik deze inkomsten gewoon mee moet nemen in mijn administratie, maar hoe doe ik dat precies? Maak ik hiervoor een factuur aan met een factuurnummer maar zonder BTW, of vul ik gewoon het bedrag bij mijn inkomsten in zonder factuurnummer?

Alvast bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 april 2014, 23:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik ben met de schrijfster van het gelinkte artikel, juriste Charlotte, eens dat je geen gewone factuur voor dienstverlening stuurt met daarop btw.

Maar ik denk ook niet dat je een schadeclaim moet sturen. Bij een schadeclaim moet je namelijk (auteursrechtelijke) schade kunnen specificeren en onderbouwen.

Gebruikelijk is om eerst een schikkingsvoorstel te sturen, met een vergoeding voor geleden auteursrechtelijke schade. Daarbij kun je een factuur sturen voor het aangeboden schikkingsbedrag. Het voordeel is dat je niet al te veel hoeft te onderbouwen en specificeren. Het is slechts een aanbod.

Het schikkingsbedrag kan uit verschillende componenten bestaan. Auteursrechtelijke schade (vrij van btw), maar ook juridische bijstand en administratiekosten (belast met btw). En als de aangeboden schikking een licentie inhoudt voor voortgezet gebruik, dan is dat weer wel belast met btw.

Ik heb ook met auteursrechtschendingen, schikkingen, juridische bijstand, licenties etc. te maken gehad en het is ingewikkelde materie, zeker ook wat betreft de btw.

In jouw geval (als fotograaf zelf) zou ik een schikkingsvoorstel sturen met factuur voor een auteursrechtelijke schadevergoeding vrijgesteld van btw. Als dat voorstel wordt aanvaard, heb je een overeenkomst, wordt de factuur hopelijk betaald en is het klaar. Als het voorstel niet wordt aanvaard, moet je naar de (kanton)rechter, of de factuur als oninbaar afboeken, wat weer gedoe met de belastingdienst oplevert i.v.m. de geheven en af te dragen btw.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 april 2014, 23:57
CharlottesLaw CharlottesLaw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2014
Berichten: 2
Standaard

Of je nu alleen een 'schadeclaim' stuurt of een schikking voorstelt, dat maakt voor de administratie weinig uit. Een 'schadeclaim' sturen, is in feite een schikkingsvoorstel, tot het moment dat het van een claim gaat naar een dagvaarding.

Ik stuur persoonlijk altijd wel een document met een factuurnummer, omdat ik dit makkelijker vind voor mijn administratie. Het heeft dus een factuurnummer/betalingskenmerk en simpelweg 0% btw. In plaats van factuur noem ik het schadevergoeding.

Je mag eventueel incassokosten rekenen. Zakelijk zijn deze ook vastgelegd, met een minimum van €40,- en vervolgens steeds een percentage over het bedrag. Tenzij er natuurlijk sprake was van een overeenkomst, waarbij andere voorwaarden zijn overeengekomen. Zakelijk mag je namelijk afwijken van deze wettelijke regeling.
Zorg je zelf voor het innen, gaan ook deze incassokosten zonder BTW.
Wanneer de incasso wordt uitbesteed, mag deze derde weer wel BTW rekenen. Het idee hierachter, is dat als je zelf int, de incassokosten ook een vorm van schadevergoeding is, terwijl als de derde dit doet, het een dienst is (belast met btw).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 april 2014, 14:15
Mato Mato is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2014
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Als ik het goed lees, stellen jullie dus beide voor om een factuur te maken met factuurnummer, deze al dan niet een andere naam te geven zoals 'schikkingsvoorstel' of 'schadevergoeding' en er 0% BTW over te heffen. Ik denk inderdaad ook dat dit de meest overzichtelijke methode is.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 april 2014, 15:24
CharlottesLaw CharlottesLaw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2014
Berichten: 2
Standaard

Nou, eigenlijk hef je geen 0% BTW, maar gewoon geen BTW. Het is namelijk niet een levering die vrijgesteld is van BTW, maar een schikking zonder BTW.

Dat klinkt even alsof dat niet uitmaakt, maar is van belang voor de BTW aangifte.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 april 2014, 15:26
Mato Mato is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2014
Berichten: 3
Standaard

Je hebt gelijk. Bedankt voor de aanvulling.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrechtschending


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe postzegels in je administratie inboeken? Sarah Cimmermans Administratie 3 17 maart 2012 21:46
Keuzes maken, hoe doe je dat? Mental Coach Amsterdam Omgaan met opdrachtgevers 2 26 augustus 2010 20:26
Verkoopcommissie - Hoe boeken en aangeven? Marcelot Administratie 0 3 januari 2010 11:30
Training zonder BTW alfred Belasting 18 12 augustus 2009 23:40
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon