Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juli 2006, 12:19
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Jaarrekening

Beste collega-freelancers

Het ligt bij mij nog vers in het geheugen: mijn eerste jaarrekening bekijken samen met mijn belastingadviseur/accountant. De begrippen en cijfers tolden al snel door mijn hoofd, en uiteindelijk begreep ik er maar bar weinig van. Hoewel ik één ding wel snel doorhad: ik kreeg nog geld terug van de belastingdienst

Hoe zit dat bij jullie? Snappen jullie wel hoe die jaarrekening in elkaar steekt? Of hebben jullie net zoals mij ook problemen met begrippen als vlottende activa en materiële vaste activa?

Zijn er overigens ook lancelotters die de jaarrekening niet uitbesteden, maar het zelf maken? Daar ben ik erg benieuwd naar...(en heb er nu al respect voor...)

Niels
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 juli 2006, 20:49
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Jaarrekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts
Zijn er overigens ook lancelotters die de jaarrekening niet uitbesteden, maar het zelf maken? Daar ben ik erg benieuwd naar...(en heb er nu al respect voor...)
Erno Hannink, geciteerd in het artikel over freelancers over hun boekhouder maakt zijn winst- en verliesrekening zelf..
__________________
Erik Weijers
www.erikweijers.nl
www.radix-tekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juli 2006, 07:28
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Jaarrekening

Tja, en dat betekent dat ik dan nu wel weer bezig ben met het invoeren van de laatste verkoop- en inkoopfacturen van de afgelopen 2 weken voor de omzetbelasting van het tweede kwartaal. :-)
Het houd met bij de financiele les. Het is niet altijd even leuk werk maar geeft mij direct inzicht waar ik sta en dat is dan wel weer prettig.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juli 2006, 11:34
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Jaarrekening

De omzetbelasting doe ik ook zelf, dat vind ik niet zo'n probleem. Gewoon een kwestie van alles bij elkaar optellen en aftrekken...Dat heb ik gisteren ook nog gedaan voor de omzetbelasting van het tweede kwartaal. (moet wel flink in de buidel tasten deze keer )

Maar Erno, zo'n jaarrekening zelf opstellen, dat is toch heel andere koek dan de omzetbelasting berekenen? Of staar ik mezelf nu gewoon blind op wat moeilijke begrippen?

Wat doen de andere Lancelotters? Besteden jullie de jaarrekening en de btw-aangifte uit of laten jullie het bij de jaarrekening, net zoals ik?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 juli 2006, 13:51
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Jaarrekening

Ik heb een accountant die alles voor mij doet. Wel zorg ik ervoor dat alles netjes in een map zit, zodat hij zijn werk gemakkelijk kan doen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 juli 2006, 17:27
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Jaarrekening

En laat je het dan maar op je afkomen bij de jaarrekening Hetty? Of ga je voor een gesprek met je accountant eerst even rondneuzen op de website van de belastingdienst, e.d.?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juli 2006, 16:00
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Jaarrekening

Ik heb sinds begin 2006 (ook voor de aangifte IB 2005 dus) een accountant ingeschakeld. Daarvoor heb ik een aantal jaren zelf aangifte gedaan, maar de balans/winst en verlies rekening laten opmaken door een boekhouder (met behulp van Davilex boekhoudpakket). En weer daarvoor heb ik alles zelf gedaan maar ik denk niet dat de Belastingdienst die aangifte goed heeft bekeken .
Op dit moment voer ik zelf alles in (bank/kasboek, verkopen) en het blijkt dat er helemaal geen pakket nodig is; mijn acc. neemt er genoegen mee als ik alles in een door hem aangeleverd excel mapje inklop.

Bij uitbesteden aan de accountant hoort ook enig advies. Dus dat krijg ik ook ("heb je nog investeringsplannen? Moet je je pc niet eens vervangen, doe het dan nu"). Maar verder gooi ik het over de schutting en hoop ik ook dat het daar blijft . Ik hou wel een eigen projectadministratie bij, waarin ik kan zien wat er uit staat, wat mijn omzet en kosten zijn (en zullen zijn) en wat ik naar verwachting moet gaan afdragen aan BTW. M.a.w. ik hou zelf zicht op waar ik sta.

Voor een complete aangifte IB inclusief jaarrekening ben ik tussen de 400 en 600 euri kwijt. Dat bedrag heb ik er graag voor over, ik kan er nu tenminste vanuit gaan dat zaken door iemand worden uitgevoerd die er verstand van heeft. En let wel, ik ben geen Ahold of Enron, dus zo ingewikkeld is het nu ook weer niet (voor de side letters: zie www.textatwork.nl).

Voordeel is ook dat mijn accountant tegenover mijn kantoor(aanhuis) zit. Dus ik hoef nooit ver te lopen met de ordners en schoenendozen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 augustus 2006, 12:16
Sammie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Jaarrekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts
Beste collega-freelancers

Het ligt bij mij nog vers in het geheugen: mijn eerste jaarrekening bekijken samen met mijn belastingadviseur/accountant. De begrippen en cijfers tolden al snel door mijn hoofd, en uiteindelijk begreep ik er maar bar weinig van. Hoewel ik één ding wel snel doorhad: ik kreeg nog geld terug van de belastingdienst

Hoe zit dat bij jullie? Snappen jullie wel hoe die jaarrekening in elkaar steekt? Of hebben jullie net zoals mij ook problemen met begrippen als vlottende activa en materiële vaste activa?

Zijn er overigens ook lancelotters die de jaarrekening niet uitbesteden, maar het zelf maken? Daar ben ik erg benieuwd naar...(en heb er nu al respect voor...)

Niels
Hoi,
Om te beginnen maak ik de jaarrekeningen zelf, maar ik heb dan ook bedrijfseconomie gestudeerd en ben boekhouder annex bedrijfseconoom.
Dus wat dat betreft is het voor mij niet moeilijk.
Wat betreft de begrippen: die moet je gewoon een keer even bestuderen, dan weet je het wel.
Als je een eenmansbedrijfje bent, dan moet het niet al te ingewikkeld zijn om het allemaal bij te houden. Je doet zo te zien de OB-aangiftes zelf, dus je bent dan al heel ver op weg. Voor de jaarrekeningen moeten echter nog een aantal dingen in ogenschouw worden genomen, zoals: afschrijvingen van activa ( = pc en bureau enz..... ) , en je gemaakte bedrijfskosten moeten allemaal gesorteerd worden naar kostenplaats om zo de winstaangifte te vergemakkelijken.

Veel administratiekantoren ( zoals wij ) hanteren in deze situatie een zelfboekingssysteem. Dit wil zeggen dat je zelf je boekhouding bijhoudt en inboekt en je aangifte OB doet ( voor kleine ondernemers kan dit ook gewoon in excel ), en periodiek ( bijv. per kwartaal ) je boekhouding inlevert bij je kantoor. Deze controleert de boekhouding alleen en brengt indien nodig correcties aan.
Het voordeel hiervan is dat je veel goedkoper uit bent.
En hiernaast kan het administratiekantoor dan ook zelf de jaarrekening voor je opstellen. Dit valt dan ook goedkoper uit ( als het goed is, want sommige kantoren slaan dan namelijk hun slag en rekenen abnormale prijzen ), omdat zij je ingeboekte boekhouding periodiek hebben nagekeken en eventueel gecorrigeed. Dus voor de jaarrekening hoeven ze alleen nog maar een aantal dingen op te tellen + een aantal dingen berekenen ( zoals de afschrijvingen, prive-gebruik auto ...enz....).

Dus mijn mening:
Je eigen boekhouding voeren hoeft niet moeilijk te zijn en helemaal niet duur te zijn ( met de gedachte dat je een simpele boekhouding hebt voor een eenmanszaak of VOF ).

Succes ermee,

SAMMIE
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
boek over jaarrekening scribent Administratie 0 2 juni 2006 14:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon