Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2011, 13:15
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 15
Weblogartikelen: 1
Standaard Heb jij ook altijd zo'n haast?

Heb jij last van gejaagdheid? Jakker jij door het leven?

Volgens het woordenboek is haast "de drang hebben om iets snel te doen". In de tijd waarin we nu leven zit het leven vol uitdagingen.
We willen carrière maken (en liefst zo snel en succesvol mogelijk), we willen een fijne relatie, kinderen die goed presteren en goed en aangepast gedrag vertonen, een rijk sociaal leven en als het even kan 2x per jaar op vakantie.
We willen zo veel!!!

En waarom niet? Wie zegt dat je geen goede relatie kunt hebben en tegelijkertijd succesvol zijn in je werk? En hoezo heb je dan geen tijd meer voor je kinderen?
Hoe vindt je een goede balans tussen je werk en je privéleven?

Want die balans is waar het vaak mis gaat. Of je werkt te hard en te veel uren zodat je in je privéleven stress krijgt omdat je partner en je kinderen gaan klagen. Of je inkomen keldert (als je ondernemer bent) of je baas klaagt, dat je niet genoeg tijd en energie voor je werk hebt.
Het kan ook nog zijn dat je genoeg tijd maakt voor werk en voor privé, maar dat je er zelf bij inschiet. Neem je tijd om te sporten? Om je relaties met vrienden of vriendinnen te onderhouden? Om na te denken over wat je wilt over 5 of 10 jaar?
In plaats van dat je door jakkert in je leven en je levensgeluk aan het toeval overlaat, kun je ook jouw leven in eigen hand nemen.

Hier zijn 5 tips om je daarbij te helpen.

1. Maak tijd vrij om de balans tussen werk en privé te onderzoeken. Hoe tevreden ben je nu? Waar kom je tijd tekort? Wat zou je anders willen? Wat wil je binnen een jaar anders? Hoe wil je dat je leven er over 5 jaar uitziet? En 10 jaar?

2. Maak een lijst van wat belangrijk is voor jou. Houdt hierbij je gezondheid, familie en vrienden, en je verplichtingen in je werk in gedachten. Kies hierin prioriteiten, zet de lijst op volgorde van hoogste naar laagste prioriteit. Wat is het belangrijkste voor jou? En wat is er minder belangrijk?

3. Maak een lijst van wat je wilt doen wat betreft de belangrijkste gebieden van je leven. Welke veranderingen wil je aanbrengen?
Formuleer dit het liefst SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) en zorg dat je 100% achter deze keuzes staat.
Zorg dat je die afspraken met jezelf in je agenda zet. Zo zorg je ervoor dat je op de goede weg blijft en bovendien herinner je jezelf op deze manier aan wat je wilt bereiken.

4. Maak de beloftes aan jezelf hoogste prioriteit. Dit is erg belangrijk, essentieel zou ik willen zeggen. Deze stap is een "must" om je een goed fundament te geven, zodat je daarop de balans tussen werk en privé kunt bouwen die je wenst.

5. Luister naar je lichaam. In plaats van dat je de acties neemt die je altijd neemt zonder er een seconde bij na te denken, vertelt jouw lichaam je haarfijn wat de juiste keuzes zijn.
Het kan zijn dat je lichaam nee zegt tegen een heel druk project, luister daarnaar! Als je luistert naar je lichaam kan dit een belangrijk meetinstrument worden om het leven te krijgen wat jij wilt. Je lichaam, als je leert om ernaar te luisteren, zal jou op het goede spoor houden.

Speciaal voor vrouwen:


Ik ben bezig om een onderzoek te doen onder vrouwelijke ondernemers. Ik onderzoek of vrouwelijke ondernemers vinden dat ze te weinig tijd hebben voor de taken die ze moeten doen voor hun werk. Ook onderzoek ik of ze vinden dat ze te weinig tijd overhouden voor zichzelf en hun privéleven.
De eerste uitslagen in dat onderzoek tonen aan:

  • Dat beginnende ondernemers alles zelf doen en het daardoor lastig vinden om hun tijd goed in te delen. Ze hebben te veel taken waar tussen ze steeds moeten switchen.
  • Dat vrouwelijke ondernemers het lastig vinden om de rollen die ze hebben als ondernemer, moeder, partner, vriendin, etc 'eerlijk' te verdelen. Dit is mede zo omdat ze ook meer taken in het huishouden en in de begeleiding van hun kinderen op zich nemen dan hun partner.
  • Dat de meeste vrouwen die ik gesproken heb het erg fijn vinden om ondernemer te zijn. Het geeft ze uitdagingen, vrijheid, en de mogelijkheden om hun talenten in te zetten zoals zij dat willen.
Wat zijn jouw ervaringen? Vindt jij het lastig om genoeg tijd te hebben voor alle taken die je hebt? Denk jij dat dat te maken heeft met vrouw- of man-zijn?
Ik hoor graag je mening! Je kunt die hieronder in het commentaarveld achterlaten.

Vrolijke groet,


Baukje Westerlaken
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mental coach voor kleine ondernemers en freelancers. Zie: www.mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 maart 2011, 14:46
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Beste Baukje,
misschien kun je iets aan je lay-out doen? Zoals je je tekst nu aanbiedt, vind ik hem niet te lezen. Veel te druk en onoverzichtelijk. Dus dat lees ik hem maar niet. Zonde van al je werk.

Kan best heel persoonlijk zijn, natuurlijk.
Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 maart 2011, 14:58
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 15
Weblogartikelen: 1
Standaard Hallo Marlies

Jammer dat de tekst te druk is voor je en jammer dat je hem niet wilt lezen, er staan goede tips in. Ik heb de tekst zo vormgegeven zodat je ook koppen kunt snellen, zo kunnen mensen in een paar seconden zien waar de tekst over gaat en zien of het ze interesseert. Jammer dat dat niet voor je werkt.
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mental coach voor kleine ondernemers en freelancers. Zie: www.mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 maart 2011, 15:23
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hej Baukje,
nu je al het oranje eruit gehaald hebt, ziet het er in ieder geval rustiger uit.

Helaas valt mijn eerste reactie nu een beetje in het niets omdat je de originele tekst hebt aangepast.

Maar, ik vind hem nog steeds te druk. Met name omdat je zowel een opsomming gebruikt (1 t/m 5) als vetgedrukt. De nummering zorgt al voor aandacht, de vetgedrukte zin daarachter komt op mij over als teveel van het goede. Ook de overige vetgedrukte woorden vind ik niet echt bijdragen aan de informativiteit van de tekst.

Ik ben geen vormgever, hoor, bekijk de tekst puur als lezer.

Ik neem aan dat je op je website of folder de zinnen niet over het hele scherm laat lopen, zoals hier. De meeste mensen vinden dat vermoeiend lezen.

Over het geheel krijg ik zelf een haastig gevoel van deze pagina

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 maart 2011, 15:56
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 15
Weblogartikelen: 1
Standaard

En heb je misschien nog een reactie op de inhoud?
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mental coach voor kleine ondernemers en freelancers. Zie: www.mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 maart 2011, 16:26
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Tuurlijk heb ik reacties op de inhoud.

Maar dan moet ik eerst weten in welk(e) medium (media) je deze tekst wilt plaatsen. Web, folder, mail, etc. Dat heeft nogal effect op hoe je de informatie aanbiedt.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 maart 2011, 16:59
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Hij is ook echt te druk en ik haak dus ook af. Het is duidelijk een blog , geen site met een blog/nieuws-feature.

Schuif dus (als het aan mij ligt) je blog naar achteren en op je homepage .. gewoon kort en bondig wie je bent of wat je doet.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 maart 2011, 17:52
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hej Baukje,
n.a.v. de reactie van Ramon begreep ik dat je die tekst zo op je website hebt staan.

Mijn eerste reactie is: veel te veel redundante tekst. Schrappen en samenvatten lijkt me een goede actie.

Bijvoorbeeld: iedereen weet wat haast betekent. Het is dus overbodig om het woordenboek erbij te halen.

Enkele tips voor schrijven voor het web:
  • Zet de belangrijkste informatie vooraan in tekst, in de zin en bovenaan de alinea.
  • Maak korte zinnen.
  • Schrijf compact.
  • Laat redundante informatie achterwege.
  • Houd er rekening mee dat mensen na gemiddeld 7 seconden afhaken als ze de relevante informatie niet vinden op de pagina.
  • Geef algemene informatie en biedt diepergaande informatie aan op verzoek (verder klikken).
  • Probeer niet alles te vertellen. Mensen moeten nieuwsgierig worden en om informatie vragen of op andere manieren contact opnemen.
Over het algemeen vind ik dat je tekst veel te veel redundante informatie bevat (al die vragen, al die opties). Het is typisch een 'papieren' tekst. Mensen lezen nu eenmaal heel anders van het web.

De informatie zal best goed zijn, ik heb je tekst nog steeds niet gelezen, alleen maar gescand. Maar de presentatie laat nog heel wat te wensen over. Da's helemaal niet erg natuurlijk.

Maar als je echt een positief effect wil bereiken, is het misschien handiger een goede tekstschrijver in de arm te nemen.

Tenslotte kan ik ook best mensen helpen, maar een professional mental coach kan ik me echt niet noemen. Net zo min kun jij professionele teksten schrijven, lijkt me.

Dit is trouwens alleen een goed bedoeld advies, geen verwijt.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 maart 2011, 18:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Houd er rekening mee dat mensen na gemiddeld 7 seconden afhaken als ze de relevante informatie niet vinden op de pagina.
Yep, weblezers hebben altijd haast
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 maart 2011, 11:49
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Dag Baukje,

Ik sluit me ook aan bij Marlies. Het is te veel en naar mijn mening ook te schreeuwerig met al die vette tekst. Ik heb het niet gelezen.
Als ik een mental coach zoek, zoek ik geen instructieboek. Dan zoek ik rust, iemand die naar me luistert, bij mij aansluit en hier en daar een aanwijzing geeft waarmee ik verder kan. Zeker als ik haast heb heb ik geen behoefte aan veel woorden.

Dus, zoek naar een manier om te laten zien wat je te bieden hebt. En zorg dat wat je te bieden hebt zichtbaar en voelbaar wordt in de vorm die je kiest.

Succes!
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Webhostingvraagje NowHow ICT 34 5 december 2008 17:15
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 20:47
Overheidsregels: waar heb jij het meeste last van? Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 6 19 februari 2008 02:56
Hebben jullie ook zo'n grappige boekhouder? Isabelle Administratie 5 25 juni 2007 16:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon