Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2011, 16:03
dateaze dateaze is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2011
Berichten: 5
Question Hoe onderhanden werk opnemen in jaarrekening?

Beste freelancers,

Na een dag ploeteren, ben ik er in geslaagd om alle financiele administratie op een rijtje te zetten (balans, verlies- en winstrekening). Alles staat klaar om een prachtige jaarrekening op te maken en om de IB-aangifte te doen.

Net op het moment dat ik de IB-aangifte wil voltooien, wijst een collega mij op 'onderhanden werk'. In mijn geval dus: niet volledig voltooid werk waarvan de omzet wel al op de jaarrekening van 2010 is gezet. Hoe verwerk ik dit in mijn balans, winst- en verlies rekening?

Wie kan mij helpen om deze kwestie nog voor 1 april op te lossen?

Alvast heel erg bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2011, 19:55
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Mwah, onderhanden werk is wat anders dan gewoon overlopende posten. Meestal gebruik je onderhanden werk bij grote projecten. Wat jij (denk ik) bedoelt is gewoon een factuur die je in 2011 verstuurd hebt, maar waar ook werkzaamheden van 2010 in zitten. Deze omzet / kosten horen dan in 2010 te staan.

Je zoekt gewoon alle facturen met als datum 2011, die betrekking hebben op 2010. Het totale bedrag hiervan boek je (in memoriaal 2010):

Kosten
aan Overlopende passiva (of overlopende activa bij omzet)

In 2011 op het moment dat je de factuur betaalt / ontvangt boek je dan niet in de kosten, maar naar de overlopende post, zodat die na een tijdje glad loopt.

edit: Ik lees nu dat het bij jou dus andersom is. Jij hebt een factuur gestuurd in 2010, waar ook werkzaamheden van 2011 bij zitten. Dan boek je het dus andersom
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2011, 21:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Meestal gebruik je onderhanden werk bij grote projecten.
Dat is waarschijnlijk de praktijk, maar uit het besluit "Winstbepaling bij onderhanden werk" [1] maak ik op dat zelfs een enkel uur op het moment van winstbepaling als onderhanden werk zou moeten worden verantwoord:

Citaat:
Voor een opdracht met honorering per eenheid (bijvoorbeeld per gewerkt uur) zonder nadere beperking van het aantal te declareren uren, moet de opdrachtnemer na iedere gewerkte of uitgevoerde eenheid winst verantwoorden.
[...]
3.2. Contract tegen een vaste prijs
Indien een opdracht wordt uitgevoerd tegen een vaste prijs die in eerste instantie is bepaald op basis van de prijs van een bepaalde eenheid (bijvoorbeeld een uur, een dagdeel of een materiaaleenheid), dient de opdrachtnemer in beginsel per gewerkte of uitgevoerde eenheid winst te verantwoorden.
[1] Ministerie van Financien , 18 december 1998, DB98/696M
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 maart 2011, 21:16
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Dat wil ik helemaal niet weten Rene
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 maart 2011, 21:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Dat wil ik helemaal niet weten Rene
Sorry
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 maart 2011, 09:22
dateaze dateaze is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2011
Berichten: 5
Standaard

Beste Rene en Kau,

Heel erg bedankt voor jullie snelle reactie. Ik maak uit het bericht van Rene op dat mijn situatie dus valt onder onderhanden werk. Maar nu blijft mijn vraag nog steeds: hoe voeg ik onderhanden werk toe in mijn balans en verlies- en winstrekening?

Groeten,

Thies
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
onderhanden werk


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waar privékosten opnemen in de jaarrekening? etaran Administratie 6 11 januari 2011 22:40
Hoe borg in de administratie opnemen? Ahmet Administratie 2 23 januari 2010 16:49
Inkomstenbelasting Hoe gaat teruggave inkomstenbelasting in zijn werk? Benny van de Werfhorst Belasting 2 20 mei 2009 11:11
Hoe zorg ik dat ik niet blijf hangen in bepaald werk? Annet30 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 18 10 januari 2008 12:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon