Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juni 2009, 21:58
Charger Charger is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2009
Berichten: 1
Standaard Freelance en een baan ernaast?

Ik ben nu sinds een half jaar werkzaam als freelancer en heb al behoorlijk wat uren in mijn onderneming gestoken +/-1000 uren. Ik denk dat dat die laatste uren er ook nog wel bij komen, maar vroeg mij af hoe je dit hard maakt bij de belastingdienst?

Maar nu ga ik het laatste half jaar (fulltime) bij een bedrijf werken en vraag ik mij af hoe ik alles moet benaderen, moet ik mijn onderneming apart bekijken? dus zeg maar een belasting voor mijn bedrijf doen en voor mijn baan ernaast?

Ik was aan de hand van de website aan het kijken hoe het zit met inkomsten belasting en zag dat je een algemene heffingskorting hebt, maar heb je die ook nog als je een vaste baan naast hebt? want ik meende dat je heffingskort toepaste bij het bedrijf waar je het meeste gaat verdienen.

Ik hoop dat iemand mij een beetje opweg kan helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juni 2009, 07:41
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: freelance en een baan ernaast?

Dag 'Charger',

Het urencriterium is slechts één van de eisen die de Belastingdienst stelt voor toepassing van o.a. de zelfstandigenaftrek.
Je kunt het aantal uren aantonen door een urenverantwoording.

Hoe meer je omzet overduidelijk maakt dat 1225 uur best te verantwoorden is, hoe minder kans je hebt een dergelijke verantwoording daadwerkelijk te moeten overleggen.

Een eis die naast het urencriterium geldt is, dat je meer dan 50% van je (werk)tijd aan je eigen onderneming hebt besteed.

Al met al lijkt het me verstandig dat je een degelijke urenverantwoording bijhoudt.

Word je gezien als zelfstandige, dan moet je aangifte doen als zelfstandige ('winstaangifte'). Andere inkomstenbronnen worden in die aangifte betrokken, dus ook inkomen uit loondienst. Word je niet gezien als zelfstandige, dan doe je een particuliere aangifte, waarbij het inkomen uit je bedrijf opgegeven wordt als resultaat uit overige werkzaamheden.

De (algemene) heffingskorting (en eventuele andere kortingen waar je voor in aanmerking zou komen) worden toegepast op al het inkomen dat in box 1 (inkomen uit werk en woning) valt.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.? manonvd Freelancepraktijk starten 10 11 oktober 2009 11:58
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon