Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #31  
Oud 12 september 2006, 17:56
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: De Grote Vraag: Waarom?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
"Onze cultuur is doordrongen van risicomijdend gedrag. Bij een baan in loondienst heb je ontslagbescherming, je hebt een vangnet als je arbeidsongeschikt raakt en je pensioen is goed geregeld. Dat zijn allemaal mooie zaken, maar als je een eigen zaak wilt starten is het moeilijk en duur zulke dingen goed te regelen. Dat weerhoudt mensen ervan voor zichzelf te beginnen. Waarom wordt dat niet beter geregeld?
Wie vraagt zich dit af? Dit is nu juist het onderscheid waardoor echte ondernemers ondernemen! Mensen die door het gebrek aan risicovermijdende oplossingen niet gaan ondernemen, worden niet plotseling ondernemer als alle risico's zijn afgedekt. M.a.w. je hebt het dan niet over ondernemers (maar over een groep die vooral Beren Op De Weg ziet (BODW).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je moet met het onderwijs beginnen. Als je de economieboeken op de middelbare school onderzoekt, staat er nauwelijks iets in over het beginnen van een eigen zaak. Ze gaan uit van het gegeven dat er bedrijven zijn."
Schoolboeken vertellen je al evenmin hoe je politicus moet worden (zou overigens een dun boekje zijn ).

Er zijn natuurlijk genoeg boeken over ondernemerschap, maar uiteindelijk moet je het vooral doen (daar is 't ie weer, de betekenis van ondernemen). Ondernemers gaan het beter doen als de omstandigheden gunstig zijn (daar heeft ook de overheid mede invloed op), het ondernemersklimaat kan ook bar en boos zijn. Ik merk wel dat veel (Nederlandse) ondernemers klagen - ik denk dan altijd dat het mensen zijn die denken in termen van problemen ipv uitdagingen en oplossingen.

"Ze gaan uit van het gegeven dat er bedrijven zijn." Ja, net als bomen, auto's en religie. Sommige zaken hoef je niet op school te leren. Ondernemer word je, net als kunstenaar, artiest of politicus.
Met citaat reageren
  #32  
Oud 12 september 2006, 18:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: De Grote Vraag: Waarom?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Wie vraagt zich dit af?
Wennekers, de geďnterviewde.

Citaat:
Dit is nu juist het onderscheid waardoor echte ondernemers ondernemen! Mensen die door het gebrek aan risicovermijdende oplossingen niet gaan ondernemen, worden niet plotseling ondernemer als alle risico's zijn afgedekt. M.a.w. je hebt het dan niet over ondernemers (maar over een groep die vooral Beren Op De Weg ziet (BODW).
Als het gaat om geďnvesteerde tijd en kapitaal en omzetrisico/werkeloosheid ben ik dat met je eens. Dat betreft het resultaat / succes van het werk.

Maar ik zie geen principiële reden waarom arbeidsongeschiktheid, ziekte, pensioen e.d. niet collectief geregeld zouden kunnen worden voor ondernemers. Die dingen betreffen het fysiek kunnen werken. Een vangnet daarvoor zou m.i. geen afbreuk doen aan ondernemerschap.

Citaat:
Schoolboeken vertellen je al evenmin hoe je politicus moet worden
Ja, gek eigenlijk. Je zou denken dat schoolboeken juist zouden moeten gaan over wat je in de samenleving kan doen en ondernemen.

Citaat:
"Ze gaan uit van het gegeven dat er bedrijven zijn." Ja, net als bomen, auto's en religie.
Bij biologie leer je hoe een boom groeit en hoe bomen door evolutie onstaan zijn. Bij techniek leer je hoe auto's gemaakt worden. Bij geschiedenis/levensbeschouwing leer je over de achtergronden en onstaansgeschiedenis van religies.
__________________
René
Met citaat reageren
  #33  
Oud 14 september 2006, 15:15
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 42
Standaard Re: De Grote Vraag: Waarom?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle Bekijk bericht
O ja, dat zijn toch best wel veel beroepen. Wel opvallend dat je vooral beroepen noemt waar geen hogere opleiding voor nodig is (voor minister zijn er ook geen opleidingseisen ;-). Zodra het om je kennis gaat, kun je jezelf kennelijk los gaan verhuren.

nog even dan; heb je de ledenlijst al eens bekeken?
veel kraanmachinisten staan er op vind je niet,
en nee dit heeft niks met kennis te maken hoor,
ieder heeft zijn kwaliteiten en zoals ik al zei veel technische beroepen kunnen nog wel moeilijker zijn dan tekstverwerken op kantoor (noem maar voorbeelden hoor, niemand beledigen) maar het valt wel op dat het haast allemaal advies-, grafi-media -en trainings bedrijfjes zijn
Met citaat reageren
  #34  
Oud 18 september 2006, 11:03
Marieke Marieke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Berichten: 5
Standaard Re: De Grote Vraag: Waarom?

Omdat ik graag het werk wil doen waar ik goed in ben en dat ik leuk vind (redigeren en schrijven), en niet het werk dat ik geacht werd te doen als "redacteur" (projecten coördineren, aansturen, managen). Toen ik me realiseerde dat ik jaloers was op de mensen aan wie ik redactiewerk uitbesteedde, wist ik dat ik aan de andere kant moest gaan zitten. Dat heb ik gedaan en het bevalt me uitstekend!
Met citaat reageren
  #35  
Oud 16 november 2006, 18:46
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: De Grote Vraag: Waarom?

Hier die van mij ook: ik doe iets wat ik als werknemer waarschijnlijk nooit voor elkaar had gekregen. Terwijl ik als werknemer goed was in mijn werk, was ik niet uitmuntend. Dat ben ik wel als zelfstandige en ik blijf zelfs nog extreem groeien. Daarom is dit, buiten alle redenen die hierboven door anderen al genoemd worden, voor mij de beste beslissing die ik ooit in mijn leven heb genomen.

Als je het goed beschouwd heb ik namelijk mijn eigen niche ontworpen en er blijkt een zware behoefte te zijn aan mijn kennis en kunde .
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #36  
Oud 11 december 2006, 18:15
Maatje's schermafbeelding
Maatje Maatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2006
Berichten: 31
Stuur een bericht via ICQ naar Maatje
Standaard Re: De Grote Vraag: Waarom?

Spuit elf ....

Waarom? Om:
Vrijheid, met een beschuldigend vingertje enkel op jezelf kunnen wijzen, spannend (of bergen werk, of helemaal niets...) het heerlijke gevoel van tevredenheid als er weer een leuke klus binnen komt of is geklaard.
Maar vooral: geen stress en file-leed meer (kantoor in eigen woonplaats, luxe!) en dus een optimale balans tussen werk en privé/gezin.

Need I say more?
__________________
Marga Strubbe

www.buroloopbaancoaching.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
waarom freelancen?

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Grote ergernis van kleine kasuitgaven René Administratie 4 18 september 2006 11:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon