Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2008, 13:38
krelis krelis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 4
Question Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR

Mensen,

Allereerst: mijn complimenten voor de site en de enorme berg info, uren leesplezier! Mijn vraag komt hier en daar zijdelings aan de orde, maar heb nog geen duidelijk antwoord.

Mijn probleem; ik wil in het najaar fulltime gaan starten als freelancer. Ben nu nog in loondienst, maar heb inmiddels al wel eenmalig een klusje (het geven van een presentatie) gedaan voor een opdrachtgever. Nu wil ik, in het kader van incidentele diensten, een factuur opmaken zonder btw, maar de opdrachtgever vraagt om een VAR.



Mijn vragen:
  1. Een VAR is toch helemaal niet aan de orde nu ik nog geen zelfstandige ben? (geen kvk, geen btw nummer)
  2. Wat is het risico voor de opdrachtgever? Als ik al een VAR zou aanvragen, dan kom ik niet verder dan VAR-ROW en loopt de opdrachtgever nog steeds risico vwb loonbelasting en premie.
Mijn dank is nu al groot
  #2  
Oud 15 juli 2008, 00:19
krelis krelis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR

En nog een andere vraag; is het uberhaupt mogelijk om een btw nummer aan te vragen en dan een factuur op te maken voor klussen die voor de btw aanvraag datum gedaan zijn?

Krelis
  #3  
Oud 15 juli 2008, 01:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krelis Bekijk bericht
Een VAR is toch helemaal niet aan de orde nu ik nog geen zelfstandige ben?
Een VAR is nu eenmaal het enige dat je opdrachtgever zekerheid kan geven dat hij geen loonheffing en premies hoeft in te houden. En dus vragen opdrachtgevers om een VAR.

Geen VAR(-WUO) hebben betekent nu eenmaal: sommig opdrachten mislopen.

Citaat:
Wat is het risico voor de opdrachtgever? Als ik al een VAR zou aanvragen, dan kom ik niet verder dan VAR-ROW en loopt de opdrachtgever nog steeds risico vwb loonbelasting en premie.
Dat klopt, maar iets minder dan zonder VAR-ROW (hij weet i.i.g. dat het geen VAR-loon is). Maar het kan goed zijn dat hij met een VAR-ROW geen opdracht wil geven en een VAR-WUO als voorwaarde stelt.

Maar je zegt dat je de klus al hebt gedaan, dan is een VAR niet meer aan de orde en kun je gewoon factureren. Een VAR kan een voorwaarde vooraf zijn voor het geven van een opdracht, maar geen voorwaarde achteraf voor het betalen van de factuur.
__________________
René
  #4  
Oud 15 juli 2008, 01:11
krelis krelis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR

Helder. Dank je wel rene.
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuur zonder btw, var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Muzikanten wel / geen VAR Resto Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 10 mei 2008 19:57
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
VAR WUO/ROW -- Afgezien van aftrekposten geen verschil? Interfico Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 17 september 2007 17:22
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon