Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juli 2013, 08:44
harald harald is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 19
Standaard Zakelijke auto weer prive na beeindigen ZZP

Na zo'n 5 jaar als freelancer (ZZP) te hebben gewerkt, heb ik besloten weer in dienst te gaan bij een IT detacheringsburo.
Ik heb momenteel een auto die ik alleen zakelijk gebruikte (met kilometeradministratie). Nou wil ik deze auto blijven gebruiken voor de werkzaamheden voor mijn nieuwe werkgever i.p.v. een lease auto.
Wat moet ik hier voor regelen om dit netjes te doen? Eigenlijk blijf ik de auto nog steeds alleen gebruiken voor woon-werk verkeer, maar omdat ik een vergoeding en kilometervergoeding ga ontvangen, zal de belastingdienst dit als privegebruik gaan zien.
Ik heb gehoord dat ik de auto voor een symbolisch bedrag aan mezelf kan verkopen. Hij staat weliswaar op naam van de zaak, maar ik ben al de hoofdbestuurder.
Is er ook een mogelijkheid om de dure zakelijke verzekering te beeindigen zodat ik heb weer met een particuliere polis kan verzekeren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juli 2013, 18:07
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Wanneer u als freelancer naast uw dienstbetrekking geen activiteiten meer onderneemt, staakt u uw onderneming. Dit heeft tot gevolg dat alle balansposten gewaardeerd moeten worden tegen werkelijke waarde. Het verschil tussen werkelijke waarde en boekwaarde leidt tot belastbare winst of verlies. De waarde van de auto kunt u laten vaststellen door een taxatierapport te laten opstellen door een garage. De auto overhevelen naar privé tegen een symbolisch bedrag kan niet.

Door het staken van de onderneming gaan alle zakelijke bedrijfsmiddelen. U heeft na het staken van uw onderneming een privé-auto en geen zakelijke auto meer.

Let er tevens op dat bij het staken van de onderneming wellicht ook BTW verschuldigd is over de activa die naar privé overgaan. Of dit ook voor de auto geldt, hangt af of bij aanschaf van de auto de BTW is afgetrokken.

De mogelijkheid om de autoverzekering te beëindigen, hangt af van de polisvoorwaarden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 juli 2013, 09:59
harald harald is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 19
Standaard

Ik blijf nog wel wat werkzaamheden uitvoeren, maar dat slechts een paar uur per maand. Dus ik weet ook niet of ik die auto zakelijk kan aanhouden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik voordeel heb van de auto zakelijk te houden, en er ook nog een vergoeding voor vangen via de nieuwe werkgever.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 juli 2013, 11:09
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Onder bepaalde voorwaarden kan de auto wel degelijk als ondernemingsvermogen op de balans blijven staan. U heeft dan wel een bijtelling voor het "privé" gebruik. De zakelijke kilometers voor de werkgever worden namelijk als privégebruik gezien.

Of dit ook het meest gunstigste oplossing is, is afhankelijk van de financiële cijfers die samenhangen met het gebruik van de auto. Als u een inschatting kunt maken van de kosten en de kilometers voor de onderneming en werkgever, kan dat worden berekend.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Zakelijke auto afschrijving etc. Markie Al die andere praktische dingen 2 6 januari 2013 20:10
Zakelijke auto uit de onderneming halen en privé ermee gaan rijden rdj Administratie 2 22 november 2012 14:47
BPM zakelijke auto Markie Al die andere praktische dingen 0 26 augustus 2012 22:19
Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd? Riël Notermans Administratie 4 24 juni 2007 23:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon