Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juni 2011, 17:28
Peanut Peanut is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2011
Berichten: 5
Standaard Telt belastingreservering mee in eigen vermogen volgens uitkering zelfstandige kunstenaars (WWIK)?

Hallo,

Omdat ik al een aantal maanden bijna geen (betaalde) opdrachten heb gehad ben ik waarschijnlijk tijdelijk aangewezen op de WWIK (uitkering zelfstandige kunstenaars). Voor de aanvraag hiervan mag het eigen vermogen max. 5500,- zijn.
Van alles wat ik dit jaar verdiend heb zet ik 45% opzij voor inkomstenbelasting ed volgend jaar omdat ik in geen geval met een schuld wil zitten dan. Word deze 'reserve' ook meegeteld in het eigen vermogen voor zo'n uitkeringsaanvraag? Ik dacht van niet (dat zou betekenen dat ik eerst mijn belastinggeld moet 'opeten' voor ik in aanmerking kom voor de WWIK, en dus met een schuld zit volgend jaar), maar ik wil het toch wel even zeker weten. Natuurlijk hoop ik dat het uiteindelijk niet nodig zal zijn, maar voor de zekerheid...

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juni 2011, 17:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Om zeker te zijn zou je ook vast een voorlopige aanslag kunnen aanvragen voor de IB van dit jaar op basis van je geschatte inkomen. Je kunt dan aantonen wat je (voorlopig) moet afdragen en eventueel discussie vermijden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juni 2011, 00:01
Peanut Peanut is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2011
Berichten: 5
Standaard

Bedankt voor het snelle meedenken!
Ik heb er inderdaad aan gedacht om een voorlopig aanslag aan te vragen, maar nog niet gedaan omdat ik geen flauw idee had wat ik zou gaan verdienen dit jaar, en of ik bv het urencriterium ga halen. Misschien toch maar eens overleggen dan, ik word er wel een beetje zenuwachtig van zo...

Zoals je merkt ben ik nog erg nieuw ben in het ondernemen en de BD-zaken, ik kom een beetje dom over geloof ik
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juni 2011, 00:33
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Niks dom, alle begin is lastig.

Als je geen idee hebt hoeveel belasting je moet betalen is het wel lastig uit te leggen dat je 45% opzij zet. Download het programma van de voorlopige aanslag eens van de website van de belastingdienst en "speel" een beetje met de gegevens. Zo kun je ook zien wat het verschil is in IB als je wel en als je niet voor de ondernemersaftrek (urencriterium) in aanmerking komt.
Succes ermee!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 juni 2011, 11:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peanut Bekijk bericht
ben ik waarschijnlijk tijdelijk aangewezen op de WWIK (uitkering zelfstandige kunstenaars). Voor de aanvraag hiervan mag het eigen vermogen max. 5500,- zijn.
Wat telt voor de deze regeling? Je liquide middelen (som van de saldi van al je bankrekeningen) of het eigen vermogen van je onderneming volgens de jaarrekening?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juni 2011, 12:08
Peanut Peanut is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2011
Berichten: 5
Standaard

Dat is me dus een beetje onduidelijk, aan de ene kant hebben ze het over het eigen vermogen, maar ze vragen specifiek om alle bankafschriften en spaartegoeden. Ook een auto telt mee als vermogen. Ik dacht ook dat het bij een eenmanszaak niet uitmaakte of het geld nou op de ene (zakelijke) of de andere (prive) rekening staat? Ik heb nu het belastinggeld als schuld op mijn balans staan (ik begreep dat het een latente belasting is en dat als schuld mag worden opgevoerd), zo is mijn EV op de balans in ieder geval ruim onder de norm. Maar ik heb morgen een gesprek met de gemeente, dus we zullen wel zien wat nou de bedoeling is...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 juni 2011, 12:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik heb net de formulieren van de gemeente Utrecht even bekeken. Het staat er inderdaad niet nadrukkelijk welk eigen vermogen word bedoeld maar aangezien de wwik een alternatief voor bijstand is, mag je aannemen dat het om het totale vermogen gaat, formeel heeft een eenmanszaak ook geen eigen vermogen, er is alleen een kapitaalsrekening met de eigenaar en er is sprake van fiscale etikettering van vermogen waardoor het . Kort gezegd je mag ervan uit gaan dat ze al het vermogen bedoelen.

De belastingschuld voor inkomstenbelasting hoort nooit op je zakelijke balans, Inkomstenbelasting is een prive schuld.

Het lijkt mij dus het meest waarschijnlijk dat je de schuld mag opnemen onder de schulden want ook al heb je nog geen aanslag ontvangen het is natuurlijk onontkomelijk dat je inkomstenbelasting moet betalen, om die schuld in te schatten zou je voor nu wel kunnen volstaan met het invullen van een voorlopige aangifte nog zonder hem in te sturen. Dan weet je in elk geval aan welk bedrag je moet denken en of je onder de norm komt.

Als je helemaal goed voorbereid wil zijn maak je een berekening van de IB met het bedrag wat je tot nu toe hebt verdient en een berekening met wat je verwacht dat je gaat verdienen zodat je kunt zien wat je dan moet betalen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 juni 2011, 12:41
Peanut Peanut is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2011
Berichten: 5
Standaard

Thanks voor de moeite! Ik snap wel dat de IB eigenlijk niet op de zakelijke balans hoort, maar wist even niet zo goed waar ik het wel kwijt moest, aangezien het geld wel op mijn zakelijke rekening staat, het dus nog geen prive ontrekking is, en dus nog bij EV staat (als ik het allemaal goed doe haha). Alternatief zou zijn om het geld over te schrijven naar mijn priverekening en het daar apart te zetten en op te voeren als prive schuld. Maargoed dat is nu toch te laat, en ik hoop dat ze het op deze manier ook snappen. Moet toch de echt alle administratie meenemen en laten bekijken, het is niet dat ik iets probeer achter te houden oid. Zal inderdaad ook even die voorlopige IB berekening meenemen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 juni 2011, 12:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nou die opmerking dat de IB prive is is meer een formeel puntje, dat zal geen probleem opleveren denk ik..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 juni 2011, 17:16
Peanut Peanut is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2011
Berichten: 5
Standaard

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden!

Vandaag het gesprek gehad en het was een beetje verspilde moeite helaas. Pas wanneer het een officiele aanslag is (oftewel een rekening van de BD, en geen uitdraai van de voorlopige aanslag), of alle cijfertjes zijn opgemaakt door een boekhouder is het pas echt een schuld.

Toch maar een boekhouder zoeken dus, en hopen dat het allemaal snel weer in orde komt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
wwik

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon