Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2007, 12:17
Black Knight
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

Hoewel ik nog volledig in de opstartfase zit van mijn redactiebureau, heb ik bij toeval waarschijnlijk een eerste opdracht binnen. Vrijdag heb ik, zoals het er nu uitziet, een eerste overleg bij de opdrachtgever over de opdracht. Het is echter bepaald niet naast de deur (440 km retour), dus nu dringt zich de vraag op: wat ga ik berekenen?

Het is minimaal 4½ uur in de auto zitten. Plus het overleg, ben ik zomaar 5½ tot 6 uur kwijt.

Bereken ik alleen de kilometers (à €0,19 per km)? Of ook de tijd van het overleg? En bereken ik voor dan voor overleg 50% van de normale uurprijs? Of 100%? Of helemaal niets en hoort dit bij de service?

Ik hoor graag hoe jullie dit zouden berekenen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 mei 2007, 12:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wat en hoe te berekenen?

Ik heb weleens bedankt voor een opdracht, om deze reden. Maar ik kan me voorstellen dat je deze graag wilt aannemen.

Ik zou niet zozeer reiskosten/tijd berekenen, maar proberen werkafspraken te maken die inhouden dat je niet zo vaak op locatie hoeft te zijn.

Het acquisitiegesprek (1e oriënterend gesprek om tot een opdracht te komen) doen vrijwel alle freelancers gratis. Maar overleg in het kader van de uitvoering van de opdracht is gewoon facturabele uren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2007, 13:07
Black Knight
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wat en hoe te berekenen?

'Mijn' opdrachtgever bouwt een site voor zijn opdrachtgever en zit volledig vast qua teksten. Eigenlijk hebben wij via e-mail al een en ander besproken en heb ik gisteren telefonisch uitgelegd hoe ik hem zou kunnen helpen. Dus eigenlijk heb ik het net niet helemaal goed verwoord, toen ik sprak over een eerste overleg.

Het wordt dus niet een eerste acquisitiegesprek in mijn ogen. Het wordt een gesprek met 'mijn' opdrachtgever en zijn opdrachtgever, mede omdat de laatste zeer vaag is in zijn opdrachtomschrijving.

Hopelijk kom ik nog eens in de luxe positie om opdrachten te weigeren! :-)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 mei 2007, 14:35
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

440 km is wel erg ver, inderdaad. Jij in Groningen, zij Zuid-België? Heb je wel eens gedacht aan de trein? Dan kun je ook gewoon werken in die tijd, en kun je zowel de uren als de kosten declareren. Dit moet je natuurlijk meteen bespreken als je jezelf hebt verkocht, en iemand je dus wil hebben.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 mei 2007, 15:09
Her van CABP's schermafbeelding
Her van CABP Her van CABP is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

Ikzelf heb in mijn algemene voorwaarden deze kosten opgenomen. Dit vermeld ik ook in mijn offertes dat de bedragen exclusief BTW, reistijd en kilometerkosten zijn. Dit is voor de opdrachtgevers geen probleem.
Overigens berekenen ik voor de reistijd circa 50% van het uurtarief
__________________
www.cabp.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 mei 2007, 15:51
Black Knight
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

@Mariëlle: Trein is in dit geval geen optie, omdat ze in een klein dorpje zitten, maar een andere keer wellicht wel! Bedankt voor je tip!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 mei 2007, 20:41
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

Ik reken voor reisuren, mijn halve uurtarief + € 0,35 per km. Geen problemen over gehad.

Wim
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 mei 2007, 21:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

Ik tel de helft van de reistijd in uren mee in de werkuren, maar doe dit altijd in overleg, dus vooraf. Dat is slim voor de volgende keer . Maar er zijn ook klussen waarbij ik een vast honorarium krijg geboden (take it or leave it).

Bij deze klus telt m.i. voor de afweging mee:
  • hoe lang is de klus (hoeveel omzet is er in totaal mee gemoeid)
  • hoe vaak moet je de trip van 142563 kilometer afleggen binnen deze klus
  • is er kans op een vervolgklus met dezelfde reisafstanden
  • heb je het erg druk of zit je verder toch maar te piekeren
  • is het een klant die erg waardevol is voor je portfolio (reclame)
  • moet je partner en/of kids alleen achterlaten of is dat geen issue
Aan het eind van de rit zijn de reiskosten die je maakt sowieso aftrekbaar.
Wat betreft de tijd moet je dus nagaan of je die wil zien als investering (goodwill, bouwen aan je klantenbestand) of dat je eigenlijk liever klanten dichtbij hebt.

Ik ben nu zes jaar bezig en race - net als in het begin regelmatig naar Grun (Groningen voor insiders)- nu nog regelmatig vanuit Haarlem naar Brussel voor 1 interview (60-90 minuten). Soms moet daar zelfs een overnachting bij omdat de te interviewen persoon alleen om 8 uur 's ochtends tijd heeft. Allez, ik vind het bovendien gewoon leuk om ook Belgen te spreken.

Volgens mij wordt de vraag belangrijker naarmate je meer keuzemogelijkheden hebt (volle opdrachtenportefeuille). Tot die tijd zou ik maar gewoon op basis van gevoel (lijkt het je leuk en zinvol) ja zeggen
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 mei 2007, 20:03
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

Ik reken standaard 0,35 per kilometer en alle reistijd boven 1 uur enkele reis reken ik door als werktijd (dus tegen het afgesproken tarief). Uren die ik in mijn eigen kantoor kan besteden zijn altijd 10% goedkoper dan de uren op lokatie.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 juni 2007, 17:53
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen?

Ik tel niets per kilometer, terwijl ik er 180 per dag rijd. Ik rijd dit altijd al naar mijn werk, en kan het 'coveren' met de belastingaftrek van de gereden km's.

Maar is het normaal dat je voor woon-werk verkeer dan ook km's declareert bij je opdrachtgever?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 16:21
Hoe reiskosten doorbelasten aan opdrachtgever? falco Al die andere praktische dingen 19 13 september 2007 17:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon