Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 februari 2011, 15:56
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Inkopen bij mezelf

Ik hou nooit zo van administratie (welke freelancer wel) en probeer het dus tot een minimum te beperken.

Mijn hoofdactiviteit is het maken/verbeteren van websites voor derden. Zelf beheer ik ook een paar websites, die ik dan ze heb gepositioneerd dat ze "uitgegeven" worden door mijn bedrijf (deze website is een uitgave van...). Voor 1 van die sites organiseer ik dan jaarlijks een SFB-dag waarvoor ik dan een terrein afhuur bij een scouting en daar wat kleine dingen voor inkoop (m.n. voor de afsluitende BBQ). De totale kosten van dat gebeuren zijn zo'n twee- tot driehonderd euro, maar er zitten echt inkoop-knulligheidjes bij als een pakje servetten e.d.

Ik heb natuurlijk geen zin om allerlei bonnetjes van de albert heijn, de slager, de lidl en weet ik wat meer te gaan bewaren, waarbij ik dan ook weer dingen apart moet gaan houden voor privé en de SFB-dag. Kan ik niet gewoon als privépersoon een factuur maken voor "organisatie SFB-dag" waarbij ik 1 totaalbedrag opgeef en dat dan als bedrijf aan mij privé betaal? Of pikt de belasting dat niet, omdat we uiteindelijk dezelfde rechtspersoon zijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 februari 2011, 16:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerB Bekijk bericht
Kan ik niet gewoon als privépersoon een factuur maken voor "organisatie SFB-dag" waarbij ik 1 totaalbedrag opgeef en dat dan als bedrijf aan mij privé betaal?
Nee, dat lijkt me niet. Op zich kun je wel als privépersoon een onkostendeclaratie bij je bedrijf indienen, maar daarop moet je de kosten specificeren en bonnetjes bijvoegen.

Dat ligt ook wel voor de hand. Bij inkoop van een ander bedrijf kan de belastingdienst het spoor volgen, maar bij jouw truc zouden deze inkopen oncontroleerbaar worden.

Het is niet anders. In mijn boekhouding staat ook wel ergens een pakje servetten. Om over €0,30 parkeer-smsjes nog maar te zwijgen
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 februari 2011, 16:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Sorry Ger. ben het eens met Rene, Ik denk dat het toch echt zo simpel is als geen bonnetje = geen kosten aftrek. Een factuur naar jezelf sturen gaat niet. behalve dat het erg lastig word een vordering op jezelf te hebben zul je voor de vaststelling van de hoogte van de factuur ook bonnetjes moeten hebben.

Maar zo ingewikkeld is het toch niet.. Ik neem niet aan dat je in 14 verschillende winkels inkoopt voor 1 barbeque, De slager weet graag vooraf hoeveel en wanneer je het vlees wilt hebben, wil het misschien ook best bezorgen.. nou maakt ie gelijk even een factuurtje op naam van je bedrijf.
Als je bij Albert heijn of lidl staat met je prive en zakelijke boodschappen, gewoon even de boodschappen splitsen, 1 stapeltje met prive boodschappen en 1 met zakelijke boodschappen, even apart afrekenen en het bonnetje van de zakelijke boodschappen bewaren en bij de administratie doen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 februari 2011, 17:14
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Ik denk dat de belastingdient het wel pikt

en wel om het volgende in prive heb je GEEN Btw aftrek je dient dus je spullen inclusief BTW aan je zelf te leveren. Deze BTW kun je niet aftrekken in het bedrijf.

Daarnaast moet je alsnog de bonnetjes bewaren anders zou jou faktuur (prive) wel eens kunnen vallen onder inkomsten overige werkzaamheden, waardoor je persaldo niets aftrekt.

al met al als de fiscus het zou accepteren heb je er niets aan
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 februari 2011, 18:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
in prive heb je GEEN Btw aftrek
Tuurlijk, maar hij kan de servetjes etc. toch zakelijk inkopen, dan heeft hij wel btw-aftrek (maar wsch. weer niet op eten en drinken). Een kassabon met pinbetaling is voor benzine voldoende, en zal bij andersoortige inkopen ook wel voldoen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 februari 2011, 18:35
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Tuurlijk, maar hij kan de servetjes etc. toch zakelijk inkopen, dan heeft hij wel btw-aftrek (maar wsch. weer niet op eten en drinken). Een kassabon met pinbetaling is voor benzine voldoende, en zal bij andersoortige inkopen ook wel voldoen.
Rene volgens mij haal je nu een uitspraak van mij uit zijn verband. Ik ging alleen in op de vraag of hij prive kon inkopen en een factuur vanuit prive naar zakelijk kan sturen.

Uiteraard kan dat niet, maar als het wel kan dan schiet hij er niets mee op. Kassabon met een vermelding van de btrw is voldoende. bij twijvel kun je ook bij AH een apparte BTW bon vragen. kwestie van even naar de service bali lopen
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 februari 2011, 19:05
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Helaas...
In ieder geval bedankt voor de uitleg!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Concurrentie- en relatiebeding bij zelf aangebrachte klant elgwappo Omgaan met opdrachtgevers 10 29 december 2010 15:14
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 15:44
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 20:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon