Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2007, 15:39
cheung cheung is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2007
Berichten: 1
Standaard Boekhouder doet erg lang over jaarrekening

Hallo,

Sinds 2 jaar heb ik een eigen zaak opgericht, alles gaat goed, maar mijn boekhouder maakt nogal wat achterstand. Ik heb hier zelf niet zoveel ervaring mee, dus vraag me af of dit nu de normale gang van zaken is of dat ze zich niet helemaal aan de regels houden.
Ik wacht nu (okt 2007) nog steeds op mijn jaarverslag van 2006. Hierdoor heb ik al meerdere problemen gehad, oa een mislukte aanvraag omdat ik mijn inkomsten niet kon bewijzen.

Ik zit er al flink achteraan, de ene keer zeggen ze dat het bijna af is, maar dan mist er weer iets, of is er iets fout gegaan. Vandaag zeggen ze dat ze hun best zullen doen (deden ze dat dan eerder niet?) maar dat het moeilijk zal gaan, omdat veel personeel op vakantie is.

Mijn vraag dus aan jullie? Is het normaal om zolang te moeten wachten op je jaarrekening? En zo nee, wat voor stappen kan ik nemen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 oktober 2007, 10:27
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: problemen met je boekhouder

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cheung Bekijk bericht
Hallo,

Sinds 2 jaar heb ik een eigen zaak opgericht, alles gaat goed, maar mijn boekhouder maakt nogal wat achterstand. Ik heb hier zelf niet zoveel ervaring mee, dus vraag me af of dit nu de normale gang van zaken is of dat ze zich niet helemaal aan de regels houden.
Ik wacht nu (okt 2007) nog steeds op mijn jaarverslag van 2006. Hierdoor heb ik al meerdere problemen gehad, oa een mislukte aanvraag omdat ik mijn inkomsten niet kon bewijzen.

Ik zit er al flink achteraan, de ene keer zeggen ze dat het bijna af is, maar dan mist er weer iets, of is er iets fout gegaan. Vandaag zeggen ze dat ze hun best zullen doen (deden ze dat dan eerder niet?) maar dat het moeilijk zal gaan, omdat veel personeel op vakantie is.

Mijn vraag dus aan jullie? Is het normaal om zolang te moeten wachten op je jaarrekening? En zo nee, wat voor stappen kan ik nemen?

Alvast bedankt


Een goede boekhouder dient uw zaken te verzorgen binnen afzienbare tijd op het moment dat u uw spullen bij hem/haar inlevert.
In geval van uw boekhouder is hij/zij hier zeer zeker nalatig in, ik adviseer u naar een andere boekhouder over te gaan.

Mocht u vragen hebben, dan zijn wij altijd bereid deze voor u te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

D. Buurman
Buurman Administratie
www.buurman-administratie.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2007, 13:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: problemen met je boekhouder

Het is normaal dat het jaarverslag geruime tijd na afloop van het boekjaar komt. Een half jaar is niks bijzonders. Je boekhouder heeft hiervoor vermoedelijk uitstel aangevraagd voor de aangifte IB.

Maar het lijkt me ook normaal dat dit werk op jouw verzoek eerder wordt ingepland en dat het dan ook eerder wordt uitgevoerd. Wat hebben jullie hierover vooraf afgesproken / wat staat er in het contract?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2007, 23:27
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Boekhouder doet erg lang over jaarrekening

Rene,

Ik wilde aangeven dat ik het helemaal met je eens ben. Op zich loopt het uitstel tot circa 15 maanden na afloop van het boekjaar.

Ook bij mij ontstaan er vaak achterstanden dit kan ontstaan doordat je met nieuwe klanten te maken hebt en dat kost veel inleestijd om het goed af te handelen...om maar eens een voorbeeldje te noemen , maar als boekhouder moet je gewoon kijken voor wie een snelle afwikkeling van belang is en wie het graag snel afgewikkeld ziet. Die komen gewoon voor aan de rij.

Om dan direct naar een andere boekouder over te stappen is niet altijd de beste oplossing en kost vaak extra pegels, het belangrijkste is dat je heel duidelijk afspreekt

a. welke datum lever je de jaarrekening op
b. welke datum krijg ik vervolgens mijn prive aangifte

Wel is het zo dat als er met de belastingdienst zaken fout lopen of zoals je aangeeft zaken niet lukken omdat info ontbreekt je dit direct moet melden en ook direct actie mag verwachten van je adviseur.

als dat laatste niet direct gebeurd dan zou ik per omgaande de zaken regelen. Wat ondermeer betekent dat je een definitieve datum afspreekt, dit schriftelijk bevestigd en boekhouder aansprakelijk stelt voor schade.
Zo zou ik het aanpakken,

succes
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 oktober 2007, 17:19
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Boekhouder doet erg lang over jaarrekening

Ik ben het met Alfred en René eens.

Het is voor een boekhouder simpelweg onmogelijk alles voor 1 april af te wikkelen. (te veel)

Hiervoor bestaat de uitstelregeling en deze loopt inderdaad tot feb of maart van het nieuwe jaar.... Deze regeling bestaat gelukkig niet voor niets.

Echter kun je natuurlijk wel vragen om een bepaalde richtmaand (of zelfs datum).

Tot slot is het wel netjes als de stukken echt komen als je er *en* om hebt gevraagd *en* ze zijn toegezegd.
Als daar kinken in de kabel zitten, kun je stappen overwegen.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jaarrekening deponeren voor 1 augustus Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 27 juli 2006 12:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon