Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2012, 09:13
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard Wat is een goede logica voor artikelnummers?

Kan iemand mij eens uitleggen wat en of er een logische manier is van je voorraad artikelen te omschrijven als artikelnummer.

Tot op dit moment heb ik 2 manieren die ik zou kunnen toepassen nl:
A het artikelnummer invoeren van de leverancier (wat een ratjetoe betekent want iedere leverancier heeft een andere manier).
B mijn eigen manier die ik nog niet heb eerlijk gezegd.

Een goede omschrijving is het punt niet, maar het artikelnummer wel is daar een bepaalde logica op toe te passen. Je zult in de afrolmenu's op basis van het nummer dan wel een paar letters ervoor moeten kunnen achterhalen wat het is mi.

Ik heb er nog niet echt een goede oplossing voor gevonden.

Bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 januari 2012, 11:28
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je kunt hele boeken volschrijven over de logica van artikelnummers.

Artikelnummer van de leverancier overnemen zou ik niet doen tenzij je nu al weet dat je nooit meer dan ca 100-200 artikelen in je database zal hebben (totaal van alle leveranciers) maar vrijwel elk voorraadbeheer pakket heeft een speciaal veld voor artikelnummer van de leverancier zodat je die nummers wel altijd in je database hebt, wat erg handig of vaak noodzakelijk om te kunnen bestellen.

Een eigen artikelnummer moet aan een bepaalde gestructureerde logica voldoen wat voor jou handig is. Meestal bestaat een artikelnummer uit 3 max 4 nummer of letter sets.

- Altijd een volgnummer 4-5 posities: begint bij 1 telt door naar 99999
het volgnummer staat vrijwel altijd op het eind van het artikel nummers en de andere codes komen ervoor

Je vele andere combinaties met bijv. een code voor
- artikelgroep / categorie (2 of 3 pos)
- kleur (1 of 2 pos)
- maat of maatvoering (2 tot 4 pos)
- leverancier (2 of 3 pos)

belangrijk is dat elke codereeks een unieke lijst is (dus in elk artikel hetzelfde betekent dus niet zwart is soms 01 en soms 08)
Elke code heeft ook weer een lijst met geldige waarden die je moet uitwerken.

uiteindelijk moet je niet meer als 3 combinaties gebruiken anders word je nummer (zeker voor een klein bedrijf) te lang

Je moet bij het kiezen van de combinaties ook kijken naar welke info je al eenvoudig uit je systeem krijgt en dus niet in de artikelcode hoeft te verwerken. als je maar 3 leveranciers hebt heeft een code voor leveranciers niet zo veel zin.
Ook moet je kijken of de codeset over bijna al je artikelen toepasbaar is. als maar 10% van je assortiment verschillende kleuren heeft heeft een kleurcode niet zoveel zin want dan heeft 90% code 00 = geen kleur of onbelangrijk.
Maar als 80% van je assortiment uit kleurvarianten bestaat heeft het wel een toegevoegde waarde want dan geef je bij een T-shirt een bepaald volgnummer en door de toevoeging van de code van kleur en maat word het een uniek artikel, maar door te zoeken op alleen het volgnummer kun je gelijk je hele voorraad van dat T-shirt overzien


Ik denk dat je met deze input wel een stukje verder komt voor het bepalen van je artikelnummer, ik zou gewoon eenvoudig beginnen met een oplopend volgnummer en eventueel 1 extra code voor extra structuur. Maar door nu al met een vaste structuur te werken zorg je dat je als je groeit makkelijk codes kunt toevoegen terwijl de oude artikelcodes bruikbaar blijven.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 januari 2012, 09:00
pp44 pp44 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2011
Berichten: 40
Standaard

Roel,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik moet het eens goed door laten dringen hoe je verhaal op een goede manier te gaan toepassen want lezen is een uitvoeren is twee

In ieder geval bedankt voor je gedeelde info het wordt meer dan gewaardeerd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Samenwerking VOF - hoe maken we een goede verdeling? Susanna Al die andere praktische dingen 1 3 mei 2011 08:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon