Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 mei 2014, 18:32
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard BTW betalen en ontvangen

Goedemiddag,

Er zal ergens op het internet een antwoord staan maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Waarschijnlijk is mijn vraag heel simpel en het antwoord ook maar ik stel 'm toch.

Voorheen deed ik eens per jaar BTW aangifte, dat was een te verwaarlozen bedrag dat ik compenseerde middels de KOR. Ik zette dat op mijn balans als inkomsten onder de noemer "kleine ondernemersregeling". Mijn account heeft mij dat zo uitgelegd en ik kreeg de afgelopen jaren alles netjes kloppend. Nu zijn mijn werkzaamheden wat uitgebreid waardoor het voor mij gunstiger is om eens per kwartaal aangifte te doen.

Nu is mijn vraag, wat doe ik met het bedrag dat ik aan BTW betaal en ontvang? Kan ik de betaalde BTW in mijn W&V invoeren als kosten? En de ontvangen BTW, doe ik daar hetzelfde mee als de KOR, dus een balanspost wijden aan de BTW die ik terugkrijg waardoor het bij mijn inkomsten wordt geteld.

Ik hoor het graag! Hartelijk dank alvast.

Jelle
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 mei 2014, 10:18
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dag Jelle,

Het is mogelijk om de KOR-regeling per maand of kwartaal toe te passen. Hiervoor moet een schatting worden gemaakt van de te betalen BTW op jaarbasis. Dit mag alleen als je verwacht dat het te betalen BTW-bedrag minder is dan 1.883 euro. Wat er dan per maand of kwartaal moet worden ingevuld (toegepaste vermindering), heeft de belastingdienst in een tabelletje geplaatst, zie hier. In de laatste aangifte van het jaar kan de definitieve vermindering worden berekend en gecorrigeerd.

Welnu, het bovenstaande is wat arbeidsintensiever dan de volgende mogelijkheid. Je laat de KOR gaandeweg het jaar buiten beschouwing en berekent de totale vermindering pas in de laatste aangifte van het jaar. Deze vermindering mag je dan als opbrengsten in de winst- en verliesrekening boeken.

Normale af te dragen BTW (aan de belastingdienst) en de ontvangen BTW (van de belastingdienst) mag je nooit als kosten dan wel als opbrengsten boeken, maar mag je verrekenen (dus terugboeken) met de desbetreffende berekende BTW-rekeningen. Bijvoorbeeld:

Stel dat er in een kwartaal 1.000 euro op de te vorderen BTW-rekening (debet) staat en op de af te dragen BTW-rekening (credit) staat 1.500 euro, dan is de boeking als volgt:

Verschuldigde BTW 1.500
AAN Te vorderen BTW 1.000
AAN Te betalen BTW 500

Als het bedrag van de bank wordt overgeboekt naar de belastingdienst, is het:
Te betalen BTW 500
AAN Bank 500

Als blijkt aan het eind van het jaar dat het totale af te dragen BTW minder is dan 1.883 euro maar meer dan 1.345 euro, dan mag je het 2,5 keer het verschil tussen 1.883 euro en het te betalen BTW-bedrag in mindering brengen. Is de te betalen BTW 1.345 euro of minder, dan mag je het hele bedrag in mindering brengen. Je kunt het hier nog even rustig nalezen.

Als je gedurende het jaar BTW hebt afgedragen en je hebt recht op vermindering, dan is de boeking als volgt op 31-12:

Te ontvangen BTW-bedragen
AAN opbrengst KOR

Hopelijk kun je hier mee verder.

Met vriendelijke groet,
Frits Welsing
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 mei 2014, 11:19
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard

Frits, allereerst bedankt voor je gedetailleerde uitleg!

Omdat ik in de muziek werk, werk ik veel met 6% verkoop en 21% inkoop. Het komt dus bijna nooit voor dat ik BTW moet betalen en als ik het moet betalen is een paar tientjes per kwartaal.


Dus stel nou dat ik dit kwartaal €500 terugkrijg. Dan wordt er €500 bijgeschreven (dus ook op mijn balans). Waar kan ik die €500 kwijt elders in mijn administratie? Maak ik daarvoor op mijn WV een post "ontvangen BTW" of iets van gelijke strekking?


En de BTW die ik dit kwartaal betaal. Er gaan een paar tientjes van mijn bankrekening af, dat boek ik als volgt. Debet gaat er een bedrag van mijn bankrekening af, dat zelfde bedrag haal ik credit van mijn post "te betalen BTW" af. Correct?


Jelle
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 mei 2014, 19:51
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dag Jelle,

Alvast graag gedaan.

Hieronder een voorbeeld van te ontvangen BTW van de belastingdienst in een kwartaal:

Debet Verschuldigde BTW 21% 100 euro
Debet Te ontvangen BTW (of tussenrekening BTW) 500 euro
Credit Te vorderen BTW 21% 400 euro
Credit Te vorderen BTW 6% 200 euro

Hiermee bereik je dat de BTW-rekeningen 21% verkoop, 21% inkoop en 6% inkoop glad gaan lopen (salderen). Het saldo van deze drie rekeningen boek je vervolgens debet op Te ontvangen BTW (of tussenrekening BTW). In dit geval 500 euro te ontvangen van de belastingdienst.

Als vervolgens het bedrag door de belastingdienst wordt overgemaakt, dan boek je het als volgt:

Debet Bank 500 euro
Credit Te ontvangen BTW 500 euro.

Zo zie je dat hiermee de rekening "Te ontvangen BTW" weer glad loopt.

En als je een bedrag (die paar tientjes) verschuldigd bent aan de belastingdienst, dan kun je de boeking gebruiken die ik in mijn eerste reactie al heb gegeven om de BTW-rekeningen te salderen.

Debet Verschuldigde BTW 21% 300 euro
Credit Te vorderen BTW (6 en 21%) 250 euro
Credit Te betalen BTW 50 euro

De boeking bij het daadwerkelijk betalen van het bedrag wordt dan:

Debet Te betalen BTW 50 euro
Credit Bank 50 euro

Zo zie je dat hiermee de rekening "Te betalen BTW" weer glad loopt.

Er wordt vaak dezelfde denkfout gemaakt door te veronderstellen dat de debetbedragen die op het bankafschrift staan dezelfde debetboekingen zijn als die in de eigen boekhouding. Dat is onjuist. Als er een bedrag van je bankrekening wordt afgeschreven, dan staat dat debet op je bankafschrift. Maar dit is alleen maar vanuit het gezichtspunt van de bank bekeken. Die heeft namelijk de vordering op de klant, dus debet. In dit geval wordt het afgeschreven bedrag dus credit geboekt in je eigen administratie.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Frits Welsing
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 juni 2014, 12:13
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard

Dag Frits,

Ik ben er even tussenuit geweest maar dank voor je uitgebreide antwoord.

Als ik het goed begrijp gebruik ik alleen mijn post "bank" aan de debetzijde en "verschuldigde btw" aan creditzijde? Ik boek nu debiteuren en betalingen allemaal inc de btw namelijk, de te vorderen btw staat niet los op de balans omdat ik in de veronderstelling was dat dat niet nodig zou zijn. Dit kan ik dus beter splitsen?

Hartelijke groet!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur ontvangen, later betalen: wanneer btw terugvragen? Diamond Administratie 6 6 juli 2012 15:42
Opdrachtgever weigert btw te betalen VZH Omgaan met opdrachtgevers 3 12 september 2011 20:22
Omzetbelasting: ontvangen BTW afdragen of 19% over totale inkomsten? Mart Belasting 3 14 april 2011 18:23
Betaling ontvangen zonder BTW Bart1980 Administratie 14 26 mei 2010 00:33
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon