Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2007, 12:37
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Snelstart?

Ik heb via een discussie gelezen over factureren in Excel en ben ook op de site van Microsoft gaan kijken (zeker ondernemen +). Wat ik niet begrijp is: de applicaties die daar te downloaden zijn, lijken goed/voldoende voor een startenden ondernemer, al zijn ze niet geintegreerd en werk je volgens mij met een hoop losse dingen. Wat is het verschil met Stelstart, waarom zou je daar wel/niet voor kiezen? Om welke redenen hebben jullie (degenen die hiermee werken) dit pakket angeschaft? En was dat gelijk aan het begin of pas later in het "ondernemerschap"?
Enne: wat is precies "boekhouden"? (misschien een hele domme vraag hoor)

Groet,
Arend
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2007, 18:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Snelstart?

Om met je laatste vraag te beginnen: Boekhouden is in feite niets meer dan wat het zegt, namelijk (een) boek (bij) houden. Vaak meerdere boeken (inkopen, verkopen, uitgaven, ontvangsten etc.). Ofwel: een administratie bijhouden van wat er in je bedrijf gebeurt.
Zelf heb ik indertijd in eerste instantie gekozen om alles bij een administratiekantoor/belastingadviseur neer te leggen. Aan het eind van jaar 1 bleek er echter niets gedaan te zijn (BTW aangifte deed ik al zelf). Ik ben toen ook gaan shoppen op internet. Snelstart vond ik persoonlijk niet een echt lekker pakket. Ik heb uiteindelijk (na een tweeweekse gratis download) gekozen voor Minipak Pro (www.minipak.nl) wat ik een zeer overzichtelijk en makkelijk pakket vind met uitgebreide helpfuncties zodat ook een onbenul als ik toch tijdig mijn administratie in orde had voor de aangifte IB.
Voordeel is ook (zoals bij de meeste pakketten) dat je met 1 druk op de knop je BTW-aangifte kunt verzenden en dit niet meer apart via de site van de BD hoeft te doen.
Nadeel is dat Minipak geen debiteuren en crediteurenadministratie kent (houd ik dus bij in Excel). Wel kun je nog een uitbreiding nemen (factureren). Dit doe ik al vanaf het begin in Word dus die heb ik er niet bij genomen.
Kijk eens of je 1 of meerdere pakketten niet gratis even op proef kunt gebruiken en bepaal dan wat voor jou het "lekkerste" pakket is. Voor Minipak Pro heb ik 189 euro betaald (geen service abonnement genomen) en voor dat geld biedt het me toch een hoop meer gemak dan Excel.
Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2007, 21:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Snelstart?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Wat is het verschil met Stelstart, waarom zou je daar wel/niet voor kiezen? Om welke redenen hebben jullie (degenen die hiermee werken) dit pakket angeschaft? En was dat gelijk aan het begin of pas later in het "ondernemerschap"?
Het gemak van pakketten als Snelstart (t.o.v. spreadsheets e.d.) is dat je minder fouten kunt maken, dat je makkelijker kunt uitwisselen met je boekhouder of accountant, dat je er betere overzichten uit kunt halen en dat de Nederlandse BTW-aanslag er zo uitrolt.

Ik werk al sinds de start van mijn onderneming met een boekhoudpakket, eerst Exact Compact, later Snelstart.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 oktober 2007, 22:41
Rob8 Rob8 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Snelstart?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Nadeel is dat Minipak geen debiteuren en crediteurenadministratie kent (houd ik dus bij in Excel).
Beste Marjan,
Minipak Pro heeft tegenwoordig wel debiteuren en crediteurenadministratie.
Kijk maar even op de site van Minipak bij Ondersteuning/Vragen boekhouding.
Als je het programma hebt gekocht, kun je de beta-versies gratis downloaden. Informeer maar even bij Minipak hoe dit downloaden gaat.

Succes
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 oktober 2007, 00:38
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Snelstart?

Volgens mij is dit niet wat ik bedoel. Ik wil graag debiteuren- en crediteurenkaarten kunnen uitdraaien per afnemer of leverancier. Dit is volgens mij nog steeds niet mogelijk
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 oktober 2007, 01:09
Rob8 Rob8 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Snelstart?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Volgens mij is dit niet wat ik bedoel. Ik wil graag debiteuren- en crediteurenkaarten kunnen uitdraaien per afnemer of leverancier. Dit is volgens mij nog steeds niet mogelijk
Ja, dit is wel mogelijk. Je kunt kaarten met openstaande posten en kaarten met de historie per debiteur/crediteur printen. Zelfs met gespecificeerde deelbetalingen.
Het gaat wel wat anders dan in de meeste andere boekhoudprogramma's, maar als je weet hoe het werkt, gaat het prima.
Het is natuurlijk niet interessant voor alle deelnemers aan dit forum te weten hoe Minipak werkt, dus ik stuur je zeer binnenkort wel even een mailtje.

Groet,
Rob
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 oktober 2007, 11:34
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Snelstart?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Om welke redenen hebben jullie (degenen die hiermee werken) dit pakket angeschaft? En was dat gelijk aan het begin of pas later in het "ondernemerschap"?
Ik gebruik vanaf het begin SnelStart. Voornamelijk omdat dit een van de goedkopere eenvoudige boekhoudpakketten op de markt is én omdat mijn boekhouder ook SnelStart gebruikt. (ik voer de boekingen in, hij controleert dit 1x per jaar en doet aangifte)

Bijkomend voordeel vind ik van Snelstart dat het zoveel mogelijk boekhoudkundige termen vermijdt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Exact.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 oktober 2007, 20:36
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Snelstart?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
(ik voer de boekingen in, hij controleert dit 1x per jaar en doet aangifte)
Mag ik je vragen wat je voor deze diensten aan je boekhouder jaarlijks betaalt, wat is een reeel bedrag?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 oktober 2007, 11:11
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Snelstart?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Mag ik je vragen wat je voor deze diensten aan je boekhouder jaarlijks betaalt, wat is een reeel bedrag?
Ik heb met mijn boekhouder een uur*tarief afspraak. Uurtarief ligt rond de € 60,-.

Omdat ik per september gestart ben heeft hij nog geen aangifte voor mij gedaan, maar hij gaf aan dat de jaarlijkse kosten voor een eenmanszaak zo rond de 600 euro zullen liggen. Uiteraard afhankelijk van hoe gestructureerd ik alles aanlever. (dus ik verwacht iets goedkoper uit te zijn )
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 oktober 2007, 13:27
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Snelstart?

dat valt op zich wel mee. Ik heb net een netwerk gevonden (go4bizz.nl) die startende ondernemers "ondersteunen" (uiteindelijk worden zij er natuurlijk ook beter van ), het eerste jaar doet een accoutant de aangifte voor € 200, maar de rest moet je zelf doen, concludeer ik maar...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
minipak, snelstart


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon