Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2006, 19:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Smile Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

De belastingen op winst gaan omlaag per 1 januari 2007.

Bij ondernemers die inkomstenbelasting betalen wordt 10 procent van hun winstinkomen niet belast (de MKB-winstvrijstelling).

Voor BV's gaat het tarief in de vennootschapsbelasting omlaag naar 25,5 procent. Voor alle winsten tot 25.000 euro wordt het tarief 20 procent. Winsten van 25.000 tot 60.000 euro worden tegen 23,5 procent belast.

Werken aan Winst

nieuwsbericht Ministerie van Financiën, 18 september 2006, directie Voorlichting

De belastingen op winst gaan met ingang van 1 januari 2007 omlaag. Dat is van groot belang voor een gezonde economie. Nederland zal zich met zijn tariefstelling internationaal – binnen de Europese Unie maar ook daarbuiten – gunstig gaan onderscheiden. Lagere winstbelasting zorgt er niet alleen voor dat het Nederlandse bedrijfsleven zich beter kan ontwikkelen. Ook zal een gunstige tariefstelling buitenlandse bedrijven aantrekken.

Grote en kleine ondernemingen profiteren in gelijke mate
In de vennootschapsbelasting, die in het algemeen door de wat grotere bedrijven wordt betaald, gaat het tarief extra omlaag van de oorspronkelijk geplande 29,1 procent naar 25,5 procent. Voor kleinere winsten gaan aparte tarieven gelden. Voor alle winsten tot 25.000 euro wordt het tarief 20 procent (24,5 procent), terwijl winsten van 25.000 euro tot 60.000 euro tegen 23,5 procent zullen worden belast.

Ondernemers die inkomstenbelasting betalen, krijgen eveneens een lastenverlichting. Met ingang van 1 januari 2007 zal 10 procent van hun winstinkomen niet belast worden. Dit is de MKB-winstvrijstelling.

Verder bevat het wetsvoorstel maatregelen die gunstig uitwerken voor innovatieve bedrijven. Voor inkomsten uit innovaties wordt een belastingtarief van 10 procent voorgesteld (“octrooibox”). Voor financieringswinsten binnen een concern zal een apart tarief van 5% gelden (“rentebox”).

Fiscale spelregels sluiten meer aan bij bedrijfseconomische realiteit
De tariefsverlagingen betekenen derving van belastinginkomsten. Deze derving wordt voor een deel gecompenseerd door andere regels voor de bepaling van de belastbare winst. Bij het vaststellen van de nieuwe grondslagen is er goed op gelet dat vooral winstgevende en innoverende ondernemingen baat hebben bij de verlaging van de vennootschapsbelasting en de inkomstenbelasting voor zelfstandige ondernemers.

Zo zullen compensabele verliezen tot 9 jaar vooruitgeschoven kunnen worden terwijl dat nu nog onbeperkt mogelijk is. De achterwaartse verliescompensatie wordt beperkt tot 1 jaar, terwijl dat nu nog 3 jaar is. Ondernemingen die onder de inkomstenbelasting vallen kunnen nog steeds gebruik maken van een achterwaartse verliescompensatie van 3 jaar.
De fiscale afschrijving op vastgoed zal worden versoberd. Voorgesteld wordt dat ondernemingen hun bedrijfspand tot 50 procent van de waarde in het economisch verkeer (WOZ-waarde) kunnen afschrijven. Op beleggingsvastgoed mag nog maar tot 100 procent van de waarde in het economisch verkeer worden afgeschreven.

__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 september 2006, 10:33
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Oftewel Rene: dit jaar nog investeren omdat je komend jaar toch minder belasting hoeft te betalen?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 september 2006, 11:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Oftewel Rene: dit jaar nog investeren omdat je komend jaar toch minder belasting hoeft te betalen?
Kosten die je aan 2006 kunt toerekenen naar voren halen lijkt me wel slim ja.

Maar niet aan het eind van het jaar investeren, want dan stelt de resterende afschrijftermijn in dit jaar weinig voor.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 september 2006, 12:07
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Kosten die je aan 2006 kunt toerekenen naar voren halen lijkt me wel slim ja.

Maar niet aan het eind van het jaar investeren, want dan stelt de resterende afschrijftermijn in dit jaar weinig voor.
Behalve voor starters toch? Als starter mag ik toch afschrijven wanneer ik dat wil? Als ik nu 1.000 euro investeer kan ik die 1.000 euro toch volledig afschrijven als starter? Of zit er nog een addertje onder het gras
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 september 2006, 13:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Als starter mag ik toch afschrijven wanneer ik dat wil?
Da's een goeie, niet aan gedacht. Ja, het lijkt me inderdaad slim in 2006 nog te investeren en 'willekeurig af te schrijven'.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 september 2006, 09:31
Jazzpa Jazzpa is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 september 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Op zich goed nieuws natuurlijk. Wat ik me afvraag, als eigenaar van een eenmanszaak, of het interessanter wordt een BV op te zetten met deze nieuwe belastingschalen. Iemand een idee?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 september 2006, 10:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazzpa Bekijk bericht
Wat ik me afvraag, als eigenaar van een eenmanszaak, of het interessanter wordt een BV op te zetten met deze nieuwe belastingschalen.
Ik heb de indruk dat die afweging niet wezenlijk wijzigt. De belastingverlaging komt ongeveer op hetzelfde neer. Dat zal wel geen toeval zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 november 2006, 18:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

De verlaging van de winstbelasting per 1-1-2007 is definitief.

"De Eerste Kamer heeft dinsdag 28 november het wetsvoorstel Werken aan Winst aangenomen. Dat betekent dat per 1 januari 2007 de belastingen op winst omlaag gaan.

In de vennootschapsbelasting, die in het algemeen door de wat grotere bedrijven wordt betaald, gaat het tarief extra omlaag van de oorspronkelijk geplande 29,1 procent naar 25,5 procent. Voor kleinere winsten gaan aparte tarieven gelden. Voor alle winsten tot 25.000 euro wordt het tarief 20 procent (24,5 procent), terwijl winsten van 25.000 euro tot 60.000 euro tegen 23,5 procent zullen worden belast. De dividendbelasting gaat omlaag van 25% naar 15%.

Ondernemers die inkomstenbelasting betalen, krijgen eveneens een lastenverlichting. Met ingang van 1 januari 2007 zal 10 procent van hun winstinkomen niet belast worden. Dit is de MKB-winstvrijstelling.

Verder bevat het wetsvoorstel maatregelen die gunstig uitwerken voor innovatieve bedrijven. Voor uitvindngen waarvoor een octrooi is gekregen, gaat een belastingtarief van 10 procent gelden (“octrooibox”). Voor financieringswinsten binnen een concern zal een apart tarief van 5% gelden (“rentebox”). De rente- en de octrooibox zijn ter goedkeuring voorgelegd aan de Europese Commissie

De tariefsverlagingen betekenen derving van belastinginkomsten. Deze derving wordt voor een deel gecompenseerd door andere regels voor de bepaling van de belastbare winst. Bij het vaststellen van de nieuwe grondslagen is er goed op gelet dat het maken van winst en innoverend ondernemen wordt bevorderd.

Zo zullen compensabele verliezen tot 9 jaar vooruitgeschoven kunnen worden terwijl dat nu nog onbeperkt mogelijk is. De achterwaartse verliescompensatie wordt beperkt tot 1 jaar, terwijl dat nu nog 3 jaar is. Ondernemingen die onder de inkomstenbelasting vallen kunnen nog steeds gebruik maken van een achterwaartse verliescompensatie van 3 jaar.

De fiscale afschrijving op vastgoed zal worden versoberd. Voortaan kunnen ondernemingen hun bedrijfspand tot 50 procent van de waarde in het economisch verkeer (WOZ-waarde) afschrijven. Op beleggingsvastgoed mag nog maar tot 100 procent van de waarde in het economisch verkeer worden afgeschreven.

Voor een deel wordt de tariefsverlaging niet gedekt door compenserende maatregelen maar vindt er een netto-lastenverlichting plaats."

Bron: ministerie van financiën
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 november 2006, 20:05
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Ha, eindelijk goed nieuws, was bijna van plan te emigreren.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 november 2006, 10:51
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007

Dus volgend jaar meer winst maken en minder belasting betalen...goed nieuws idd.

Rene en ik hebben het er al eerder over gehad:

Tip voor startende eenmanszaken:
Als je dit jaar veel winst hebt gemaakt, zorg dan dat je de investeringen eerder afschrijft dan gebruikelijk. Op die manier hoef je niet alleen volgend jaar, maar ook dit jaar minder belasting te betalen. Voor mensen die er aan zitten te denken om binnenkort te investeren: doe het nog dit jaar en schrijf vervroegd af!

Zo regel ikzelf het tenminste. Bij mij pakt dat erg goed uit.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon