Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2009, 12:25
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk,

Is dat een probleem in verband met belasting ed? Ik verwacht namelijk een incasso van de zakelijke rekening, die momenteel nog behoorlijk leeg is. Het gaat maar om een klein bedrag, dus ik wil wat van de privé naar zakelijke rekening overschuiven. Stel dat ik 100 euro pak, dan is mijn zakelijke balans op dat moment -100. Klopt dat?
En zo ja, hoe omschrijf ik zoiets het duidelijkst, zodat er voor de boekhouding en belasting geen misverstanden over kunnen bestaan, en ik het, zodra mijn saldo de goede kant op gaat, zonder problemen kan terugboeken naar privé?

Alvast erg bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2009, 19:38
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk,

Beste Tom,

Nee dit is geen probleem zolang maar in zichtelijk is wat er gebeurd via de boekhouding.
Bij een zzp-er staat er op de zakelijke balans naast het eigen vermogen altijd een rekening courant met prive. OP deze rekening hou je alle prive stortingen of onttrekkingen op bij. Dus als jij 100 euro van prive naar zakelijk stort boek je dat op die rekening. dus

Bank 100
aan Rek Cour. Prive 100

Zo ontstaat er dus een schuld in je bedrijf aan jou prive.
Andersom kan natuurlijk ook als jij een keer saldo tekort komt prive..

Deze rekening courant word dus gebruikt voor alle transacties tussen prive en zakelijk zodat je niet alles steeds hoeft af te rekenen (mag wel natuurlijk). Er zijn altijd uitgaven die je zakelijk doet die deels ook prive zijn. Je boekt dan simpel het zakelijk deel van je uitgaven in de kosten en het prive deel zet je op de rekening courant met prive (als vordering)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 september 2009, 22:34
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard Re: Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk,

Dat is erg duidelijk uitgelegd! Top, bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 december 2009, 11:53
villean villean is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 december 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk,

Sorry voor het omhoog halen van een wat gedateerd topic maar ik had hier een verwante vraag aan.

Omdat ik sinds enkele dagen een bedrijf ben gestart heb ik om nu nog geen enkel vermogen op mijn zakelijke rekening. Nu wil ik graag een klus gaan doen maar hiervoor heb ik wat apparatuur nodig. Dit apparatuur kost ongeveer E 400,- . Nu kan ik dit natuurlijk met privé vermogen aanschaffen maar dan betaal je natuurlijk BTW. Kan ik dan E 400,- over maken van privé naar zakelijke rekening en dan belastingtechnisch voordelig het apparatuur aanschaffen en dan later weer de E 400,- terug betalen naar de privé rekening?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 december 2009, 17:47
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk,

Is geen enkel probleem en werkt hetzelfde als hierboven is beschreven door Roel.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 december 2009, 21:47
villean villean is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 december 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk,

Tnx voor het antwoord blij te horen dat dit gewoon legaal kan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten vliegticket gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé? Sebastiaan... Administratie 2 13 juli 2009 11:39
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon