Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 28 juni 2008, 13:19
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Inhuren student

Hoi freejef,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freejef Bekijk bericht
Heb in de afgelopen dagen hier en daar nog eens gebeld, zo heb ik een tijd met de belastingdienst zitten bellen en daar het hele verhaal laten voorkomen en hun kwamen met de oplossing:

- Keer het geld uit
- Laat hem een bon / factuur zonder BTW sturen / ondertekenen.
- Zet het in je boeken als kosten met een BTW van 0%.
- Student geeft het op als werk uit overige inkomsten.

Aan deze constructie zou niets mis zijn.
Hier is boekhoudkundig inderdaad niks mis mee, maar daar zat het probleem ook niet echt. Wat geld kan gaan kosten, is de manier waarop de Belastingdienst t.z.t. de verhouding tussen jou en de student zal gaan beoordelen: opdrachtgever/opdrachtnemer of werkgever/werknemer? Alleen een VAR-wuo had daarover uitsluitsel gegeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freejef Bekijk bericht
Je gaf aan dat 50% te veel is, kan je deze beredenering uitleggen.

Stel je factureerd € 40,- ex.
€ 40 - 34% (ib) = € 26,40
kosten, even simpel: - € 6.40

€ 20,- en hier 50% van ofterwijl een €10,- netto.
Zie jij dit als een nette oplossing?
Een nette oplossing op het fiscale vlak is het, zoals al een paar keer aangegeven, niet. Op het financiële vlak wel. Als hij in loondienst zou werken krijgt hij immers ook niet zijn bruto loon + werkgeverslasten op zijn rekening gestort.

Samenvattend, inclusief de "briljante" input van de Belastingdienst, lijkt voor een incidentele klus Payrolling nog steeds de beste oplossing voor jou. Er zijn diverse constructies mogelijk, waaronder eentje waarbij jij géén werkgever bent of zult kunnen worden. Kost wel even iets, maar daar krijg je dan wèl wat voor.

Voorop moet echter staan welke constructie voor JOU het beste uitvalt. Wat de student wil, komt toch echt achteraan.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat er niemand in NL is die net zo goed is als hij. Je zou dus ook kunnen overwegen om niet hem in te schakelen, maar gewoon een andere ZZP-er die wèl in het bezit is van een VAR-wuo, zeker aangezien je toch al van plan was hem 50% van de opbrengst uit te betalen!

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Iemand zonder KvK/BTW inhuren gvdijk Al die andere praktische dingen 10 10 juni 2008 16:10
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Student en freelancer? AcirE Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 1 november 2007 11:53
stichting wil mij inhuren, wat voor contract? Noodles Freelancepraktijk starten 8 12 mei 2007 20:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon