Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 maart 2006, 18:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Online cursus Ondernemingsplan

Zojuist verschenen op zustersite leren.nl:
Een camping in Zuid-Frankrijk, een softwarebedrijf voor het onderwijs, een bed & breakfast, een kookschool, een vrouwenfietsenmakerij, een timmerbedrijf, een organisatieadviesbureau: in 2005 startten ongeveer 75000 Nederlanders een eigen bedrijf. Ongeveer de helft heeft succes, zo leren de cijfers. Het maken van een ondernemingsplan kan de doorslag geven. Een eigen bedrijf is vaak een bewuste keuze voor het realiseren van een droom. Hoe kan een ondernemingsplan je helpen om die droom waar te maken? Daarover gaat deze cursus.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 maart 2006, 20:36
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Online cursus Ondernemingsplan

Veel dienstverlenende freelancers, zoals ik, maken volgens mij helemaal geen ondernemingsplan voordat ze starten. Ik denk dat veel starters denken dat je dat alleen maar hoeft te doen als je geld bij de bank wil lenen. Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat ik in 7 sloten gelopen ben door er geen te maken .
Ik ben heeeeeeeel benieuwd wie van jullie een ECHT ondernemingsplan heeft gemaakt, zoals in de leren.nl-cursus wordt beschreven, en zo ja, of je daar ooit nog naar kijkt als je eenmaal bezig bent.

Isa
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 maart 2006, 17:42
Liesbeth (één) Liesbeth (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Online cursus Ondernemingsplan

Deze cursus ken ik niet. Maar een ondernemingsplan hebben we wel geschreven. Of je er nog veel in terug kijkt weet ik niet. We zijn net per 1-2-06 opgestart...dus dat moet nog blijken. Voor ons werkte het lekker om alles in beeld te krijgen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2006, 21:33
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Online cursus Ondernemingsplan

En hoe hebben jullie je op het schrijven van dat plan voorbereid? Boekje gelezen of gewoon zelf bedacht wat er in moest?
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2006, 22:42
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Online cursus Ondernemingsplan

Ik heb een ondernemingsplan gemaakt, maar ik merkte dat ik veel vragen niet kon beantwoorden. Hier heb ik mij niet druk om gemaakt. Het ging er mij om dat ik voor mijzelf een beeld kreeg wat ik wilde en hoe ik dat vorm kon gaan geven. Toen ik begon had ik de hulp van een coach en met haar heb ik het plan doorgenomen. Dit gaf stof tot praten en het heeft mij aan het denken gezet.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik nog steeds aan het denken en dat vind ik een goede zaak, want ik wil mijn werkzaamheden uitbreiden, nieuwe cliënten en opdrachten vinden en veel afwisseling in mijn werk houden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 maart 2006, 20:14
Liesbeth (één) Liesbeth (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Online cursus Ondernemingsplan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
En hoe hebben jullie je op het schrijven van dat plan voorbereid? Boekje gelezen of gewoon zelf bedacht wat er in moest?
We hebben eerst zelf bedacht wat we er ongeveer in zouden willen zetten en er toen een paar voorbeelden bijgepakt, gekeken watvoor onderwerpen en of we dingen vergaten (viel erg mee). En ik moet zeggen, googlen levert erg veel informatie!
Wij vonden het erg leuk om op deze manier al doende te leren en te verscherpen. Ik vind het een zelfde soort worsteling als met het schrijven van een plan van aanpak oid. Als er formats zijn richt je je snel op het vullen van de kopjes en gaat je creativiteit soms wat verloren. Het kan zijn dat jouw onderwerp nog extra of andere kopjes vraagt. We hebben ons plan door een paar naasten met kritische blik laten lezen en daar ook nog veel aan gehad. Opmerkingen als: "wat bedoel je daar te zeggen" en "wat weet je van je markt?", "hoe benader je je klanten" hebben geholpen!
Leuke was wel dat we alles er wel in bleken te hebben staan toen we vlak voor oprichting toch nog even naar een voorlichtingsdag van de KvK gingen.
Ik ben trouwens wel benieuwd of er ervaringen zijn met de voorlichting van KvK! Wij vonden het weinig toevoegen!
Gr, Liesbeth
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 maart 2006, 21:37
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Online cursus Ondernemingsplan

Ik heb een coach gehad van de KvK en daar heb ik veel aan gehad. Het maak wel uit wie je als coach hebt. Die persoon heeft natuurlijk zijn/haar ervaring en zijn/haar eigen inbreng. Daarnaast moet het klikken en moet die persoon er voor jou zijn en met je mee willen denken. Het moet niet iemand zijn die zijn/haar ideeën aan je op wil dwingen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon