Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 april 2009, 22:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

De persoonlijke gegevens van honderdduizenden zelfstandigen zijn tegenwoordig te vinden in Google maps. Die gegevens komen uit het handelsregister en zijn door de KvK aan Google verstrekt. Dit is in het nieuws gekomen doordat de privéadressen en -telefoonnummers van enkele zelfstandige BN'ers in Google Maps verschenen. Soms worden zelfs geheime telefoonnummers vermeld. Om het nog wat gekker te maken: bij elk bedrijf op Google Maps biedt Google de functie "recensie schrijven", waardoor derden ongewenste teksten aan je vermelding kunnen koppelen.

De directeur juridische zaken van de KvK stelt dat het in beginsel om openbare gegevens gaat. Maar hij erkent dat het zakelijk adres bij zzp'ers/eenmanszaken vaak samenvalt met het privéadres, waardoor in de praktijk de privacy van deze ondernemers in het geding is. Hij stelt nogal vaag dat "er mogelijkheden zijn om in bepaalde situaties het adres af te schermen" en dat die in de welkomstbrief na (!) inschrijving worden vermeld. Hij blijkt het over de eerder besproken non-mailing indicator te hebben. Kennelijk is de betekenis van die indicator nogal warrig, want ik zou Google Maps niet direct onder "mailingdoeleinden" scharen. Na alle ophef wilde deze woordvoerder niet meer toezeggen dan "we gaan bekijken of de non-mailing indicator actiever kan worden gepromoot".

Het Tweede Kamerlid Ada Gerkens (SP) gaat staatssecretaris Frank van Heemskerk van Economische Zaken opheldering vragen over het verkopen van dit soort gegevens door de KvK.

Bronnen:
  • Gesprek met Peter Jong (online te beluisteren), directeur juridische zaken van de KvK in Tros Radio Online.
  • ANP-bericht over de kwestie.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 april 2009, 22:53
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Ik zie net ineens dat zelfs mijn mobiele nummer - dat ik altijd zo zorgvuldig weglaat - op Google Maps te vinden is. Weet iemand hoe je dat weg kunt (laten) halen?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 april 2009, 23:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adine Versluis Bekijk bericht
Ik zie net ineens dat zelfs mijn mobiele nummer - dat ik altijd zo zorgvuldig weglaat - op Google Maps te vinden is.
En bij mij een faxnummer, dat al heel lang niet meer in het handelsregister zou horen te staan

Ook wel grappig: bij zoeken op verschillende forumleden staan in Google Maps links naar het Lancelots-forum. Zo staat bij "Adine Versluis" een vermelding van Raad Administratie (Alfred) met een link naar een discussie waaronder Adine slechts door de forumsoftware bij de "Soortgelijke discussies" gezet is En soms kom je bij het zoeken op een naam op het Lancelots-profiel van iemand anders uit, omdat de naam in kwestie onder "Recente bezoekers" van de profielpagina staat Lancelots is onbedoeld een schakel geworden in een bizar non-informatieweb.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 april 2009, 23:07
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
En bij mij een faxnummer, dat al heel lang niet meer in het handelsregister zou horen te staan

Ook wel grappig: bij zoeken op verschillende forumleden staan in Google Maps links naar het Lancelots-forum. Zo staat bij "Adine Versluis" een vermelding van Raad Administratie (Alfred) met een link naar een discussie waaronder Adine slechts door de forumsoftware bij de "Soortgelijke discussies" gezet is En soms kom je bij het zoeken op een naam op het Lancelots-profiel van iemand anders uit, omdat de naam in kwestie onder "Recente bezoekers" van de profielpagina staat

Lancelots is onbedoeld een schakel geworden in een bizar non-informatieweb.
Kun je nagaan! Wat een prutsers daar zeg! Ik heb nu wel een link gevonden waarmee je persoonlijke gegevens kunt laten verwijderen, het probleem is alleen dat je daarvoor de link van de Google map door moet sturen. En die pakt hij bij mij natuurlijk weer net niet Alsof ik niks beters te doen heb dan mijn privacy een beetje beschermen

Edit: wel, verstuurd! Mochten meerdere mensen hun persoonlijke gegevens liever niet in Google Maps zien: meld je aan!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 april 2009, 10:02
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Ik hoorde zaterdag in de uitzending van het TROS programma "Radio Online" over dit onderwerp. Volgens mij voert de KvK gewoon de wet uit door het openbaar maken van het handelsregister. Het zijn volgens mij geen persoonsgegevens, maar zakelijke adresgegevens die bij aanmelding in het handelsregister opgenomen worden. Zo worden bijvoorbeeld geen adressen van vennoten in een BV openbaar gemaakt, maar enkel het vestigingsadres van bedrijven. Er is bij het opstellen van deze regels waarschijnlijk geen rekening gehouden met bedrijven als Google, die zoveel mogelijk gegevens verzamelen en deze met elkaar in verband brengen. Zo verschijnen dus bedrijfsgegevens op google maps, en kun je zelfs met Google Streetview controleren of de foto van het pand op de website wel overeenkomt met het echte bedrijfspand. Als ondernemer moet je nou eenmaal extra voorzichtig zijn met je doen en laten op internet. Het is volgens mij heel normaal als een (potentiele) klant vooraf je naam door google haalt om te zien wat men over je te weten kan komen. En als je denkt dat je dingen weg kunt laten halen, bezoek dan eens www.archive.org.

Ikzelf heb er als ondernemer geen problemen mee als ik gevonden wordt. Daarnaast heb ik niks te verbergen en mogen mijn klanten best weten waar wij gevestigd zijn en dat ik ook vrienden heb op hyves.nl. GSM nummers hebben sommige klanten toch al, en ons kantoornummer wordt in de meeste gevallen toch al doorgeschakeld naar een of meerdere GSM's.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 april 2009, 10:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nick Bekijk bericht
Volgens mij voert de KvK gewoon de wet uit door het openbaar maken van het handelsregister.
Uiteraard. Maar in die wet staat ook:
Citaat:
Artikel 23
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen die in het handelsregister staan ingeschreven voor daarbij aangewezen gegevens of bescheiden of categorieën van gegevens of bescheiden, beperkingen worden vastgesteld ten aanzien van het bepaalde in de artikelen 21, 22 en 28.
Het zou niet gek zijn als de regering in een AMvB zou bepalen dat privéadressen en -telefoonnummers e.d. misschien wel raadpleegbaar moeten zijn in bepaalde gevallen (juridische conflicten e.d.) en met bepaalde restricties (t.a.v. wat de opvrager met de gegevens mag doen), maar niet openbaar moeten zijn en zeker niet moeten worden verstrekt aan derden voor opname in andere databases en informatieproducten.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 april 2009, 11:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Inmiddels staat in een verklaring op de website van de KvK:
Citaat:
De Kamer van Koophandel onderzoekt of nieuwe inschrijvers bij inschrijving direct de mogelijkheid kunnen krijgen om adresgegevens voor mailingdoeleinden te blokkeren.
Lekkere onzin weer. Daar valt namelijk niks aan te onderzoeken. De mogelijkheid bestaat nu al, dus kennelijk is het juridisch en technisch mogelijk.

Het enige wat er moet gebeuren is dat dat keuzevakje wordt toegevoegd aan de inschrijf- en mutatieformulieren. Niks onderzoek
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 april 2009, 12:59
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Inmiddels staat in een verklaring op de website van de KvK:


Lekkere onzin weer. Daar valt namelijk niks aan te onderzoeken. De mogelijkheid bestaat nu al, dus kennelijk is het juridisch en technisch mogelijk.

Het enige wat er moet gebeuren is dat dat keuzevakje wordt toegevoegd aan de inschrijf- en mutatieformulieren. Niks onderzoek
Ik hoop dat ze bedoelen: 'Onderzoeken hoe we er voor kunnen zorgen dat mensen die hebben aangegeven dat hun gegevens NIET door mogen worden gegeven als de wiedeweerga weer uit het bestand van Google gehaald worden.'
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 april 2009, 13:47
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Thumbs down Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Dit probleem al jaren geleden zien aankomen. Best beroerd om nu dan de werkelijkheid te zien.
Waakzaam zijn op onbekende bedrijven/personen die juist nu contact zoeken.
__________________
http://www.docu-check.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 april 2009, 22:27
writer83 writer83 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 november 2008
Berichten: 7
Standaard Re: ZZP'ers: je persoonlijke gegevens staan op Google Maps, met dank aan de KvK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adine Versluis Bekijk bericht
Kun je nagaan! Wat een prutsers daar zeg! Ik heb nu wel een link gevonden waarmee je persoonlijke gegevens kunt laten verwijderen, het probleem is alleen dat je daarvoor de link van de Google map door moet sturen. En die pakt hij bij mij natuurlijk weer net niet Alsof ik niks beters te doen heb dan mijn privacy een beetje beschermen

Edit: wel, verstuurd! Mochten meerdere mensen hun persoonlijke gegevens liever niet in Google Maps zien: meld je aan!
Ik heb deze link bekeken maar er staat toch niet dat ze dan die link verwijderen, of wel?? Ik begrijp niet zo goed wat ze nou zeggen. Er staat "Als u ziet dat uw persoonlijke telefoonnummer of contactgegevens in een bedrijfsvermelding worden genoemd, vult u het onderstaande formulier in. Google Maps verzamelt informatie van verschillende bronnen, waaronder websites en Gouden Gids-directory's. Soms blijkt dat deze informatie niet juist of achterhaald is."
De informatie (mijn persoonlijke adres en tel.nr. Grr) is wel juist, ik wil het gewoon niet op internet hebben!
Ik vind het echt heel erg wat hier zomaar gebeurt! Ik heb ook informatie gekregen om dingen van google te verwijderen: on-be-grijpelijk de uitleg in deze. Ze maken je het vooral zo moeilijk mogelijk. PFFFFF

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
handelsregister

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Minder reclame ontvangen via de KvK? Zet de 'non-mailing indicator' aan René Nieuws - Voor en door freelancers 16 9 januari 2010 13:02
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon