Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 maart 2013, 11:48
Koender Koender is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2008
Berichten: 5
Post Wel of niet al voorlopig aangifte doen?

Beste allen,

Dit jaar voor het eerst als volledig ZZP-er in de ICT aan de slag. Voorheen had ik er ook een vastebaan in loondienst. Belasting aangifte was prima te doen. Zeker omdat het grootste deel van loonbelasting al door werkgever werd afgedragen.

Nu ik volldig ZZP-er ben draag ik geen loondienst af. Dit wordt pas bij belastingaangifte in 2014 bepaald. Dat wordt dus een flinke afdracht in een keer en waarschijnlijk ook rente.
Klopt dat, die rente?

De vraag is dus of het verstandig is om een voorlopige aangifte over 2013 te doen, waarbij je (neem ik aan) aan de balastingdienst alvast een bedrag per maand afdraagd. Dit voorkomt rente over een behoorlijk bedrag.

Graag hoor ik jullie advies.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2013, 22:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Het is altijd verstandig een voorlopige aanslag te vragen als je verwacht redelijk wat winst te maken. Dit voorkomt dat je achteraf een groot bedrag moet betalen. Bovendien krijg je in dat geval ook voor het volgende jaar (2014) direct een voorlopige aanslag opgelegd. Je moet dan dus de IB over 2013 in een keer betalen en iedere maand een bedrag voor 2014.
Als je veel zelfdiscipline hebt kun je maandelijks een bedrag reserveren en dus geen voorlopige aanslag vragen. Belastingrente is pas aan de orde vanaf 1 juli volgend op het kalenderjaar waarop de aanslag betrekking heeft.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 april 2013, 09:13
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Het is altijd verstandig een voorlopige aanslag te vragen als je verwacht redelijk wat winst te maken. Dit voorkomt dat je achteraf een groot bedrag moet betalen. Bovendien krijg je in dat geval ook voor het volgende jaar (2014) direct een voorlopige aanslag opgelegd. Je moet dan dus de IB over 2013 in een keer betalen en iedere maand een bedrag voor 2014.
Als je veel zelfdiscipline hebt kun je maandelijks een bedrag reserveren en dus geen voorlopige aanslag vragen. Belastingrente is pas aan de orde vanaf 1 juli volgend op het kalenderjaar waarop de aanslag betrekking heeft.
Dus als je wel voldoende discipline hebt kun je gemiddeld genomen een jaar lang rente trekken van het geld dat je anders na een maand al kwijt bent (jan 2013 staat 18 maanden op je rekening en dec 2013 staat 6 maanden op je rekening t/m juli 2014)? In dat geval kan het natuurlijk ook lonen om het daar te laten staan, ondanks dat de rentes beroerd zijn. Dan kun je tenminste een deel van de geldontwaarding die je momenteel in Nederland hebt (hogere inflatie dan spaarrente) compenseren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 april 2013, 01:19
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Voor het eerste jaar als ondernemer gaat dat wel op. Voor volgende jaren zal de belastingdienst je een voorlopige aanslag opleggen die je in maandelijkse termijnen kunt voldoen - of in 1 keer met een korting.
Mijn advies is altijd om wel een VA te vragen, ik heb te vaak gezien dat de reservering toch voor andere dingen werd gebruikt met alle gevolgen van dien. Als er 1 partij is waar je geen schulden moet maken is het de belastingdienst!
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 april 2013, 16:27
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Voor het eerste jaar als ondernemer gaat dat wel op. Voor volgende jaren zal de belastingdienst je een voorlopige aanslag opleggen die je in maandelijkse termijnen kunt voldoen - of in 1 keer met een korting.
Mijn advies is altijd om wel een VA te vragen, ik heb te vaak gezien dat de reservering toch voor andere dingen werd gebruikt met alle gevolgen van dien. Als er 1 partij is waar je geen schulden moet maken is het de belastingdienst!
Ik begrijp je redenatie wel degelijk, al houd ik voor mezelf een zeer duidelijk onderscheid tussen zakelijk en privé.

Is het niet zo dat de BD pas vanaf begin van jaar 3 vraagt om een voorlopige aanslag? Je doet tenslotte pas aangifte NA je eerste jaar, waardoor de BD pas in de loop van jaar 2 weet wat ze van je kunnen verwachten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 april 2013, 21:01
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Nee,

In je 2e jaar krijg je de aanslag van het eerste jaar, en vlak erna een voorlopige aanslag voor het lopende jaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aangifte, belasting, voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aangifte doen vorige jaar Ellie Belasting 2 22 januari 2012 21:00
Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen? Daniella Belasting 10 29 juni 2010 23:25
Inkomstenbelasting Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen? qhsd Belasting 2 11 mei 2010 15:43
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon