Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2017, 13:58
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard Van ondernemer in de Inkomstenbelasting naar freelancer Overige Inkomsten/ resultaatgenieter op de

Sinds ik startte in 2012 heb ik aangifte IB gedaan als ondernemer (zzp-er, webdesign). Ook voor de Omzetbelasting ben ik sinds 2012 ondernemer.

Ik heb onlangs de OndernemersCheck van de belastingdienst gedaan. Uitkomst: geen ondernemer voor de inkomstenbelasting omdat mijn omzet structureel minder is dan 5000 euro per jaar. Ik verwacht dat dat ook de komende jaren zo zal blijven. V.w. gezondheidsproblemen kwam/kom ik niet aan het aantal uren voor de zelfstandigenaftrek.

Ik heb er geen andere inkomstenbronnen bij. Het tekort aan inkomen wordt aangevuld met het inkomen uit loondienst van mijn partner.

Ik heb tot nu toe geen gebruik gemaakt van ondernemersfacititeiten zoals zelfstandigenaftrek enz. Enige uitzondering is de mkb-winstvrijstelling.

Ik ben nu in verwarring: wat te doen voor de aangifte IB 2016. Doen als ondernemer of resultaatgenieter. Let wel, ik wil niet stoppen, ik ga gewoon door op de manier zoals ik dat tot nu toe gedaan heb.

Mijn vragen:
  1. Moet ik de aangift IB 2016 nu doen als ¨resultaatgenieter¨? Of zal ik deze zoals voorgaande jaren doen als ondernemer IB? En in de loop van 2017 mij afmelden als ondernemer? Ik heb uitstel aangevraagd voor aangifte IB 2016.
  2. En àls ik resultaatgenieter wordt op aangifte 2016: mijn bezittingen op de balans op 31-12-2016 bestaan uit een bank/kassaldo plus de restwaarde van mijn laptop. Totale waarde ong. 1600 euro. Daarnaast debiteuren à 100 euro. Kan dit gewoon blijven staan? Of moet ik mijn banksaldo onderbrengen bij mijn particuliere banksaldo´s en het kassaldo plus restwaarde laptop optellen bij de winst?
  3. Stakingswinst? Ik neem aan dat ik te klein van omvang ben om mij hier mee bezig te moeten houden.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aangifte, boekhouding, freelancer, resultaatgenieter, staking

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Resultaat overige werkzaamheden maar toch ondernemer voor IB? Streekstra Belasting 1 1 augustus 2013 10:43
Ondernemer of Resultaat Overige Werkzaamheden? dwolf Freelancepraktijk starten 2 29 december 2011 17:37
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 18:54
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon