Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 februari 2009, 17:12
Tallguy Tallguy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 februari 2009
Berichten: 1
Standaard Studenten als freelancer inhuren

Goedemiddag,

Ik ben al een aantal jaren freelancer. Nu kan ik via een grote opdrachtgever de komende jaren wat opdrachten krijgen waar ik graag studenten bij in zou zetten. Mij lijkt het beste als ik ze op freelance basis inhuur en ze mij een factuur sturen wanneer ik ze inhuur. Voor de betreffende studenten zou dit geen winst uit onderneming zijn maar, resultaat uit overige werkzaamheden.

Met de site van de belastingdienst kom ik er niet helemaal uit. Daar staat het volgende over de VAR-ROW:

Als in de verklaring staat 'resultaat uit overige werkzaamheden' of 'loon', dan zijn aan deze kwalificatie geen rechten te ontlenen. Uw opdrachtgever moet in beide gevallen nog steeds zelf beoordelen of er wel of niet sprake is van een dienstbetrekking op basis waarvan hij loonheffingen moet inhouden en afdragen.

Ik maak mij hier zorgen over. Als ik het goed begrijp is er een kans dat ik op deze wijze ga werken en dat ik ondanks de VAR alsnog sprake is van een dienstbetrekking met alle gevolgen van dien.

Kan iemand mij helpen? Zijn er mensen die al op deze manier werken? Gaat dit goed? Is er een eenvoudig alternatief?

J.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 februari 2009, 23:49
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Studenten als freelancer inhuren

Je kunt de vraag altijd voorleggen aan de Belastingdienst, dat gebeurt wel vaker door bedrijven die veel/regelmatig freelancers op basis van een VAR-row inhuren. De inspecteur zal dan aan de hand van diverse criteria (wel/geen gezagsverhouding, vaste c.q. door de freelancer naar eigen inzicht in te zetten uren etc.) beoordelen of sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking of niet. Laat e.e.a. schriftelijk vastleggen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 februari 2009, 01:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Studenten als freelancer inhuren

Citaat:
Als ik het goed begrijp is er een kans dat ik op deze wijze ga werken en dat ik ondanks de VAR alsnog sprake is van een dienstbetrekking
Bij een VAR-ROW heb je die onzekerheid, ja (tot je zoals Marjan aangeeft een oordeel van de belastingdienst hebt). Alleen een VAR-WUO en een VAR-DGA geven zekerheid dat dit niet het geval is, en een VAR-Loon geeft zekerheid dat dit wel het geval is.

Citaat:
Is er een eenvoudig alternatief?
Jazeker, inhuren via een studentenuitzendbureau.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelancer, var-row, freelance werken als student

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 01:18
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 08:10
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon