Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 januari 2010, 12:30
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Verkoopcommissie - Hoe boeken en aangeven?

Hallo,

Ik ben al >16jr ondernemer (eenmanszaak, vof) en doe al die tijd al mijn eigen boekhouding. Ik overweeg in 2010 te gaan werken met tussenpersonen voor de verkoop van eigen ontwikkelde software. Dit lijkt me op de lange termijn verstandig, omdat ik me liever bezig houd met het ontwikkelen en managen en in mindere mate plezier beleef aan de verkoop. De vraag is hoe ik die uitbetalingen zou moeten boeken cq. aangeven.

Wat ik wil gaan doen is tussenpersonen 'vouchers' geven met een 20% korting en hen die vouchers aan serieuze klanten te laten geven. Die klanten voeren bij een bestelling op mijn website de code in die op de vouchers staat. Zodoende weet ik welke tussenpersoon een rol heeft gespeeld in welke aankoop. Die tussenpersoon zou ik dan een marge van bijvoorbeeld 20% uitbetalen, nadat ik het geld binnen heb van de klant.

In het zakelijke verkeer zou ik me voorstellen dat ik die tussenpersoon periodiek een email stuur met het bedrag aan marge en dat die tussenpersoon mij een factuur stuurt ten hoogte van dat bedrag. Dan is de afhandeling verder duidelijk. Mijn vraag is echter of het gebruikelijk is om commissie op deze manier te betalen?

Het voelt wat onhandig omdat ik niet direct na het bepalen van de commissie de zaak verder kan betalen en boeken. Het lijkt me prettiger als het eenrichtingsverkeer kan, dus dat ik na bepaling van het bedrag direct een betaling doe en daarbij een bewijs stuur naar de tussenpersoon en dat het dan klaar is. Het is ook niet nodig dat de tussenpersoon een akkoord geef ofzo, ik bepalen het bedrag en betaal het uit.

Ik ga er vooralsnog van uit dat al mijn toekomstige tussenpersonen een bedrijf hebben en namens huin bedrijf kunnen factureren. Maar wat als er mensen zijn die voor mij willen gaan verkopen en die geen bedrijf hebben. Is er dan een veilige manier om hen commissie te betalen of moet je dan - net als bij andere werkzaamheden - oppassen dat het niet als dienstverband wordt gezien, etc.

Ik heb het uiteraard over tussenpersonen waarbij ik geen enkele aansturing geef over hoe ze het doen. Ik ben niet van plan om een vast bedrag per maand te geven, alleen een percentage!

Bedankt!

Marcel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe theaterbezoek boeken? (ja, het is zakelijk) herrputti Administratie 2 30 april 2009 02:33
Creditfactuur van Mollie, hoe boeken? primeltje Administratie 4 6 oktober 2008 14:31
Hoe gekochte voorraad in het buitenland boeken in Acumulus? tonya Administratie 1 11 september 2008 17:24
Meerder laptops en camera's i.v.m. opdracht: hoe boeken? melwol Belasting 6 21 juli 2008 12:17
Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet? Verwijderd account Administratie 22 1 juli 2007 16:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon