Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 september 2008, 12:22
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Beroepsvervoer of niet?

Mensen,

Ik rijdt met mijn privéauto ook altijd woon-werkverkeer. Al met al rijdt ik zo'n 70% van alle kilometers woon-werkverkeer en de overige 30% privé.

Nu las ik iets over beroepsvervoer net.

Wanneer valt vervoer onder beroepsvervoer? Ik vervoer in mijn auto namelijk ook mijn kleding en gereedschappen. Dan begint het mijns inziens toch wel op beroepsvervoer te lijken toch?

Wat kan ik hier verder mee? Is het in mijn geval het beste om de auto gewoon privé te houden en 19ct/km voor zakelijke km's te schrijven of kan ik dit beter anders doen?

Ik rijdt zakelijk zo'n 16-20.000 km per jaar.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2008, 20:58
Rednabarb's schermafbeelding
Rednabarb Rednabarb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Beroepsvervoer of niet?

Beroepsvervoer heeft niets met jouw reisbewegingen te maken.

Dat gaat over bijv ambulances, taxi's, vrachtvervoer, koeltransport, busvervoer


de auto op de zaak zetten of prive houden en een kilometerprijs rekenen hangt af van de catalogusprijs van de auto. Meestal is het bij een oudere auto voordeliger om de kilometer a € 0,19 in rekening te brengen.

Bij een nieuwere auto (liefst ook nog met BTW factuur aan te schaffen) kan het voordeliger worden om de auto op de zaak te zetten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2008, 22:40
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Beroepsvervoer of niet?

Ok,

Volgend jaar wil ik wel een andere auto eigenlijk.
Wel een tweedehandse van een jaar of 3 oud ofzo.
Ik rij ongeveer 2/3 van de kilometers voor mijn werk en 1/3 privé.
Totaal rijdt ik tussen de 30-40.000 per jaar. Ligt eraan hoever ik weg werk. Ik breng bij opdrachtgevers geen kilometerkosten in rekening.
Als ik die 'nieuwe' auto op de zaak zet en er ook gewoon privé mee rijdt heb ik natuurlijk de bijtelling. Maar ik kan wel alle kosten aftrekken toch? De brandstof ook helemaal, en het onderhoud, verzekeringskosten en wegenbelasting ook allemaal?

Ik wil volgend jaar wat meer werken, zodat ik boven de 52000 euro bruto uitkom. Het geld wat ik daarboven verdien wil ik dus besteden aan een auto. Dan ontduik ik mooi die 52% belasting die ik anders moet betalen. Of heb ik dat nu helemaal mis?
En is bij een tweedehands auto ook de btw aftrekbaar? De bpm uiteraard niet...
Ik weet niet hoeveel de bpm bedraagt, maar als dat behoorlijk wat is kun je misschien beter een nieuwe aanschaffen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK? mies77 Al die andere praktische dingen 2 17 september 2008 17:05
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon