Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 maart 2010, 15:18
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard Factuur in delen laten betalen

Ik heb een administratieve vraag over het laten betalen van een factuur in delen.

In dit geval gaat het om een bruidsreportage waarbij ik 30% voorschot reken, en de overige 70% wordt betaald een week voor de bruiloft

Ik heb 1 factuur opgesteld met een factuurnummer en daarop het totaalbedrag en krijg nu dus in 2 delen het geld overgemaakt.
Kan dit? Of moet ik het bruidspaar meerdere facturen met verschillende factuurnummers sturen?

Wat betreft de BTW: de eerste betaling vond deze maand plaats en valt dus onder de BTW aangifte eerste kwartaal. De tweede betaling is pas in mei. Moet ik dan een deel van de BTW al opvoeren bij de opgave over het eerste kwartaal en de rest bij de opgave voor het tweede kwartaal?
Of kan ik het totaalbedrag aan BTW gewoon in het tweede kwartaal berekenen?

Ik hoop dat mijn vraag enigszins duidelijk is
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 maart 2010, 16:46
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Factuur in delen laten betalen

Hmm nouja als je hebt afgesproken het zo te doen dan is daar qua betaling niet aan te doen natuurlijk.

Mag ik vragen waarom je niet in deelfacturen werkt?
Dus eentje met dat 30% voorschot/deel en de 2e dus met die 70%?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 maart 2010, 17:26
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard Re: Factuur in delen laten betalen

Ik heb daar eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan dat dit administratief misschien handiger zou zijn (ga het vanaf nu ook zo aanpakken)

Heb gewoon die factuur opgesteld en daarna bedacht ik opeens hoe ik die deelbetalingen moest boeken.
Maar goed, ik kan ze neem ik aan gewoon onder hetzelfde factuurnummer boeken zodat uiteindelijk het totaalbedrag van die factuur weer klopt?
Of niet?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2010, 18:38
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Factuur in delen laten betalen

Je zou een creditfactuur kunnen sturen a 70% van het totaal ( je vorige factuur ).

En dan daarna wanneer de tijd daar is een nieuwe a 70% aanmaken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 maart 2010, 21:39
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Wink Re: Factuur in delen laten betalen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tureluur Bekijk bericht
Ik heb 1 factuur opgesteld met een factuurnummer en daarop het totaalbedrag en krijg nu dus in 2 delen het geld overgemaakt.
Kan dit? Of moet ik het bruidspaar meerdere facturen met verschillende factuurnummers sturen?

Wat betreft de BTW: de eerste betaling vond deze maand plaats en valt dus onder de BTW aangifte eerste kwartaal. De tweede betaling is pas in mei. Moet ik dan een deel van de BTW al opvoeren bij de opgave over het eerste kwartaal en de rest bij de opgave voor het tweede kwartaal?
Of kan ik het totaalbedrag aan BTW gewoon in het tweede kwartaal berekenen?

Ik hoop dat mijn vraag enigszins duidelijk is
Allereerst is het van belang om te weten dat u de BTW verschuldigd bent in het tijdvak waarin u de factuur uitreikt. Indien u de factuur 1e kwartaal 2010 heeft uitgereikt, moet u 100% van de vooruitgefactureerde en nog te ontvangen BTW in de 1e kwartaal btw-aangifte van 2010 betrekken.

U mag zelf bepalen of u een factuur of meerdere facturen naar uw klanten verstuurt. Als u uw factuur op de laatste dag van de maand/ kwartaal uitreikt dan bent u de BTW verschuldigd op de aangifte van die maand of dat kwartaal. Maar als u 1 dag later factureert, heeft u één maand of één kwartaal extra om die BTW af te dragen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 maart 2010, 08:21
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard Re: Factuur in delen laten betalen

Aha dat wist ik niet! Bedankt, dat is zeer nuttige info!

Ik moet de BTW van de gehele factuur dus over het eerste kwartaal in de aangifte opnemen. Maar wat doe ik dan als het bruidspaar in mei het 2e deel van de factuur betaald, daar zit dan natuurlijk ook BTW bij in.
Die hoef ik dan in het 2e kwartaal niet meer mee te rekenen dus?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 maart 2010, 10:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factuur in delen laten betalen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tureluur Bekijk bericht
Maar wat doe ik dan als het bruidspaar in mei het 2e deel van de factuur betaald, daar zit dan natuurlijk ook BTW bij in.
Die hoef ik dan in het 2e kwartaal niet meer mee te rekenen dus?
Inderdaad. Btw werkt strikt op basis van de factuurdatum, niet op basis van de betalingen. Dit geldt zowel voor verkoop- als inkoopfacturen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur ontvangen, later betalen: wanneer btw terugvragen? Diamond Administratie 6 6 juli 2012 14:42
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 15:08
Factuur via klantsysteem, kan dat zomaar? Klaas Administratie 2 13 juni 2009 13:01
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 07:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon