Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 april 2010, 18:16
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Door een grote historische instelling ben ik gevraagd om een tekst te schrijven tegen een kleine standaard vergoeding. Voor mij is het een goede manier om mijn vakkennis (geschiedenis) te laten zien, dus beschouw ik het schrijven van deze tekst als een onderdeel van mijn bedrijsvoering.

Normaal gesproken zou je deze vergoeding onder de overige inkomsten boeken, maar omdat er ook onderzoekskosten bijkomen en toch ook behoorlijk wat tijdsinvestering, wil ik het eigenlijk onder mijn bedrijfsactiviteiten laten vallen.

Moet ik dan echter ook BTW in rekening brengen? Bij dit soort teksten (vanwege wetenschappelijke en educatieve inhoud) is dat echter niet gebruikelijk.....plus dat het hier ook duidelijk geen commerciële activiteit betreft vanwege de lage vergoeding.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 april 2010, 18:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Ik vermoed dat je je kunt beroepen op de vrijstelling voor schrijvers. In de Elsevier BTW Almanak staat een hele bladzijde over alleen die categorie (par. 11.2.16 in de editie van 2006). Voor commerciële tekstschrijverij (zoals reclameteksten) geldt die niet, maar het lijkt me dat hij bij historische/wetenschappelijke/educatieve teksten wel geldt.

Je hebt dan wel te maken met de gevolgen van de vrijstelling (geen btw terugkrijgen), wat nog wat ingewikkelder wordt bij gemengde bedrijfsvoering (deels vrijgesteld, deels met btw).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 april 2010, 19:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik vermoed dat je je kunt beroepen op de vrijstelling voor schrijvers.
Die is trouwens uitgewerkt in het besluit "Vrijstelling diensten door componisten, schrijvers en journalisten" (Besluit van 5 december 2005, nr. CPP2005/2760M, Belastingdienst). Toen ik daarop Googlede vond ik een forumbericht van Renée waarin ze vertelt dat ze het heeft liggen en wel wil inscannen en mailen

En zo te zien staat het online bij de Netherlands Branch van de NATIONAL UNION OF JOURNALISTS (GREAT BRITAIN AND IRELAND).
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 april 2010, 21:14
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Dank je wel Rene!

Ik vermoed ook wel dat deze tekst voldoet aan alle eisen voor een vrijstelling maar ik blijf de grens toch altijd erg vaag vinden. Ik werk hoofdzakelijk aan boeken voor het onderwijs, musea etc. waarbij de vrijstelling soms wel, soms deels en soms niet is toegestaan. Zo werd ik toevallig vanavond nog benaderd voor het schrijven van teksten voor een museum die (met een beetje goodwill) ook best onder een vrijstelling zouden kunnen vallen. En sinds deze week werk ik ook mee aan een geschiedenismethode voor het basisonderwijs.

Tot nu toe heb ik omdat het vaak grotere opdrachten betreft tegen commercieel tarief, het niet kunnen declaren van BTW en het gemak altijd 19% BTW gevraagd.
Maar is het dan niet raar als je nu ineens 1 tekst wel BTW-vrij verklaart? Of zou ik het toch beter als overige inkomsten kunnen boeken (privé) en dan voor sommige kosten en uren wel kunnen aanvoeren dat ze zakelijk zijn?

Nu ja met of zonder BTW, de zaken gingen deze week in elk geval erg goed.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 april 2010, 21:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MariskaV Bekijk bericht
Tot nu toe heb ik omdat het vaak grotere opdrachten betreft tegen commercieel tarief, het niet kunnen declaren van BTW en het gemak altijd 19% BTW gevraagd.
Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je hier wilt zeggen, maar de grootte van de opdracht en het tarief zijn geen factor bij het beoordelen van de btw-heffing. Dat is puur op basis van de aard van het werk.

Citaat:
Maar is het dan niet raar als je nu ineens 1 tekst wel BTW-vrij verklaart?
Ja, dat zou weleens kwestieus kunnen zijn. Maar ik weet ook niet precies hoe je de grens zou moeten trekken.

Citaat:
Of zou ik het toch beter als overige inkomsten kunnen boeken (privé) en dan voor sommige kosten en uren wel kunnen aanvoeren dat ze zakelijk zijn?
Dat klinkt nog kwestieuzer. Als je een keuze maakt (in dit geval: privé of zakelijk) dan moet je daar fiscaal consequent naar handelen.

Citaat:
de zaken gingen deze week in elk geval erg goed
Gelukkig, de recessie is voorbij
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 april 2010, 11:21
MariskaV's schermafbeelding
MariskaV MariskaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2009
Berichten: 61
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je hier wilt zeggen, maar de grootte van de opdracht en het tarief zijn geen factor bij het beoordelen van de btw-heffing. Dat is puur op basis van de aard van het werk.
Ja, dat was inderdaad wat kort door de bocht, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat sommige activiteiten in de 'schemerzone' door een net andere omschrijving heel duidelijk wel in het 19% tarief vallen (redactie is bijv. altijd met 19% belast). Dus dan pas ik in die gevallen de projectbeschrijving aan. Overigens is in enkele gevallen 'winst-oogmerk' wel een doorslaggevend criterium of de btw-vrijstelling wel of niet wordt afgegeven.

Nu heb ik zelf nog eens de wettekst er bij gepakt:
http://wetten.overheid.nl/BWBR000262...%252FArtikel11

en daarin is geen nadere omschrijving opgenomen ten aanzien van de begrippen 'journalist' en 'schrijver'. Het zou wel erg fijn zijn als de wettekst daar wat duidelijker in was.

En nee je hebt gelijk, privé en zakelijk moeten gescheiden blijven (dat was een beetje dom idee ).

In dit geval neig ik echter toch naar BTW-vrijstelling omdat de tekst echt valt onder journalistiek schrijven. Hier zou ik ook niet eens andere beschrijving voor kunnen bedenken...

Idealiter (en volgens mij heb ik dat ook ergens in een andere discussie op dit forum gelezen) zou je eigenlijk 2 bedrijven moeten oprichten. Één duidelijk gericht op journalistieke teksten (met vrijstelling) en de ander dan voor redactie en ondersteunende activiteiten (met 19%-tarief). Maar ja, in mijn geval loont het niet om daar een dergelijke splitsing in aan te brengen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Gelukkig, de recessie is voorbij
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 april 2010, 11:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Schrijven tegen standaard (kleine) vergoeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MariskaV Bekijk bericht
Nu heb ik zelf nog eens de wettekst er bij gepakt [...] en daarin is geen nadere omschrijving opgenomen ten aanzien van de begrippen 'journalist' en 'schrijver'. Het zou wel erg fijn zijn als de wettekst daar wat duidelijker in was.
Klopt, maar daar is dat besluit voor. Het besluit gaat verder, waar de wetstekst ophoudt. Alleen geeft dat besluit helaas weinig duidelijkheid over commerciële tekstschrijverij anders dan reclameteksten.

Citaat:
In dit geval neig ik echter toch naar BTW-vrijstelling
Lijkt me een prima conclusie.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
goede opdracht, maar kleine vergoeding.... Cesair Marketing en acquisitie 4 11 april 2007 09:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon