Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 oktober 2008, 20:45
starter01 starter01 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Berichten: 1
Standaard Journaalpost vragen

Beste,

Enkele vragen over het boeken van journaalposten:

Q1
Bij een te betalen order die over 2 jaren jaren loopt en waarvan de termijnbetaling over 4 termijn betalingen (juni en dec) gaat, hoe boek ik:
- het tekenen van het contract (stel totale order is 100 euro, dit bedrag moet ikover twee jaar betalen)
- de termijnbetaling van 25 euro

Q2
Iets soortgelijk. Stelt de fiscus eisen om bijvoorbeeld een jaarcontract KPN als nog te betalen bedragen vast te leggen (via inkoopboek) en per termijn de crediteur KPN te verminderen of mogen deze kosten direct via het bankboek worden geboekt.

Q3
Wat is de grens om het inkoopboek te gebruiken danwel rechtstreeks vanuit het bankboek uitgaven te boeken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 oktober 2008, 13:05
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Journaalpost vragen

Ik ga niet de hele boekingsgang uitleggen (wellicht iemand anders die dat leuk vindt maar dat kan op veel manieren ), maar je kan ook wachten met boeken tot je werkelijk factureert. Vervolgens hou je de voortgang in de gaten en laat je de winst / omzet pas in je resultaat komen voor het % dat het project is afgerond.

Technisch gezien ben jij verplicht met inkoopboek (factuurstelsel) te werken en 'tebetalen' bedragen vast te leggen. Ik pas dat zelf echter altijd praktisch toe bij kleine ondernemers. We boeken gedurende het jaar de kostenfacturen via kasstelsel (lees bank) en per 31-12 bepalen we dan 'te betalen' bedragen. Scheelt weer een hoop werk. Als je toch kasstelsel (direct boeken vanuit de bank) wilt toepassen zou ik een verzoekje sturen naar je inspecteur.

Waar de grens ligt? Er is geen grens vrijwel iedereen (zeker zgai die winst uit onderneming heeft) komt in aanmerking voor het inkoopboek je zou echter kunnen kijken of ej onder de kleine ondernemersregeling valt dan is er wel wat mogelijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 oktober 2008, 15:34
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Journaalpost vragen

Citaat:
Q1
Bij een te betalen order die over 2 jaren jaren loopt en waarvan de termijnbetaling over 4 termijn betalingen (juni en dec) gaat, hoe boek ik:
- het tekenen van het contract (stel totale order is 100 euro, dit bedrag moet ikover twee jaar betalen)
- de termijnbetaling van 25 euro

Het meest eenvoudige is om direct in de kosten te boeken (kosten aan bank). Eind van het jaar boek je een correctie voor het deel dat je voor dat jaar te kort danwel vooruit hebt betaald (kosten aan nog te betalen kosten, of vooruitbetaalde kosten aan kosten)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Wat kan ik vragen voor een banner op mijn weblog? Verwijderd account Marketing en acquisitie 6 31 mei 2008 12:14
Enkele vragen omtrent aangifte 2007 (Afschrijvingen) M@rc Belasting 3 26 maart 2008 17:19
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 18:36
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 22 mei 2007 23:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon