Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 januari 2009, 14:58
Emile Noordeloos's schermafbeelding
Emile Noordeloos Emile Noordeloos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2008
Berichten: 4
Stuur een bericht via MSN naar Emile Noordeloos
Standaard Parttime baan + Freelance

Geachte leden,
sinds januari 2008 werk ik naast mijn part time (80%) baan als freelance illustrator.
Alle vrije dagen werkend haal ik met gemak het uren criterium en heb daarnaast ook voldoende opdrachtgevers. Ik ga er dan ook vanuit dat de belasting dienst mijn freelance inkomen zal beoordelen als winst uit onderneming.
Ik moet binnenkort mijn standaard privé belasting aangifte doen en ook een belasting aangifte als ondernemer.
Mijn vraag is: wordt nu het loon van mijn parttime baan en mijn freelance inkomen samengevoegd en zijn deze dan samen bepalend voor de hoogte van het inkomsten belasting tarief dat ik moet betalen? Of worden beide inkomens apart beoordeeld?

Graag een reactie
__________________

DIGITALPAINT ILLUSTRATION (KvK: 30234390)
Specializes in super real images for fantasy illustration, advertising campaigns and concept design.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 januari 2009, 15:05
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Parttime baan + Freelance

Dag Emile,

Allereerst welkom hier!
Wat betreft de inkomensvraag: alle inkomsten tesamen (dus winst + loon) bepalen uiteindelijk je belastbaar inkomen.
Als je door de belastingdienst als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien doe je aangifte als ondernemer en niet (meer) als particulier. In je ondernemersaangifte die t.z.t. zal klaarstaan op je persoonlijk domein op de website van de belastingdienst kun je ook de gegevens m.b.t. je looninkomsten kwijt.

Succes!
Marjan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 januari 2009, 15:30
Emile Noordeloos's schermafbeelding
Emile Noordeloos Emile Noordeloos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2008
Berichten: 4
Stuur een bericht via MSN naar Emile Noordeloos
Standaard Re: Parttime baan + Freelance

Dag Marjan,

Dank voor deze uitleg.
Erg spannend om straks te proberen zonder kleerscheuren door de aangifte heen te worstelen.
Volgend jaar misschien maar uitbesteden....

Groet, Emile
__________________

DIGITALPAINT ILLUSTRATION (KvK: 30234390)
Specializes in super real images for fantasy illustration, advertising campaigns and concept design.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 januari 2009, 15:50
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Parttime baan + Freelance

Met vragen kun je hier altijd terecht dus schroom niet ze te stellen of even te "sparren" als je twijfelt. Ook wanneer je zaken uitbesteedt is het handig (en m.i. noodzakelijk) om zelf ook enig inzicht te hebben in de administratieve en fiscale aspecten van het ondernemen. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk. En het zelf doen is, als je tijd hebt/neemt om je erin te verdiepen, eigenlijk best leuk
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.? manonvd Freelancepraktijk starten 10 11 oktober 2009 12:58
Freelance naast vaste baan FeelFree Al die andere praktische dingen 5 26 mei 2008 18:26
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 23:58
Freelance-opdrachten naast parttime baan suusje82 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 20 februari 2007 23:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon