Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juni 2009, 12:29
MvVijfeijken MvVijfeijken is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Berichten: 2
Standaard Samenwerkingsvorm, maar geen VOF..alternatief?

Ik wil samen met een partner een onderneming opzetten. Oorspronkelijk dachten we aan voor de rechtsvorm aan een VOF, maar daar zijn toch zwaarwegende bezwaren tegen.
Situatie is verder dat we beiden weinig geld hebben om vooraf te investeren, we hoeven er ook niet meteen van te kunnen leven, maar zoeken een samenwerkingsvorm die recht doet aan onze investering in tijd, op het moment dat de onderneming geld gaat opleveren. Beide steken we op dit moment tijd (grofweg in verhouding 60/40%) in het opzetten ervan, en de vraag is hoe we de opbrengsten en kosten ervan straks kunnen verdelen.
Is het een optie dat 1 van ons de onderneming op zijn naam zet en de ander factureert? Maar de ureninvestering is dan te groot om die uren in 1 keer te kunnen betalen aan de ander. Is er een soort "geleidelijke" betaling van de eigenaar aan de ander mogelijk, vanaf het moment dat er geld verdient wordt door de onderneming? En hoe leggen we dat vast?
Dank alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juni 2009, 14:16
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Samenwerkingsvorm, maar geen VOF..alternatief?

Mijn gedachte: je kan 1 iemand het op laten zetten, de ander door middel van een contract in laten tekenen en eventuele afspraken daarin vastleggen.
Echter is het bedrijf dan altijd van 1 iemand en is de ander wel partner, maar dat zal denk ik nooit vol zijn zoals samen een bv oprichten.
Komt ook neer op stukje vertrouwen en in hoever je dat wil laten doen.
Notaris alles vast laten leggen en dat kost je ook geld.
tis een keuze..

en je factureert het bedrijf (bv 40%) van de winst.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juni 2009, 14:33
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Samenwerkingsvorm, maar geen VOF..alternatief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MvVijfeijken Bekijk bericht
Ik wil samen met een partner een onderneming opzetten. Oorspronkelijk dachten we aan voor de rechtsvorm aan een VOF, maar daar zijn toch zwaarwegende bezwaren tegen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MvVijfeijken Bekijk bericht
Situatie is verder dat we beiden weinig geld hebben om vooraf te investeren, ...
Als je deze twee zaken samentelt, valt een BV af. Je hebt weliswaar vermogensbescherming, maar het kost wel een paar centen.

Een andere optie is een Limited (Ltd). Deze wordt fiscaal hetzelfde gezien en behandeld als een BV, geeft ook vermogensbescherming (maar, net als de BV, geen bescherming voor de middelen die erin zitten, dus die kun je kwijtraken) en kost een stuk minder om op te zetten (maar nog steeds geld!). Het opzetten gaat sneller dan het opzetten van een BV.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MvVijfeijken Bekijk bericht
Beide steken we op dit moment tijd (grofweg in verhouding 60/40%) in het opzetten ervan, en de vraag is hoe we de opbrengsten en kosten ervan straks kunnen verdelen.
Zodra je een BV of Ltd opzet, zit je aan het fictieve DGA-salaris vast. Als dit niet reëel is ten opzichte van de verwachte bedrijfsresultaten (goed onderbouwen), dan kun je daarvoor ontheffing krijgen van de Belastingdienst. Een "dialoog" is dus altijd noodzakelijk.
Krijg je ontheffing, dan kun je in de hoogte van het salaris het verschil in inzet tot uitdrukking laten komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MvVijfeijken Bekijk bericht
Is het een optie dat 1 van ons de onderneming op zijn naam zet en de ander factureert?
De ander mag alleen factureren als 'ie zelf ook wordt ingeschreven als ondernemer. Aangezien de ander dan maar één opdrachtgever heeft (jullie gezamenlijke onderneming), zal er nooit een VAR afgegeven worden en krijg je dus het hele gedoe op je dak van het ficitieve dienstverband.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MvVijfeijken Bekijk bericht
Is het een optie dat 1 van ons de onderneming op zijn naam zet en de ander factureert? Maar de ureninvestering is dan te groot om die uren in 1 keer te kunnen betalen aan de ander. Is er een soort "geleidelijke" betaling van de eigenaar aan de ander mogelijk, vanaf het moment dat er geld verdient wordt door de onderneming? En hoe leggen we dat vast?
Gezien de verdeling (toch bijna 50/50) blijft er volgens mij inderdaad alleen héél veel vertrouwen over: één iemand zet de zaak op, niemand haalt er geld uit en als er voldoende geld inzit om wèl een BV (of Ltd) op te richten, wordt dat gedaan en koopt de ander zich op papier in.

Als er iemand is die een betere oplossing weet, hoor ik het graag: ik heb namelijk twee klanten die met eenzelfde vraag zitten. Zij zijn overigens gestart met héél veel vertrouwen.

Ik wens jullie veel wijsheid en succes toe,
Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 december 2009, 18:34
TaxPlanning TaxPlanning is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 december 2009
Berichten: 1
Stuur een bericht via Skype™ naar TaxPlanning
Standaard Re: Samenwerkingsvorm, maar geen VOF..alternatief?

Een rechtspersoon met beperkte aansprakelijkheid (BV, Ltd) biedt idd de beste bescherming. Ook kan elke partner zijn/haar eigen vennootschap oprichten en deze vennootschappen vormen de VoF dan samen - de aansprakelijkheid blijft wederom beperkt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte? Liz Freelancepraktijk starten 4 19 mei 2008 13:54
ok, ben nieuw maar geen noob! Pedrosken Freelancen iets voor mij? 10 30 maart 2008 19:35
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 11:18
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 07:58
Als starter wel opdracht maar nog geen VAR schneiboon Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 14 november 2006 20:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon