Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 februari 2009, 19:38
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Btw op zakelijke kilometers privéauto

Ik heb als zzp'er een privéauto waarmee ik zakelijk behoorlijk wat kilometers rijd. Dat is een aftrekpost van 19 cent per kilometer. Nu hoorde ik vandaag van een administrateur dat je btw mag berekenen over het totaal aantal kilometers en dat je die als voorheffing mag aftrekken.
Klopt dit en zo ja, hoe bereken ik dat dan in de aangifte?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 februari 2009, 22:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Alleen de BTW op de zakelijke kilometers is aftrekbaar. Van het totaal aantal kilometers bereken je de verhouding zakelijk en privé. De betaalde BTW is voor het percentage zakelijk gebruik aftrekbaar. Uiteraard moet je hiervan wel bonnen hebben. In je laatste BTW aangifte van het kalenderjaar neem je deze aftrek als betaalde BTW op.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 februari 2009, 23:42
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Bonnen van zakelijke kilometers??
Ik hou per rit bij waarheen en waarvoor en daar heb ik geen bonnetjes van
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 februari 2009, 23:55
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Je kunt, als particulier met privé auto, geen BTW berekenen over zakelijke kilometers. Alleen betaalde BTW op brandstofbonnen, garagefacturen e.d. kun je, voor zover het de zakelijke kilometers betreft opvoeren. Het is dus zaak al die bonnen te bewaren. Zonder bonnen geen BTW aftrek.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 februari 2009, 00:01
Madeleine's schermafbeelding
Madeleine Madeleine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Nou, ik weet wel bijna zeker dat je de btw van brandstofbonnen niet kan aftrekken omdat dat in de 19 cent per kilometer verwerkt zou zitten. Wel garagerekeningen etc.
Wie weet dit exact?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 februari 2009, 00:21
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Waarom zou de BTW op brandstof wel en de BTW op garagerekeningen niet in die 19 ct zitten?

BTW op onderhoud en brandstof is wel degelijk aftrekbaar. Wel moet je deze weer corrigeren op de 19 ct kilometervergoeding die immers inclusief BTW is. Overigens is over dit laatste de Belastingdienst zelf er ook nog niet uit, ik quote even uit een mailwisseling:

De vraag is echter wat doen we voor de winst IB met de terugontvangen voorbelasting en met de OB over het privé gebruik. Moet dat verrekend worden met de kilometervergoeding of, geredeneerd vanuit de IB winstgedachte, hebben die twee bedragen geen invloed meer op de winst maar is dat een meer of minder uitgavenpost in de privé sfeer.

Ik verwacht hierover binnenkort nog uitsluitsel. De aftrekbaarheid van BTW op autokosten staat niet ter discussie.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 februari 2009, 22:34
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

voor een prive auto kan je alleen de 0,19 cent per zakelijke kilometer ten laste van je verlies-en-winstrekening brengen.
btw mag je niet halen uit onderhoudskosten van deze prive auto.

bij de vermogensetikettering bepaal je in 1e instantie of een auto als zakelijk of als prive gezien genomen wordt.
Als je de auto als zakelijk beschouwd dan mag je alle btw inzake de (bedrijfs)auto eruit halen! (dus reparatiekosten, benzinekosten etc.)

Bij een prive auto dus niet! Dit zit idd in de 0,19 kilometervergoeding die je ten laste van je resultaat kan brengen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 februari 2009, 22:55
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Sorry maar dit is onzin. Vermogensetikettering pas je voor de IB en de OB onafhankelijk van elkaar toe. Ook de BTW op brandstof en onderhoudskosten voor een auto die voor de IB en OB als privé is geëtiketteerd is, voor zover het de zakelijke kilometers betreft, gewoon aftrekbaar. Bij etikettering privé voor de OB is alleen de BTW op aanschaf niet aftrekbaar.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 februari 2009, 23:02
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Kan jij aangeven in het wetboek van de omzetbelasting waar dit precies vermeld staat?

Overigens heb je gelijk dat er vermogensetikettering is bij zowel de IB als bij de OB.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 februari 2009, 23:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Btw op zakelijke kilometers privéauto

Ik beperk me gemakshalve even tot de info die de Belastingdienst voor iedereen kenbaar op de eigen website geeft:

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.
Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken.

bron: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P222_22905
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, kilometers, vooraftrek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 14:22
Privéauto zakelijk gebruiken: hoe kilometers administreren? m.slootweg Administratie 2 19 juni 2008 14:25
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 22:18
btw algemeen klusmarie Belasting 7 24 februari 2007 19:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon