Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juli 2014, 11:02
eva80 eva80 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 juli 2014
Berichten: 1
Standaard ZZP of BV?

Ik ga voor mijzelf beginnen en twijfel of ik het beste een BV kan oprichten of als ZZP-er aan de slag zal gaan.
Als ik het goed begrijp ben ik met een BV beter persoonlijk beschermd tegen eventuele financiële risico's.
vraag 1: klopt dit?
Ik heb (met man) een huis en wat spaargeld, ik wil niet dat daar om wat voor een reden dan ook door een misser aanspraak op kan worden gemaakt.

Het oprichten van een BV kost wel meer geld (notariskosten bij de oprichting en vennoorschapsbelasting over de eventuele winst).
vraag 2: zijn er nog andere kosten die hoger uitvallen in vergelijking tot ZZP werk?

Ik ben voorlopig niet van plan om personeel in te huren.
Vraag 3: zijn er nog andere voor of nadelen die ik in mijn afweging ZZP versus BV mee kan nemen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 augustus 2014, 21:19
mcg
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

bv oprichten is niet interessant indien winst <100k is. bij mismanagement ben je ook bij bv's hoofdelijk aansprakelijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 augustus 2014, 04:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eva80 Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp ben ik met een BV beter persoonlijk beschermd tegen eventuele financiële risico's.
vraag 1: klopt dit?
Ja, met allerlei mitsen en maren.

Citaat:
Het oprichten van een BV kost wel meer geld (notariskosten bij de oprichting en vennoorschapsbelasting over de eventuele winst).
vraag 2: zijn er nog andere kosten die hoger uitvallen in vergelijking tot ZZP werk?
Je boekhouding/accountancy wordt ingewikkelder en duurder.

En het vervallen van de ondernemersaftrek in de inkomstenbelasting, want je wordt werknemer van je eigen BV en bent fiscaal als persoon geen ondernemer meer. Of je per saldo meer of minder belasting betaalt is een ingewikkelde berekening, maar wat 'mcg' zegt is wel een bruikbare vuistregel.

Citaat:
Vraag 3: zijn er nog andere voor of nadelen die ik in mijn afweging ZZP versus BV mee kan nemen?
Met een BV kun je meer financiële/fiscale constructies aangaan, zoals een stamrechtovereenkomst, hypotheek, lening enz.

Een BV is makkelijker te verkopen, als er waarde in zit buiten jou als persoon. Denk aan zakelijke bezittingen, intellectuele eigendomsrechten (auteursrecht, octrooi), naamsbekendheid enz.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Loondienst, DGA en ZZP tegelijkertijd DennisWillemse Al die andere praktische dingen 5 3 juli 2014 22:41
Uitbetaling Management fee vanaf Holding BV Yero Administratie 3 28 januari 2013 15:52
Kleine bv interessant voor zzp'er? René Al die andere praktische dingen 2 26 juli 2012 10:12
Vennootschapsbelasting Emigreren naar Amerika & BV meeverhuizen? hassen747 Belasting 3 10 maart 2012 00:44
Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen? marcello Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 30 29 oktober 2007 23:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon