Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 mei 2011, 13:51
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 15
Weblogartikelen: 1
Standaard Moet jouw werk leuk zijn?

Werk kan een manier zijn om je talenten te volle te benutten, of een manier zijn om je geld te verdienen. Wat vindt jij het belangrijkst? Plezier in je werk of zo veel mogelijk geld verdienen?

Vrolijke groet,

Baukje Westerlaken
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mental coach voor kleine ondernemers en freelancers. Zie: www.mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 mei 2011, 14:42
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Volgens mij is én-én de beste optie, in plaats van of-of.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 mei 2011, 16:03
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Uitgangspunt van werk is dat het voldoende moet opleveren om van te leven (en liefst nog leuk zijn ook). Bovenop die basis kan extra inkomen een stimulans zijn maar dan is voor mij wel van belang dat ik plezier heb ik wat ik doe.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 mei 2011, 16:30
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Ik denk dat voor de meeste zal gelden dat voldoende brood op de plank prioriteit nummer 1 is. Als je dus een opdracht nodig hebt zul je die niet snel weigeren omdat het geen leuke opdracht is. Vanzelfsprekend zal de opdracht wel binnen je waarden moeten vallen.

Als je echter de keuze hebt, dan zal de leuke opdracht de voorkeur hebben.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 mei 2011, 16:52
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Persoonlijk denk ik dat bij werknemers de nadruk (iets) meer zal liggen op het hebben van leuk werk. Het inkomen is immers redelijk zeker en als je je werk niet meer leuk vind dan ga je solliciteren vanuit die inkomenszekerheid naar een leukere baan, die als het meezit ook nog meer oplevert.

Bij ondernemers zal de nadruk meer liggen op het verkrijgen van voldoende inkomen, zeker als je net begonnen bent, heb je niet de luxe om te zeggen, dit vind ik geen leuk klusje, er zal omzet binnen moeten komen om inkomen te hebben. Naar mate je meer gaat verdienen zullen sommige (ik denk de meeste) meer gaan kijken naar de leuke opdrachten. Hoewel er ook een groep is die "verslaafd" raakt aan het veel verdienen en dat tijdelijk de overhand krijgt, totdat het "is dit alles" gevoel over je leven naar boven komt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 mei 2011, 17:11
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Wink

Even terzijde: talenten zijn ook muntstukken: Een talent was in de oudheid de aanduiding van een grote geldswaarde die door de toenmalige Grieken en Joden werd gebruikt.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 mei 2011, 10:57
Mental Coach Amsterdam Mental Coach Amsterdam is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 15
Weblogartikelen: 1
Standaard

Het is mij gelukt om met mijn favoriete klanten te werken en het werk te doen wat ik het allerleukste vindt. Vroeger dacht ik ook: Ik moet elke opdracht aannemen, het maakt niet uit of het leuk is. Maar toen ik ging kiezen, niet omdat ik geld en opdrachten te veel had, maar omdat ik er genoeg van had om opdrachten te doen die ik niet leuk vond of met mensen te werken waar ik niets mee had, toen ik ging kiezen dus werd ik succesvoller dan daarvoor. Ik werkte met mensen die bij me pasten en deed het werk dat ik het leukste vond, waardoor de kwaliteit van mijn werk omhoog ging. De mensen waren tevreden en maakten mond tot mond reclame bij hun vrienden die meestal ook tot mijn favoriete klanten behoorden. Zo kreeg ik meer klanten en deed ik het werk dat ik het leukste vond.

Voor mij geld dus: Kies voor wat je wilt doen en welke klanten je wilt hebben en hou je daaraan. Dan ben je veel succesvoller dan dat je denkt dat je alles maar moet doen.

Vrolijke groet,

Baukje Westerlaken
__________________
Ik ben Baukje Westerlaken, mental coach voor kleine ondernemers en freelancers. Zie: www.mental-coach-amsterdam.nu
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 mei 2011, 19:55
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Het voordeel van freelancen vind ik dat de opdrachten tijdelijk zijn en een duidelijk doel hebben. Ik ga er eigenlijk altijd met enthousiasme in. Soms valt het een keertje tegen, meestal omdat 'mensen moeilijk doen', maar dan zit je er gelukkig ook niet jaren aan vast, toch?
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 mei 2011, 17:28
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Het lijkt me een typisch westers idee dat alles maar 'leuk' moet zijn. Wat mij betreft mag het ook leuk zijn. Maar voor de meeste mensen in de wereld geldt dat werken en leven niet 'leuk' is. Om te kunnen overleven is werk noodzakelijk. Het woord 'leuk' komt daarbij niet voor.

Ik misgun natuurlijk niemand werk dat hij/zij als prettig ervaart, maar misschien is het goed om daarnaast te denken aan al die mensen die, om te kunnen overleven, werk moeten doen dat absoluut niet voldoet aan ons wat wij verstaan aan 'leuk' werk.

Gelukkig hebben wij een keuze, meestal. Maar wij zijn een kleine groep 'gelukkigen' als je het wereldwijd bekijkt.

Dat wilde ik maar even gezegd hebben, zonder dat ik mensen die leuk werk gevonden hebben of willen hebben tekort wil doen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 mei 2011, 18:11
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

@Marlies
Ben het helemaal met je eens. Ik tel wat dat betreft mijn zegeningen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk vanuit huis voor klant uit de VS. Hoe gaat de belasting in zijn werk? maerschalk Belasting 2 23 januari 2012 10:53
Inkomstenbelasting Hoe gaat teruggave inkomstenbelasting in zijn werk? Benny van de Werfhorst Belasting 2 20 mei 2009 12:11
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon