Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 september 2009, 20:24
miqq's schermafbeelding
miqq miqq is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2009
Berichten: 3
Standaard Klanten opbouw

Hallo!

Ik ben een startende (parttime) ondernemen in de ICT, ik geef ICT service aan huis / kantoor.

Wat is de handigste aanpak voor klanten bestand opbouw?
Flyeren, advertenties?

Ik ben al wezen flyeren, maar nog weinig respons op.

Graag hoor ik jullie reacties!
__________________
--------------------------


Groet, Michiel

www.finesolutions.nl
Voor de beste ICT aan huis / kantoor!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 september 2009, 20:33
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: klanten opbouw

Ik denk dat dit een vrij moeilijke markt is momenteel, maar zeker weten doe ik dit niet. Wellicht kunnen andere ICT mensen op dit forum je van informatie verschaffen.

Als ik je site zo bekijk denk ik dat je nog wel wat aan je "presentatie" kan doen. Vooral je logo is niet bepaald "catchy". En dan kun je mooie flyers (laten) maken en ik zou eens proberen of je die bij een aantal pc-boers op de balie mag neerleggen.

Verder zul je het vooral van referenties en mond-op-mond reclame moeten hebben.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 september 2009, 20:54
miqq's schermafbeelding
miqq miqq is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2009
Berichten: 3
Standaard Re: klanten opbouw

Klopt ik ben nog druk bezig met de lay-out, ik heb uiteraard al een x aantal klanten, via mond op mond reclame, dat is wel de beste reclame!
Maar gaat niet snel, Ik loop al een tijdje mee op dit forum, vandaar mn eerste berichtje.

thx voor je reactie!
__________________
--------------------------


Groet, Michiel

www.finesolutions.nl
Voor de beste ICT aan huis / kantoor!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 september 2009, 22:13
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: klanten opbouw

mond tot mond he
Maargoed, als je kunt proberen je logo wat fijner te maken, hij ziet er nu korrelig uit / lage resolutie, dat zou wel mooi zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 september 2009, 22:29
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: klanten opbouw

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
mond tot mond he
ja want in deze tijd van mexicaanse griep kun je niet voorzichtig genoeg zijn
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 september 2009, 22:39
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: klanten opbouw

Precies, al vergis ik me ook vaak in deze uitspraak hoor!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 september 2009, 23:52
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: klanten opbouw

Dag Michiel,

er zijn heel veel dingen die je kunt doen om een klantenbestand op te bouwen. Advertenties en flyeren zijn dan niet your best bet, advertenties bijvoorbeeld werken doorgaans alleen voor grote(re) bedrijven met diepe zakken, die geld genoeg hebben om hun boodschap te herhalen net zo lang tot die blijft hangen.

Hier een aantal mogelijkheden die je kunt toepassen om een (langetermijnbestendig) klantenbestand op te bouwen:

1. Antwoord. Heeft iemand geprobeerd je te bereiken? Bel. Schrijf een e-mail. Stuur een sms. Zet skype aan en begin een gesprek. Reageer per tweet. Het geeft niks als je bijvoorbeeld bij voorkeur alleen maar per mail reageert in plaats van per telefoon. Als je maar wat van je laat horen en als je dit maar persoonlijk doet. Het is bijna niet te geloven hoeveel mensen deze open deur dicht laten.

2. Geef een teleseminar. Da’s vrij nieuw in Nederland, ik ken totnogtoe alleen acquisitiecoach Laura Babeliowsky en loopbaancoach Brigitte van Tuijl die dit doen.

3. Start een blog. Er is altijd een onderwerp waar jij als freelancer/zzp’er meer verstand van hebt (of enthousiaster over bent!) dan je omgeving. Wanneer je jouw kennis inzet om anderen op weg te helpen, helpen anderen jou weer op weg. Journalisten vragen om je mening als expert, lezers worden op den duur klant van je. En wat ik zelf fijn vind aan het hebben van een blog: je bouwt op één vaste plek een handige, doorzoekbare database op met daarin een schat van informatie die jou zelf ook weer dagelijks van pas komt. Ieder jaar komt trouwens hetzelfde komkommernieuws voorbij: blogs zouden hun langste tijd gehad hebben. In de praktijk merk ik daar niks van, ik ontdek alleen maar meer bloeiende blogs.

4. Begin een nieuwsbrief. Inhoudelijk doe je hetzelfde als op je blog: je biedt tips, informatie of persoonlijke ervaringen. Het verschil met een blog is dat je een nieuwsbrief op vaste momenten de deur uit doet. En je abonnees worden dus op vaste momenten aan jou en je werk/je bedrijf blootgesteld. Dat is voor je abonnees stap 2 op de Relatieladder, zeg maar. Stap 1 op de Relatieladder is dat je toevallige voorbijgangers op straat zover krijgt dat ze je blog lezen, stap 2 is dat ze halve kennissen van je willen worden door zich te abonneren op je nieuwsbrief.

5. Gooi iets op de post. Enkele van mijn vrienden sturen trouw tijdens iedere vakantie een ouderwetse ansichtkaart. Afgelopen zomer kregen mijn vriend en ik de geest en stuurden voor het eerst sinds jaren ook weer papieren groeten, uit Barcelona. Mijn vrienden waren tot tranen toe geroerd (oké, bijna dan. Het maakte in ieder geval hevige indruk). Uit deze praktijkcase blijkt (mij) wel: wie stuurt er nog wel eens zomaar een echt kaartje, of een echte foto, of een echte brief? Als je wilt opvallen tussen alle andere zzp’ers, dan zeg ik je, met tip 5 heb je echt goud in handen.

6. Maak een e-book. Goed voor je expertstatus. Tenminste, als je echt informatie weggeeft, waar mensen wat aan hebben. Het mooie van een e-book is: je hoeft maar vijf pagina’s te schrijven, en dan kun je al een heel behoorlijk e-book hebben. Kun je als lokker aanbieden: ‘Word lid van mijn nieuwsbrief en je ontvangt het e-book “Breien voor hippe mannen” helemaal gratis!’ Maar je kunt het ook tegen betaling aanbieden. Als mensen na betaling automatisch je e-book (pdf) in de mail ontvangen, dan kun je ook nog wat verdienen als je slaapt. (Er zijn softwareprogramma’s om dat automatische gedeelte te regelen.)

7. Je kunt natuurlijk ook een echt boek schrijven.

8. Laat een website bouwen, die je klanten serieus zullen nemen. Dus geen comic sans ms als lettertype, geen fladderdingetjes die de cursor over het scherm volgen, geen vakantiefoto van Texel die je gebruikt als portret op je bedrijfswebsite, en geen nieuwspagina waarbij bovenaan een bericht uit 2007 prijkt. Laat op z’n minst een (tekst)schrijver al je teksten nalezen. Al heb je drie universitaire studies cum laude afgerond: als je website vol spelling- en grammaticafouten staat, neemt nog steeds niemand je serieus.

9. Plak een poster (of billboard) aan. Als ’t werkt voor Loesje , waarom zou het dan niet kunnen werken voor andere woordenkleiers? Ik denk aan journalisten, (tekst)schrijvers, communicatiemensen, copywriters, enzovoorts. Ook prima marketingmiddel om je optredens, workshops en cursussen te promoten.

10. Maak een folder of flyer. Wat moet erin? --> Wat doe je, voor wie, wat levert dat je doelgroep op en hoe ben je (het beste) te bereiken?

11. Ook het visitekaartje kun je inzetten als marketingmiddel. Gebruik alle kaartjes die je in handen gedrukt krijgt om mensen – persoonlijk!- te mailen: 'Hoe vond je de bijeenkomst, heb je interesse in mijn nieuwsbrief, mag ik je toevoegen op LinkedIn?'

12. Toch experimenteren met adverteren? Verdiep je in programma’s als Google AdSense, voor advertenties op het internet. Werken banners? Ik krijg er anno 2009 geen goed beeld van: de meeste artikelen die bespreken of banners werken of niet, zijn al een jaar, of twee jaar, oud. Wil je er toch wat over lezen, kijk dan bijvoorbeeld op de website van Ruben Timmerman, waar wat info bij elkaar staat.

13. Ook een vorm van adverteren: prikbordberichten plaatsen. Gebeurt bijvoorbeeld nog steeds veel op VillaMedia, de portal van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Ook kun je tegenwoordig berichten en een uitgebreid profiel op tientallen intermediairsites plaatsen, waarbij de site je als opdrachtzoekende aan een opdrachtgever wil koppelen. Ik ben zelf meer een voorstander van de regie houden over mijn zelfstandigenbestaan, en maak er dus eerlijk gezegd geen gebruik van.

14. Creëer free publicity. Schrijf een persbericht, pluis de bladen na op leuke rubrieken waarvoor je je op kunt geven als geïnterviewde, of leg een blad een artikelidee voor (NB. daar kun je een honorarium voor bedingen, als ze je idee willen. Als je nooit schrijft/geen ervaring hebt, kun je te maken krijgen met het no cure no pay principe). Laatst had Viva een top 400: kon je vrouwen nomineren voor De lijst der lijsten van succesvolle vrouwen. Nou, zoiets is er vast ook in maanenbladen?

15. Duik op in een radio- of tv-programma. Omdat de radio- en tv-makers ook weten dat dit een marketingmiddel voor jezelf is, hopen ze vaak dat je gratis en voor niks langskomt. Moet je aardig wat voorbereiden, of meenemen aan materiaal? Ga voor jezelf na of de prestatie die van je gevraagd wordt, je tijd en moeite waard is in verhouding tot wat je geboden wordt.

16. Geef een lezing. Zie e-book: goed voor je expertstatus.

17. Voer een demonstratie op. Je kunt een heel verhaal houden over wat bijvoorbeeld een ict-programma allemaal kan, maar je kunt het ook even voordoen. Dan snapt iedereen het meteen.

18. Ga op een beurs staan. Leg je workshopagenda, flyers, posters, uitgeprint e-book, visitekaartjes en je andere spullen neer en praat met iedere geïnteresseerde. Ben je niet zo’n babbelaar? Zie punt 17! Geef op de beurs je demonstratie.

19. Word leraar. Bedenk een workshop of cursus, of vorm een klas of club of groep. Deel je kennis en ervaring met de rest van de wereld.

20. Benut sociale media. Kijk rond op Twitter, LinkedIn, Facebook, of een van de vele nings. En schrijf je niet alleen maar in: wees ook regelmatig aanwezig, actualiseer je profiel en treed in contact met wat mensen die je aanspreken. Het gaat erom dat je aansluiting vindt bij mensen die je kunt waarderen. Aan een slapend profiel heb je niks. Dat is gewoon hetzelfde als nooit naar de ontmoetingen/borrels van je netwerk gaan: je leert niemand kennen.

21. Ga erop uit. Ontmoet klanten en collega’s tijdens borrels en bijeenkomsten. Drink een kop koffie tijdens Open Coffee bij jou in de stad.

23. Last but not least: stuur een maand van tevoren een vakantiemail, de eerstvolgende keer dat je weet dat je op vakantie gaat. Het laat een goede indruk achter bij klanten, wanneer je ze op tijd van je foetsietijd op de hoogte stelt. En dat ... is ook marketing.

Het is allemaal uiteraard wel een kwestie van volhouden en doorzetten, klanten staan niet morgen al bij bosjes aan te bellen, maar als je in het begin veel van deze dingen doet, kun je op den duur wat minder aandacht eraan besteden.
Veel succes!
Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 september 2009, 09:51
adminjohn adminjohn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2009
Berichten: 34
Standaard Re: klanten opbouw

Punt 23 van Miranda zou ik als zzp-er wat voorzichtig mee zijn, het inbrekersgilde heeft geen vakantie.
__________________
www.adminvanbergen.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 september 2009, 10:26
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: klanten opbouw

Ha adminjohn,

Misschien is het goed als ik nog extra benadruk: het gaat hierbij niet om een automatisch antwoordbericht, dat je voor tijdens je vakantie hebt aangemaakt. Zo'n bericht kan inderdaad minder goedbedoelende mensen alarmeren.
Bovendien kan zo'n automatisch bericht je klanten verrassen/overvallen: plotseling moeten ze op zoek naar een ander voor de klussen die jij normaal gesproken voor ze doet. Je kan daardoor zelfs je klant verliezen.

Met de vakantiemail draai je het om. Het gaat om een e-mail die je persoonlijk aan je klanten e-mailt, een maand voor je op vakantie gaat.
En de insteek is dan niet: ik ben weg, toedeledoki, de insteek is dan: ik ben per dan-en-dan weer beschikbaar voor je.
Je klanten zullen je daar dankbaar voor zijn: zij weten dan wanneer ze niet nodeloos op een antwoord van jouw kant hoeven wachten, als ze tijdens jouw vakantie aankomen met een klus. En het allermooiste is het effect van de vakantiemail: veel klanten die je al langere tijd niet gesproken/van gehoord had, denken opeens weer aan je. De vakantiemail heeft mij vaak extra klussen bezorgd, waardoor ik na mijn vakantie meteen weer volop aan het werk kon.

Wanneer je zelfs bang bent voor inbrekers, wanneer je mensen een persoonlijk e-mailbericht stuurt, kun je van de vakantiemail uiteraard de vakantiebel maken: dan bel je iedereen op om je vakantieperiode door te geven.

Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 september 2009, 10:54
adminjohn adminjohn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2009
Berichten: 34
Standaard Re: Klanten opbouw

OK, duidelijk Miranda. Het gaat er natuurlijk om dat je gericht dat vakantiemailtje stuurt.

Punt 7: dit moet denk ik wel met je werk te maken hebben, zo heb ik eens een historische roman geschreven (waarvan enkele exemplaren in vrienden- en familiekring rondzwerven), maar dat heeft niks met in mijn geval administratie te maken. OK, (potentiële) klanten krijgen wel een breder beeld van je, maar of het uiteindelijk iets in je portemonnee oplevert?
__________________
www.adminvanbergen.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe zorg je dat klanten niet direct bij je afnemer bestellen? MvdV Omgaan met opdrachtgevers 2 21 november 2009 10:13
Namen van potentiële klanten vinden? nancy_kelpie Marketing en acquisitie 10 1 oktober 2009 17:43
Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie? René Marketing en acquisitie 20 18 oktober 2007 10:06
Klanten werven Evenementenbureau.....??? Agent Variety Marketing en acquisitie 4 19 februari 2007 15:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon