Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 16 februari 2012, 22:35
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

In Kluwer Belastingwetten 2012 staat op pagina 867, artikel 35a, lid 1, onderdeel b, o.a. het volgende waaraan een factuur dient te voldoen "een opeenvolgend nummer (...)".

De link die je hebt gegeven, wordt "opeenvolgend" in context gezet, dus in verband. We weten allemaal wat opeenvolgend betekent, zie bijvoorbeeld deze link: http://www.encyclo.nl/begrip/OPEENVOLGEND

Hier wordt het woord "opeenvolgend" genoemd. Als we het woord mogen gaan gebruiken zoals jij dat zou willen, zie bijvoorbeeld de link die je net hebt gegeven, dan zou je de Fibonacci-reeks ook als opeenvolgend kunnen beschouwen. En ik denk niet dat de wetgever het daar mee eens zou zijn.

Ik hou je niet tegen om je eigen systematiek te gebruiken. Maar het kan tot onnodige discussies met de inspecteur leiden. Het ligt er dus aan wat je er voor over hebt om je klanten maar niet te laten zien hoeveel (of weinig) facturen je uitreikt.

Nogmaals, ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,
Frits Welsing
Met citaat reageren
  #12  
Oud 19 februari 2012, 13:29
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ach ja we kunnen er een semantische discussie van maken over de betekenis van het woord opvolgend, maar dat is nutteloos.. naast de letter van de wet of de exact semantisch zuivere defenitie van een woord is er ook gewoon zoiets als de geest van de wet en het goedkoopmansgebruik.. het is duidelijk wat bedoeld word met doorlopend, zelf een eigen definitie geven aan doorlopend ga je kansloos verliezen bij een controle. Er zal een meganisme van doorlopendheid in moeten zitten. Als je facturen gemaakt worden in een boekhoudpakket waarin ook een boekstuknummer automatisch word gegenereerd die wel doorlopend/oplopend is dan zal het gebruik van de voorgestelde nummering op de factuur een stuk minder problematisch zijn omdat dan relatief eenvoudig is vast te stellen voor de belastingdienst dat alle facturen zijn verantwoord.

Er staat overigens niet in de wet dat de nummering moet aanvangen met nummer 1. je kunt dus ook beginnen met nummer 1253 om maar wat te roepen. Ik ken 1 ondernemer die zijn factuurnummering is gestart met een voor hem geluksgetal.. en vanaf daar wel steeds met 1 verhoogd. dat is geen enkel probleem.

Ik ben wel heel erg benieuwd waarom het zo belangrijk is dat je klanten niet kunnen zien hoeveel facturen je stuurt. Als dat vooral een ongemakkelijk gevoel is moet je dat denk ik gewoon van je af zetten. 95% van de ondernemers let niet eens op het factuurnummer van de facturen die ze ontvangen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 19 februari 2012, 16:28
gewoonfreek gewoonfreek is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2011
Berichten: 8
Standaard

Ik kan me voorstellen dat als je in maart factuur 4 stuurt en dan in mei aan dezelfde opdrachtgever factuur 5 moet sturen dat je dat niet wilt. De opdrachtgever krijgt zo een zicht op hoeveel (hoe weinig) facturen je stuurt wat je mogelijk een slechte onderhandelings positie geeft voor nieuwe projecten.

Maw als de opdrachtgever weet hoe belangrijk hij is voor jouw zzp bedrijfje dan heeft die meer macht.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 19 februari 2012, 20:50
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik heb vorig jaar wel geteld 11 facturen gestuurd.. en 5 of 6 zijn naar dezelfde opdrachtgever gegaan, opvolgend.. er is 1x een opmerking gemaakt door een administratief medewerker die op zijn schermpje zag dat ik opeenvolgende nummers had.. ik heb die medewerker simpel uitgelegd dat als de factuur bedragen per factuur zo hoog zijn, waarom zou ik dan moeite doen om nog meer klanten ernaast te nemen. hij vatte de cynische ondertoon snel en heeft verder nooit meer over gehad..

Opdrachtgevers hebben zoveel macht als jij ze geeft. en zoals ik in mijn eerdere reactie al zei, 95% van de ondernemers heeft dat niet eens door die letten echt niet op het factuurnummer die kijken echt alleen of wat gefactureerd is overeenkomt met wat is besteld of geleverd.. niks meer en niks minder..

De inrichting van je administratie incl je factuurnummering is nu eenmaal aan regels gebonden, daar moet je niet mee gaan zitten rommelen om ze onduidelijk te maken voor opdrachtgevers. De regels zijn juist ingesteld om te zorgen dat de factuurnummering controleerbaar en transaparant is..
Kortom ik loop liever het risico dat een opdrachtgever een opmerking maakt erover of denkt dat hij er een slaatje uit kan slaan. Als dat bij een belastingcontrole mijn administratie in twijfel word getrokken en ik vervolgens zelf mag gaan bewijzen dat er geen andere omzet is als de gefactureerde omzet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuurnummer


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of op de zaak welk ingezet wordt als visitekaartje art schilling Freelancepraktijk starten 9 2 februari 2011 21:19
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 10:39
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon