Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 september 2009, 13:41
Ontwerp Ontwerp is offline
Seniorlid

Smile Denktank en marktverkenning: netwerk voor en door mensen met een chronische ziekte of handicap

Ik merk dat het soms moeilijk kan zijn om als chronisch zieke aan de slag te komen. En in sommige gevallen is dat ook wel logisch/ begrijpelijk. Dit omdat bijvoorbeeld een 40 urige baan en reguliere werkweek niet past in het schema van iemand met een chronische ziekte. Maar bijvoorbeeld iemand met een aangepast schema wel kan werken. Een schema dat rekening houdt met bijvoorbeeld de chronische ziekte. Dat kan betekenen dat niet iemand op een vergadering kan zijn voor een vergadering aan de andere kant van het land. Maar betekent wel bijvoorbeeld dat iemand kan schrijven, fotograferen of ontwerpen. Om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Een probleem in de commerciële sector kan zijn dat men met deadlines werkt. Wat doe je wanneer iets absoluut op die datum af moet. Maar wat als je weet dat je met je ziekte het misschien wel kan, maar dan bijvoorbeeld dat het 5 weken langer duurt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Daarnaast lees ik publicaties dat ik niet de enige ben. Maar ik lees ook verhalen van mensen die wel succesvol zijn. Maar de succesverhalen die ik gelezen heb gaan niet echt in op het hoe- en wat het voor elkaar gekregen is. En dat kan het moeilijk maken om een zelfde resultaat te behalen. En daar zou ik globaal wat meer aan willen doen, zodat we met zijn allen voordeel daar aan hebben. Een lessons learned en best practices model bijvoorbeeld.

Ik zit al een tijdje te stoeien met het idee, indien een opdrachtgever/ werkgever van te voren weet waar die aan toe is: is het dan niet mogelijk om (freelance) te werken?

Freelancen kan een aantal voordelen hebben ten opzichte van een vaste baan. Bijvoorbeeld met het op maat maken van werklocatie en werktijden. Wat zijn de voordelen en nadelen? En wanneer maak je die beslissing? Of moet je juist wel voor een vaste baan kiezen? Ook al wordt je misschien niet of moeilijk aangenomen. Of zijn er voor verschillende mensen verschillende situaties? Dat soort vragen.

Waar ik moeite mee heb is om een bestaand netwerk van mensen te vinden die wellicht tegen dezelfde dingen aan lopen. En oplossingen willen vinden. Die hun carrière niet willen laten beperken door hun ziekte of handicap.

Hoe doe je dat bijvoorbeeld met wet- en regelgeving of andere praktische zaken?

Ik weet niet of er al bestaande netwerken zijn. Indien geen, voel ik er wel wat voor om onderling een netwerk op te zetten. De vraag is hoe en in welke vorm?

Met als intentie/ doel:
Een (inter)nationaal business netwerk (voor en door) chronisch zieken en gehandicapten

Ik heb daar wel een aantal ideeën over. Zit graag samen met mensen om daar over verder te brainstormen.

Tegelijkertijd het de vraag is om daar gelijk een commerciële onderneming/ freelance-praktijk van te maken of in eerste instantie te beginnen met een grass roots initiatief (maar hoe dat financieel te bekostigen)?

Vandaar deze marktverkenning

Gooitzen van der Ent

Website: http://www.ecodelphinus.com
Met citaat reageren
Oud 5 september 2009, 14:21
ramon fincken ramon fincken is offline
Moderator

Standaard Re: Denktank en marktverkenning: netwerk voor en door mensen met een chronische ziekte of handicap

Hmm daar zeg je me wat ... heb je al op linkedin gebrowsed? Eventueel gebeld met instanties?
Met citaat reageren
Oud 5 september 2009, 19:45
Seniorlid

Standaard Re: Denktank en marktverkenning: netwerk voor en door mensen met een chronische ziekte of handicap

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
heb je al op linkedin gebrowsed?
Een uitstekende tip van je.

De zoektermen in Google:
site:linkedin.com chronisch ziek
site:linkedin.com gehandicapt

Leveren inderdaad een aantal professionals/ organisaties op, die zich bezig houden met werken en een chronische ziekte en/ of handicap. En misschien inderdaad een interesse groep opzetten zou een laagdrempelige manier zijn. Mag je zomaar mensen benaderen in Linkedin? (Ben er weinig bekend mee).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Eventueel gebeld met instanties?
Hoe bedoel je? Zou je dat willen verduidelijken?

Hier ben ik ongeveer:

Neem bijvoorbeeld MedHelp. Die site is echt waanzinnig. Het mooie van Medhelp vind ik bijvoorbeeld dat er professionals aanwezig zijn en tegelijkertijd is er een community. Dus voor dit een soort MedHelp, maar dan toegespitst op deze situatie.

En dan bijvoorbeeld met de volgende opzet (ruwe schets):
  • Werken
    • Hoe werk jij aangepast?
      Succesverhalen en vragen
    • Marketing
      Hoe market jij jezelf?
    • Onderling opvangen/ doorgeven van werk bij ziekte
      Voor freelancers, zelfstandige ondernemers en vrijwilligers
    • Samenwerken
      Zoek jij iemand om mee samen te werken
    • Vacatures
      Voor en door chronisch zieken en gehandicapten
  • Instanties/ Wet- en regelgeving
    • Delen van best practices van instanties
    • Delen van kennis van en vragen over wet- en regelgeving
      Controleer altijd met een deskundige
    • Signaleren van knelpunten in wet- en regelgeving
      En aan wie door te geven

Op Lancelots.nl, naast de deskundige community en schat aan informatie, is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om een http://www.lancelots.nl/forum/group.php op te zetten. Dus dat is zeker een mogelijkheid voor freelancers om te netwerken. (Alleen ben ik geen freelancer op dit moment...)

En Illutic met Wpontwerpers met de website voor WordPress ontwerpers:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Het idee achter de website is niet alleen om opdrachtgevers een centrale plek te geven om hun WP ontwerper/ontwikkelaar te vinden, maar ook voor WP ontwerpers/ontwikkelaars om snel concullega's te kunnen vinden in tijden van nood (lees: vakantie, ziekte, arbeidsongeschiktheid, zwangerschapsverlof, drukte etc.).
Geniaal .

Slim denken om een probleem op te lossen. Ik wou die inspiratiebronnen dan zeker ook even melden.
Ere wie ere toekomt.

Zoals gezegd in de brainstorm fase. Hoe zet je het op? En hoe financier je zoiets?

Ik weet niet of ik in mijn eentje alle nodige aspecten vakkundig kan organiseren, als zoiets een succes wordt. Of om het daadwerkelijk de nodige kwaliteiten te geven die het hoort te hebben. Kijk ik kan wel een forum opzetten en ontwerpen, dat is voor mij het makkelijke deel. Maar je moet ook alles bijhouden. Organisaties en mensen benaderen, enz, enz... Ik zou het liefst er toch een soort van samenwerkingsverband uit zien komen.

Ik hoop dat het helpt.

Wat vinden andere mensen hiervan?

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 5 september 2009, 19:54
ramon fincken ramon fincken is offline
Moderator

Citaat:
De zoektermen in Google:
site:linkedin.com chronisch ziek
site:linkedin.com gehandicapt
eh bijna ik bedoel echt IN linkedin bij de groepen

Citaat:
Eventueel gebeld met instanties?
Hoe bedoel je? Zou je dat willen verduidelijken?
UWV bijvoorbeeld, of patientenverenigingen
Met citaat reageren
Oud 6 september 2009, 09:23
jesse jesse is offline
Verbannen

Hallo,

Klopt je bent niet de enige. Ik heb ook een chronische ziekte en ben voor mezelf begonnen omdat dat beter bij mij past. Ik kan thuis werken en bepaal zelf welke projecten ik wel of niet doe. Gelukkig zit ik nu qua ziekte in een rustig vaarwater en probeer met diverse mensen samen te werken zodat ik e.e.a. kan opvangen als het even niet gaat.
Via het IRO-budget van het UWV heb ik een bedrijfscoach kunnen inhuren, die mij geholpen heeft om mijn bedrijf vorm te geven.

Ik weet niet of het nodig is om een netwerk speciaal voor deze groep op te zetten want dat vind ik dan weer stigmatiserend. Bovendien is de ene ziekte/beperking niet hetzelfde als de andere. En lopen vele ondernemers (gehandicapt of niet) met dezelfde vragen/ervaringen.

Ik ben lid van diverse netwerken zoals LinkedIn, Hallo kvk, de Ondernemer en Lancelots maar het kost veel tijd om alles goed bij te houden.

groetjes
Jesse
Met citaat reageren
Oud 6 september 2009, 11:32
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 1

Hej Jesse en Gooitzen van der Ent (heb je ook een voornaam? Dat praat wat makkelijker),
Ik ben ook zo'n chronisch zieke en net als Jesse lijkt het me moeilijk om alle chronisch zieken en gehandicapten te kunnen bedienen. Alleen al het verschil tussen psychiatrische en lichamelijke aandoeningen is groot. En dan heb je binnen die beide categorieën ook nog enorme verschillen.

Verder zijn er natuurlijk ook heel veel mensen die een handicap hebben, maar die niet als een belemmering ervaren om te kunnen werken.

Kortom, ik zou eerst eens proberen je doel en doelgroep nader te definiëren. Zonder dat blijf je zwemmen, ben ik bang, in goede intenties.

Er zijn diverse organisaties die zich bezig houden met ziekte en arbeid. Misschien is het goed om daar eens rond te kijken. Bijvoorbeeld:
Mijn commentaar neemt niet weg dat ik het een goed intitatief vind. Ik denk alleen dat je nog veel denkwerk zult moeten verrichten, wil het levensvatbaar zijn. Maar, dat gaf je zelf ook al aan.

Marlies
Oud 15 september 2009, 20:52
Seniorlid

Dank voor jullie reacties en tips. Ik waardeer deze enorm.

Ik kom op jullie reacties terug. Ik wil een inhoudelijk antwoord geven, maar zit nog een beetje te stoeien met de vorm en de inhoud. Het blijft, in mijn mening, soms een complex onderwerp, en ik merk elke keer dat ik poog een antwoord te schrijven dat ik door de complexiteit enorm de breedte en de diepte in ga en dus met een ellenlange reactie eindig, wat meer richting rapport gaat...

Met vriendelijke groet,

Gooitzen

p.s. Marlies:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Gooitzen van der Ent (heb je ook een voornaam? Dat praat wat makkelijker),
Om mijn voornaam te begrijpen denk aan paarden, schaatsen en zeilen

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 22 september 2009, 09:50
Seniorlid

Het valt mij op dat ik binnen enkele reacties handige antwoorden heb gekregen. En dat is het doel wat ik beoog met een dergelijk initiatief. Dat mensen een duidelijk en betrouwbaar antwoord krijgen op de vragen die ze hebben.

Verder hoe is het gesteld met de carrière mogelijkheden/ ontwikkelingen van chronisch zieken en gehandicapten in Nederland?
En doen we genoeg daaraan? Denk bijvoorbeeld aan een carrièreblad, een vakbeurs en/ of een congress.
Zijn er genoeg mogelijkheden om te studeren en voor stages?

En hoe dat aan te sturen? Door de marktvraag vanuit de doelgroep zelf? En/ of is het meer dat een marktvraag pas ontstaat wanneer er voldoende kansen zijn geboden? Of een samenwerking van die twee. Denk bijvoorbeeld aan mensen zoals Helen Keller en haar lerares Anne Sullivan.

Zitten we teveel op eilandjes? En zouden we kunnen profiteren van meer kennis delen en samenwerken? Bijvoorbeeld in het opbouwen van een portfolio/ werkervaring (denk bijvoorbeeld aan onderlinge ruildiensten om een freelance website op te zetten/ of administratief/ boekhoudkundig advies om maar een aantal voorbeelden te noemen.)

Wie bepaalt uiteindelijk of/ wat en hoeveel werk iemand kan doen (zie het voorbeeld van Helen Keller)?

Zijn er genoeg gelijkwaardige kansen bij werkgevers?
Wat hebben werkgevers nodig om voor hun een bedrijfsmatige veilige oplossing te kunnen bieden?
Of zit een beperking voor een werkgever soms enkel tussen de oortjes?
Waar liggen de knelpunten? Maar belangrijker waar liggen de succes verhalen en hoe zijn deze tot stand gekomen, en zijn deze voldoende gedocumenteerd, zodat mensen er wat aan hebben? Bijvoorbeeld hoe leert iemand in Groningen van een succesvol revalidatie/ re-integratie project in Limburg of Australië?

Waarom wordt iemand afgewezen voor een sollicitatie? Gelukkig hebben we de nieuwe Wgbh/cz wet.
Of is die wet stigmatiserend en/ of overbodig gezien Artikel 1 van de grondwet.

Een case voorbeeld:
De NS schaft nieuwe treinen aan die niet rolstoelvriendelijk zijn, terwijl de afspraak was dat ze dit wel zouden doen. Hoe kom je dan naar je werk? Mensen in een rolstoel mogen binnenkort mogelijk gratis parkeren. Dan heb je nog wel een vervoersmiddel nodig... Zonder dat je naar je werk kunt komen of een sollicitatie gesprek heb je bij voorbaat al een achterstand voor een baan. En ik ken mensen die deze obstakels overwinnen.

Kortom hoe verlaag je de drempels? En biedt je de mogelijkheden? Waar liggen de knelpunten en hoe los je die op? Hebben we genoeg boegbeelden in Nederland? Praten we (onderling) open genoeg over de situatie en kunnen we makkelijk genoeg in contact met elkaar treden? De overheid doet best wel veel op dit gebied en ook gemotiveerde mensen uit de doelgroep. Tegelijkertijd zijn er werkgevers die mensen kansen bieden, en met succes. Dus hoe krijg je meer aandacht daarvoor? Hoe zorg je dat mensen gelijke rechten krijgen? En gelijkwaardige kansen op de arbeidsmarkt? En hebben genoeg mensen toegang tot die informatie? Wat kunnen mensen zelf eraan doen?

Zijn onze belangen voldoende gewaarborgd bij het ministerie van Sociale, Zaken en Werkgelegenheid? Wat is onze invloed daarop? Zijn er genoeg mogelijkheden voor de overheid en de doelgroep om van elkaar te leren? En hoe vinden mensen die weg? Hoe voorkom je onnodig leed en verloren tijd wanneer mensen langs elkaar heen werken?

Bijvoorbeeld ik had nog nooit van een IRO gehoord... Blijft natuurlijk een feit dat als een werkgever je niet aanneemt je geen baan zult krijgen. Kun je dan beter je eigen freelance praktijk/ eigen bedrijf beginnen? En in de tussentijd focussen op de gelijke rechten. En hoe zorg je dat je op de lange termijn blijft groeien in je carrière? En hoe bereik je dat? Wat kan iemand zelf regelen en wat regel je via de overheid? Is iemand gebaat bij een re-integratie traject of een studie? Of een combinatie van de twee? Bijvoorbeeld iemand die een been kwijt raakt, en weer moet leren lopen. En in de tussentijd zijn/ haar studie/ baan moet beëindigen, hoe zorg zo best mogelijk dat zo iemand weer de draad op kan pakken en aan het werk kan gaan? Hoe kunnen andere mensen daarvan leren? Bijvoorbeeld om te voorkomen dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Hoe werkt dat? Daar is bij mij nog veel onduidelijk over. Ik vind het soms moeilijk om informatie te vinden en wanneer ik de informatie vind wat ik daar in de praktijk mee aan moet. En lopen we teveel op eilandjes dat proces te herhalen?

@Ramon: Ik zal eens informeren bij het Min SZW. Patientenverenigingen, is inderdaard een goede. En hopelijk lezen mensen dit topic.
@Marlies: Dank voor je reactie en de links. Zoiets als die websites inderdaad. Zie tevens mijn reactie hierboven
@Jesse: Dank voor je reactie. Zie tevens mijn reactie hierboven. Je mening betreft stigmatisering vind ik interessant, het doel is om mensen meer handvaten te geven. En ja, onderhoudsvriendelijk is een belangrijk punt.

Gooitzen van der Ent

Met citaat reageren
Oud 22 september 2009, 10:25
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 1

Kijk ook eens hier: http://www.nohandicap.nl/
Netwerk voor ondernemers met een handicap.

Er stond een stuk over in de KVK-krant regio Gelderland van augustus/september.

Marlies
Oud 22 september 2009, 10:32
jesse jesse is offline
Verbannen

Dat zijn nogal wat vragen. Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik ben op mijn 40ste ziek geworden en veel begeleiding kreeg ik toen niet. Het heeft trouwens nog 6 jaar geduurd voordat ik een juiste diagnose had en dus een adequate behandeling.

Gelukkig werkte mijn leidinggevende zelf goed mee waardoor ik toch nog zo'n 4 jaar, 3 dagen heb kunnen werken (ipv fulltime). Ik had als projectmanager veel ruimte om mijn werkzaamheden zelf te plannen en als het nodig was thuis te werken. Dat was denk ik ook te danken aan het feit dat ik al jaren voor deze werkgever werkzaam was.

Ik verloor mijn baan door een overname waardoor het personeelsbestand werd opgeschoond. Daarop heb ik geprobeerd een parttime baan te vinden maar dat lukte niet. Ik denk dat mijn leeftijd daarbij ook een rol heeft gespeeld. Na twee jaar heb ik besloten voor mezelf te beginnen nadat ik uit de Randstad vertrok (een droom dat wij al jaren hadden). Een plan dat al zo'n 10 jaar in mijn gedachten speelde maar wel moeilijker is als je in een nieuw regio van nul af moet beginnen.

Veel informatie heb ik zelf moeten opzoeken want het UWV (zelf niet zo happig om uit zichzelf info te geven) vond het allemaal wel prima hoe ik het aanpakte.
Het zou dan ook zeker handig zijn als je bij één instantie informatie en
begeleiding kan vinden zodat je al je mogelijkheden kunt onderzoeken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten