Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2010, 15:22
Bas Siegers Bas Siegers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 januari 2010
Berichten: 2
Standaard Ik heb een Var ROW en Wuo gekregen

Dag mensen,

Ik heb me net aangemeld voor dit forum en wou me graag kort voorstellen.
Mijn naam is Bas Siegers, 27 jaar en sinds 1 Januari 2010 gestart als ZZP. Ik hou me voornamelijk bezig is de landbouw. Verder verricht ik wel eens wat bestratingswerk. Ik heb tijdens mijn vorige baan meubels gemonteerd en wil dit als ZZP-er graag weer doen.

Nu heb ik voor de agrarsiche kant van het verhaal een WUO gekregen, maar voor het bestratingswerk en meubelmontage een ROW.

Nu mijn vragen: Wat betekent dit voor de belastingvoordelen waar ik als starter recht op zou hebben? (En wat als ik geen bestratingen en meubelmontages zou gaan uitvoeren)

Hoe zit dit voor particuliere opdrachtgevers? Zij kunnen toch moeilijk loonheffingen gaan afdragen?

Is het gebuikelijk dat bedrijven voor verschillende werkzaamheden een verschillende VAR krijgen?

Als ik voor de agrarische kant als ondernemer gezien wordt, waarom ben ik dan opeens geen ondernemer meer als ook meubels monteer en bestratingen leg?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bas
  #2  
Oud 10 januari 2010, 16:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ik heb een Var ROW en Wuo gekregen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas Siegers Bekijk bericht
Ik heb me net aangemeld voor dit forum en wou me graag kort voorstellen.
Welkom Bas!

Citaat:
Nu heb ik voor de agrarsiche kant van het verhaal een WUO gekregen, maar voor het bestratingswerk en meubelmontage een ROW.
Onze VAR-handleiding zegt hierover:

Citaat:
Als je al een VAR-WUO hebt en je vraagt een tweede VAR aan voor een ander soort werkzaamheden, dan kan het zijn dat je voor die tweede activiteit onvoldoende opdrachtgevers of uren verwacht om ook daarvoor een VAR-WUO te krijgen. In dat geval kun je op je tweede VAR-aanvraag een aantekening maken dat je als ondernemer meerdere opdrachtgevers hebt en daarbij verwijzen naar de eerder afgegeven VAR (tip: doe er een fotokopietje bij). Het aanvraagformulier wordt dan gezonden naar de belastingeenheid waar je onder valt. Die kent jouw situatie en houdt bij de beoordeling van de tweede VAR-aanvraag rekening met de eerder verstrekte VAR, zodat de kans groter is dat je ook voor de tweede activiteit een VAR-WUO krijgt. Bron: ASPON.
De bron is een eerder bericht van Wim in dit forum.

Ik denk dus dat je voor bestratingswerk en meubelmontage op deze manier ook een VAR-WUO kunt aanvragen.

Citaat:
Wat betekent dit voor de belastingvoordelen waar ik als starter recht op zou hebben?
Niets. De VAR zegt alleen iets over het al dan niet moeten afdragen van loonheffing/premies door opdrachtgevers, per soort werkzaamheden.

De belastingvoordelen waar je recht op hebt gelden voor je hele onderneming (alle werkzaamheden) en zijn gebaseerd op je aangifte IB, niet op je VAR-aanvraag (het is natuurlijk wel zo dat alle informatie die je aan de belastingdienst verstrekt moet kloppen).

Citaat:
Hoe zit dit voor particuliere opdrachtgevers? Zij kunnen toch moeilijk loonheffingen gaan afdragen?
Om te beginnen zal een particulier niet om een VAR vragen. En hij zal meestal niet het soort opdrachten geven dat fiscaal gezien wordt als een dienstverband. Er zijn tegenwoordig geloof ik speciale regels voor huishoudelijk werk e.d. door particuliere opdrachtgevers.

Citaat:
Is het gebuikelijk dat bedrijven voor verschillende werkzaamheden een verschillende VAR krijgen?
Ja, maar dat is omdat ze de VAR-handleiding van Lancelots niet helemaal gelezen hebben (met dank aan Wim)
__________________
René
  #3  
Oud 14 januari 2010, 09:50
Bas Siegers Bas Siegers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 januari 2010
Berichten: 2
Standaard Re: Ik heb een Var ROW en Wuo gekregen

Dag Rene,

Bedankt voor je duidelijke antwoorden! Bij het invullen van de Var verklaringen heb ik veel aan de handleiding gehad. Ik heb de 3 Var verklaringen gezamelijk opgestuurd en was zodoende ervan uitgegaan dat ze gezamelijk werden beoordeeld. Ik heb de verdere afhandeling bij mijn boekhouder neergelegd. Deze gaat bezwaar maken en hopelijk gaat het dan goedkomen.

Nogmaals bedankt,

Bas
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Zucht, niet de VAR die ik wil (row ipv wuo) mkolthof Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 22 februari 2009 20:46
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon